2025-10-11, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Jag har bra erfarenhet av leasing där de bedömt skador repor etc som normalt slitage. Dock var den gång när de försökte lura mig och ville ha 20 000 men jag stod på mig och de fick inte en krona.

Tror jag leasat 6 bilar totalt.

Har bara leasat en gång, men var inga problem med lite repor och annat, man betalar ju faktiskt för använda bilen i 3 år, och då är den inte ny längre. Men vet att vissa företag är helt anala och kräver att bilen är i nyskick efter 6000 mil.

Brukar inte låta så när man sen ska köpa en bil av dem, då får man acceptera att en bil med 6000 mil går lite skavanker...
Citera
2025-10-11, 08:23
Medlem
Våran verkstad tar 1000kr i Tim, seriös kille å lagar de flesta bilar, hur dyr en bil blir är ju väldigt olika, pratar vi vanliga svennebilar som man lämnar in för alla fel blir det svindyrt.
min hobbybil blir skitbillig då den är sksttebefriad å försäkringen special, 150kr mån för hel. dessutom ingen värdeminskning som faktiskt är den största kostnaden för de flesta. En bekant tesla som han köpte ny har blivit en svindyr bil, dels sänkte de priset å sen har han haft mängder av problem, visst går den billigt vad gäller bränsle men det andra förstör allting. En kompis köpte en ny v70 2008 å har skrivit upp alla kostnader tills han bytte förra året, en vanlig svenne bil men fy fan va dyr den varit, han lämnar in den för allt.
Så kan man fixa själv är det guld värt.
Citera
2025-10-11, 08:28
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Dagens dummaste inlägg. Nu har vi nyss vaknat men ändå.

Du får naturligtvis redovisa hela kostnaden för leasingen. Vad du betalar för service är ju bara en hittepå-uppgift för att lura dumma människor.

Att leasa kostar mer. Bilföretaget tar en risk de tar ut en premie för. Men det går inte att förklara för många människor.

Hela min bilkostnad ligger säkert under 1500 spänn i månaden (inklusive värdeförlust) och gjort så i många är.

Sedan är det säkert bekvämt att leasa om man inte ens kan byta däck själv. Men en bra affär kan det inte bli.
Nej, en bil ligger inte på 1500 i månaden. Det kostar såklart mer.

Om man däremot bor centralt och skiter i bil, så ligger det på 0 kronor för bil.

De 10 gånger man behöver bil, tar man en uber.
Citera
2025-10-11, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Våran verkstad tar 1000kr i Tim, seriös kille å lagar de flesta bilar, hur dyr en bil blir är ju väldigt olika, pratar vi vanliga svennebilar som man lämnar in för alla fel blir det svindyrt.
min hobbybil blir skitbillig då den är sksttebefriad å försäkringen special, 150kr mån för hel. dessutom ingen värdeminskning som faktiskt är den största kostnaden för de flesta. En bekant tesla som han köpte ny har blivit en svindyr bil, dels sänkte de priset å sen har han haft mängder av problem, visst går den billigt vad gäller bränsle men det andra förstör allting. En kompis köpte en ny v70 2008 å har skrivit upp alla kostnader tills han bytte förra året, en vanlig svenne bil men fy fan va dyr den varit, han lämnar in den för allt.
Så kan man fixa själv är det guld värt.

Ja, det är få grejer som ger en så bra timpenning som att sköta sin bil själv.

Beroende på lönenivå givetvis så kan man ta ledigt en vecka ifrån jobbet, lägga en dag på bilen och sen ha 4 dagar fritt för samma kostnad som att lämna in den.

12000 netto, säg 10 efter delar, är dryg veckolön om man ligger på brytgränsen. 2 veckor för de som ligger runt medianlönen

Oavsett om det är skälig kostnad för verkstan eller inte, så är det väldigt mycket pengar som ska ut
Citera
2025-10-11, 08:36
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Precis. Att äga bil är idag en förlegad företeelse
Leasing är verkligen inte lönsamt för privatpersoner. På 3 år har du betalt en ny bil, men har ingen bil efter det och inget värde.

Nej, bättre att köpa om du nu inte har ett bra företagsleasingavtal, men brukar va dyrt som fan ändå.

Jag räknade på en jag köpte 2018 för 130k. Nu 8 år senare kanske jag betalt max 5k om året i service i snitt, vilket ger 8år x 5k som ger 40k. Totalt då 130k + 40k. 170k/96 (8år x 12 mån) = 1770 kr /månaden. Nuvarande värdet på bilen vet jag inte, men säg 50 tusen då den inte gått så långt. och då är jag nere i 1250 kr/månaden.

Inga leasingavtal är på de nivåerna utan mångdubbla
Citera
2025-10-11, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Dacia Sandera Stepway, 3538:- /Månad

Googlade du ”vilken är den absolut billigaste bilen jag kan leasa”?
Citera
2025-10-11, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
Googlade du ”vilken är den absolut billigaste bilen jag kan leasa”?

Nej, jag var på Bilia och ville ha en med bensin och manuell låda.

Det var det enda som fanns.
Citera
2025-10-11, 09:03
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Inget större fel på Dacian.

