2025-10-16, 01:52
Medlem
Mr.RedHats avatar
Tycker det är bra att vi går ifrån samlingstrådar. Alltså det startas så sjukt lite trådar nu jämfört med för femton år sedan. Och då var vi lika många medlemmar totalt som är inloggade per dygn just nu. Borde ju startas fler trådar.

Jag är övertygad om att det var rätt beslut att gå ifrån det. Tycker även man blivit bättre på att minska övermodereringen. Dvs detaljstyra i exakt allting. Sådant dödar både diskussioner och engagemang.

De forum jag tycker förtjänar samlingstrådar är

(FB) Företagsskvaller
(FB) Kändisskvaller
(FB) Dator- och konsolspel

Finns säkert fler forum där det är lämpligt. Men här är det en klar fördel. Särkilt dator- och konsolspel som är i princip dött jämfört med i gamla dagar.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-16 kl. 01:55.
Citera
2025-10-16, 06:41
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Admin har haft denna tanke och jag minns när du var moderator. Jag ser hellre samlingstrådar än att i en forumdel så diskuteras att 109 trådar handlar om att Centerpartiet nu byter partiledare eller att ett brott har skett i gängkonflikt, eller att för den 198:e gången, vad blir mitt straff om jag gör detta?

Om nu en stor bomb slog ner i Kiev från Ryssland eller en bomb slog ner i Jerusalem från Iran skulle moderatorerna behöva sydväst, regnkappa och gummistövlar för att reda ut alla nya trådar som har en "unik" frågeställning.

Här är admins uttalande:

(FB) Varför finns det två trådar om Charlie Kirks mord?

Vad har ”och jag minns när du var moderator” med ämnet att göra? Fy skam för dig.

TS: du har rätt, de har dock blivit bättre nu än förr. Men det kan redan vara försent, forumet är så mycket dödare idag än för några år sen. Folk vågar inte skapa trådar med risk att stängas av
Citera
2025-10-16, 06:58
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Man borde åtminstone se över samlings och andra klistrade trådar, eventuellt byta ut mot nya. Har också reagerat på en del som är ganska inaktiva och innehåller information från 2005 som inte längre är irrelevant.
Citera
2025-10-16, 07:58
Moderator
Carlboms avatar
Klagomål och kritik --> Forumförslag
/Moderator
Citera
2025-10-16, 09:00
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Få orkar läsa en enorm samlingstråd, de dödar den aktiva diskussionen.

Jag håller med i allt du skriver. Samlingstrådar är för det allra mesta kontraproduktiva.

Det ironiska nu vore att denna tråd antingen papperskorgas eller infogas i en befintlig samlingstråd...
Citera
2025-10-16, 09:58
Medlem
Fast det som är ännu sämre än att foga samman till samlingstrådar är när en tråd slängs och pågående diskussion dödas med hänvisning till att det finns en samlingstråd.

Ofta när jag har påpekat problematiken med att döda diskussioner på det sättet har mod svarat att de gör så för att det finns ett stort motstånd mot att foga samman allt till en bautatråd. Det rimmar rätt illa med att tråden slängs med motiveringen att man borde postat i bautatråden från början.

Men jag håller med dig. Det är alldeles för mycket "trådar finns". Ibland är det motiverat, såsom när det på ett dygn skapas tio trådar om något som hänt nyligen.
Citera
2025-10-16, 10:48
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
För min del har jag länge retat mig på ”Jag såg en Polis”.
Halvtaskiga trådstarter där det nyss hänt något och är ont om information, skickas ofta slentrianmässigt dit… och sedan dör dom.

Alternativet är ofta papperskorgen direkt, är det bättre? Det måste ändå finnas någon höjd på diskussionerna i ABoK. Nu har vi inte skickat trådar dit på väldigt länge dock.
Citera
2025-10-16, 10:54
Medlem
Graavargs avatar
Ja.

I nuvarande format är "samlingstrådar" helt värdelösa. De är bara en kakafoni av i stort sett osammanhängande inlägg, och därför antitesen till "debatt", "diskussion" och "information".

Det finns två alternativ:

1. Att som TS föreslår avliva dem.
2. Att öppna upp för undertrådar/underrubriker i aktiva "samlingstrådarna".
Citera
2025-10-16, 11:46
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Tycker det är bra att vi går ifrån samlingstrådar. Alltså det startas så sjukt lite trådar nu jämfört med för femton år sedan. Och då var vi lika många medlemmar totalt som är inloggade per dygn just nu. Borde ju startas fler trådar.

Jag är övertygad om att det var rätt beslut att gå ifrån det. Tycker även man blivit bättre på att minska övermodereringen. Dvs detaljstyra i exakt allting. Sådant dödar både diskussioner och engagemang.

De forum jag tycker förtjänar samlingstrådar är

(FB) Företagsskvaller
(FB) Kändisskvaller

Finns säkert fler forum där det är lämpligt. Men här är det en klar fördel. Särkilt dator- och konsolspel som är i princip dött jämfört med i gamla dagar.
Fyller på med listan där majoriteten av trådar bör vara samlingstrådar (enligt mig alltså):

[Aktuella nyheter]
(FB) Aktuella brott och kriminalfall
(FB) Försvunna personer
(FB) Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet
(FB) Olyckor och katastrofer

[Enskilda projekt]
(FB) Aktier
(FB) Musik
(FB) Radio och Podcast
(FB) Serier och serietidningar
(FB) Tv-serier och tv-program
(FB) Egna texter: noveller och lyrik Är per definition redan samlingstrådar enligt riktlinjerna
(FB) Egen musik: feedback Är per definition redan samlingstrådar enligt riktlinjerna

[Enskilda personer]
(FB) Företagsskvaller
(FB) Kändisskvaller
(FB) Youtubers, vloggare och andra videokreatörer
(FB) Politiker

[Övrigt]
(FB) Kriminalhistoria

Kan eventuellt ha missat något.
Citera
2025-10-16, 11:47
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har förståelse om det finns samlingstrådar för kriget i Ukraina, Gaza, men även Palmemordstråden. I många andra fall är det inte kul att vilja ha en specifik diskussion om ett aktuellt ämne som hamnar i samma tråd som hände för flera år sedan.
Citera
2025-10-16, 12:30
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Alternativet är ofta papperskorgen direkt, är det bättre? Det måste ändå finnas någon höjd på diskussionerna i ABoK. Nu har vi inte skickat trådar dit på väldigt länge dock.
Skulle säga att det inte är någon större skillnad om dom hamnar i papperskorgen, gäller säkert inte allt men dom trådar som intresserat mig har dött när dom hamnar i polistråden.

Men bra om den inte används så ofta nu för tiden.
Citera
2025-10-16, 12:43
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Har du något aktuellt exempel på det här?

Vi har nämligen jobbat hårt med detta och det är länge sedan en tråd sammanfogades.

Om du söker lite finns det flera diskussioner om just detta där även Admin uttalat sig om det här.

Ett exempel från mig, jag startade en tråd för det specifika ämnet kring att köpa däck och fälg från bilhandlare eller att köpa tredjepartsfälgar från däckverkstad. Trots att det delforumet är i princip dött så blev den tråden borttagen och hänvisad till den stora däcktråden.

(FB) Kompletta vinterhjul - original eller eftermarknad?

Jag kan tycka att det är ett ämne som är värt att avhandla i sin egen tråd då det har lite mer kött på benen än bara "däck".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in