Citat:
Ursprungligen postat av
Manneniburen
Det som skaver är att folk (nästan) tvingas in i ett system där de betalar premiumpris för tex oljebyte för att verkstaden ska ha mariginaler för att hålla nere priset för andra åtaganden.
Det sker i alla brancher men misstänker att de höga beloppen och möjligheten att göra jobbet själv gör att folk ropar högre här än i tex vitvarubutiken
Ja så är det ju, för att kunna tjäna pengar så behöver man sälja sin produkt, kan man hålla nere inköpspriset på den så kan man ta igen det på service och underhåll under produktens livstid. Inget konstigt i det och så skulle vi alla gjort om vi sålt varor/tjänster.
Det är väl också bättre att t ex betala 100 000 mindre när en bil köps och sen själv kunna välja hur man vill göra och betala för service. Än betala 100 000 mer och sen är det lägre servicekostnader som man visserligen kan strunta i att göra men då ändå betalat 100 000 mer….
Citat:
Ursprungligen postat av
Baheera
Givetvis har en verkstad en massa runtomkringkostnader vilket driver upp priserna, men det betyder inte att jag som enskild individ har lust att betala för det, precis som att jag inte har lust att betala restaurangernas priser eller ta in hantverkare när nått ska fixas i hemmet
Om det sen är rimligt eller inte att ta 8000 för att byta 2 bromsskivor eller nästan 5000 för byta bromsvätska får man som kund själv ta ställning till om det är värt det eller inte.
Det finns ju mer än en verkstad att gå till och jämföra priser också.
Visst är det så, och även jag kan absolut tycka att det är dyrt på t ex märkesverkstäder. Men jag förstår varför och det blir rätt fel när folk gör sina jämförelser och gapar om ocker.
Det blir extra fel när de dessutom börjar jämföra med svartjobb. Vårt samhälle och inte heller den enskilde gynnas av svartjobb, möjligen kortsiktigt men inte på sikt.