Hade en Ford Fiesta i en vecka medan jag väntade på Rumänen.

Fiestan var klart mycket bättre.
Dacia är väl i princip en lätt uppfräschad version förra generationens Renault. När en ny modellgeneration kommer så packas de gamla linan och specialverktygen ihop i Frankrike och skickas till Rumänien. Sen såklart med vissa uppdateringar av drivlina och elektronik och med utrustningsnivå på ett minimum för att hålla priset nere och inte konkurrera med moderbolaget.

Det borgar för att de sannolikt håller ihop bättre än Renaulterna de bygger på. Hur stor bedrift just det nu är.
Citera
2025-10-11, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Det som skaver är att folk (nästan) tvingas in i ett system där de betalar premiumpris för tex oljebyte för att verkstaden ska ha mariginaler för att hålla nere priset för andra åtaganden.
Det sker i alla brancher men misstänker att de höga beloppen och möjligheten att göra jobbet själv gör att folk ropar högre här än i tex vitvarubutiken

Ja så är det ju, för att kunna tjäna pengar så behöver man sälja sin produkt, kan man hålla nere inköpspriset på den så kan man ta igen det på service och underhåll under produktens livstid. Inget konstigt i det och så skulle vi alla gjort om vi sålt varor/tjänster.

Det är väl också bättre att t ex betala 100 000 mindre när en bil köps och sen själv kunna välja hur man vill göra och betala för service. Än betala 100 000 mer och sen är det lägre servicekostnader som man visserligen kan strunta i att göra men då ändå betalat 100 000 mer….

Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Givetvis har en verkstad en massa runtomkringkostnader vilket driver upp priserna, men det betyder inte att jag som enskild individ har lust att betala för det, precis som att jag inte har lust att betala restaurangernas priser eller ta in hantverkare när nått ska fixas i hemmet

Om det sen är rimligt eller inte att ta 8000 för att byta 2 bromsskivor eller nästan 5000 för byta bromsvätska får man som kund själv ta ställning till om det är värt det eller inte.

Det finns ju mer än en verkstad att gå till och jämföra priser också.

Visst är det så, och även jag kan absolut tycka att det är dyrt på t ex märkesverkstäder. Men jag förstår varför och det blir rätt fel när folk gör sina jämförelser och gapar om ocker.

Det blir extra fel när de dessutom börjar jämföra med svartjobb. Vårt samhälle och inte heller den enskilde gynnas av svartjobb, möjligen kortsiktigt men inte på sikt.
Citera
2025-10-11, 09:08
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Jo, det verkar förmånligt - tills det visar sig att den där minimala repan på bakre kofångaren som du trodde att ingen skulle se kostar 30.000 kr att reparera.

Leasing är inte gratis. Det är bekvämt, men det är ändå en premiekostnad utöver att äga bilen själv.
Man kan visserligen tänka sig att leasingföretagen har lägre servicekostnader än privatpersoner eftersom de får mängdrabatt men i gengäld ska de leverera en vinst till sina ägare. Någonstans kommer den vinsten tas ut.
Vad är premiekostnad?? Har ingen sådan.
Citera
2025-10-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Funkar lika bra med Biltemas vacuumsug man kopplar till tryckluft. Kostar typ 200 och man byter vätskan på 10-15 min. Max.

Kör man klassisk pumpa på bromsen tar det kanske 20 min, kräver dock två personer.

Så jag, 4700 är sinnessjukt, fattar inte hur folk har råd att ha bil om de inte kan fixa grejer själv.

Bytte koppling nyss på grabbens bil, kostade 3000 för själva kopplingsatsen, vågar inte ens fundera på vad det skulle kosta på verkstad, 10-12 säkert.

Just Biltemas vacuum-klocka är rätt kass, men det finns andra väldigt billiga verktyg som funkar bättre.
Sen har väl alla moderna bilar ABS så man behöver diagnosverktyg för att köra ABS-kretsarna var för sig för att byta all vätska. Tar väl 30 minuter om det skall göras riktigt.

Men ja, horribelt dyrt.

Fick pris på kopplingsbyte på min bakhjulsdrivna vinterholk på 22 000kr.
Citera
2025-10-11, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Just Biltemas vacuum-klocka är rätt kass, men det finns andra väldigt billiga verktyg som funkar bättre.
Sen har väl alla moderna bilar ABS så man behöver diagnosverktyg för att köra ABS-kretsarna var för sig för att byta all vätska. Tar väl 30 minuter om det skall göras riktigt.

Men ja, horribelt dyrt.

Fick pris på kopplingsbyte på min bakhjulsdrivna vinterholk på 22 000kr.

Bromskretsen är ju öppen när abs-systemet inte är aktivt, så bara att köra igenom ett ok i taget, men har systemet varit tomt kan det vara lite trixigare att få bort all luft, men det går det också

Ja, finns säkert bättre varianter, men funkar helt ok.

Saftigt på kopplingsbyte, men det tar en stund också så förstår att det kostar. Minns en kollega som fick motsvarande prisförslag på nån volvo, och det var 2007, så det var en månadslön netto för oss då ungefär...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in