2025-10-11, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Kamrem 167 kr olja 400 kr filter 85, det betalade jag, och bytte själv, ja det är en gammal riskokare från -98..
Byter olja o filter varje år, så under 500..slå det om ni kan..

Ja man kan såklart göra och räkna så, men på vilket sätt är det relevant egentligen…?
Det kan ju inte användas som en relevant jämförelse med vad det kostar för liknande service på en riktig och seriös verkstad.

I ditt fall har du ju glömt en massa kostnader som du måste betala om det skulle vara en verkstad du driver.
Ja du har inte ens tänk på att du jobbar gratis, för du räknar ju bara in delarnas kostnad, och vilken kvalitet var det på dessa…?

Alltså. Egentligen är sådana här trådar rätt korkade. För det är närmast omöjligt att säga något bestämt om priserna på verkstäderna när man inte ens vet exakt vad aktuell pris man gnäller om verkligen omfattar, och hur t ex en service utförs. Och ofta så slänger folk sig med ”man bara si och så, tar bara max så lång tid” fast det egentligen inte vet nästan alltid glömmer en massa saker som kostar tid och pengar för en verkstad, ett företag som ska klara att täcka alla sina kostnader för lokaler drift löner försäkringar skatter, och ändå generera nog med vinst för att kunna leva på och samla kapital för investeringar.

Skulle du klarat det på dina ”under 500” och samtidigt utfört en fullgod service/inspektion enligt ett normalt schema för vad en service ska eller kan innehålla?
Citera
2025-10-11, 06:45
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Jag leasar min bil. Betalar 99:- per månad för service.

Servicen blir gratis. Prova det!
Dagens dummaste inlägg. Nu har vi nyss vaknat men ändå.

Du får naturligtvis redovisa hela kostnaden för leasingen. Vad du betalar för service är ju bara en hittepå-uppgift för att lura dumma människor.

Att leasa kostar mer. Bilföretaget tar en risk de tar ut en premie för. Men det går inte att förklara för många människor.

Hela min bilkostnad ligger säkert under 1500 spänn i månaden (inklusive värdeförlust) och gjort så i många är.

Sedan är det säkert bekvämt att leasa om man inte ens kan byta däck själv. Men en bra affär kan det inte bli.
Citera
2025-10-11, 07:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Har du fått en specificerad faktura?

Det är dyrt att köra i en VW premium bil. Nästa gången köper du en Toyota och sparar mycket pengar.

Bara prisförslag på hemsidan som är specificerat.

Man kan säga mycket om VW, men premium - nej. Den är okej, men inte mer. Långt ifrån Mercedes och BMW.
Citera
2025-10-11, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Alltså. Egentligen är sådana här trådar rätt korkade. För det är närmast omöjligt att säga något bestämt om priserna på verkstäderna när man inte ens vet exakt vad aktuell pris man gnäller om verkligen omfattar, och hur t ex en service utförs. Och ofta så slänger folk sig med ”man bara si och så, tar bara max så lång tid” fast det egentligen inte vet nästan alltid glömmer en massa saker som kostar tid och pengar för en verkstad, ett företag som ska klara att täcka alla sina kostnader för lokaler drift löner försäkringar skatter, och ändå generera nog med vinst för att kunna leva på och samla kapital för investeringar.
Det som skaver är att folk (nästan) tvingas in i ett system där de betalar premiumpris för tex oljebyte för att verkstaden ska ha mariginaler för att hålla nere priset för andra åtaganden.
Det sker i alla brancher men misstänker att de höga beloppen och möjligheten att göra jobbet själv gör att folk ropar högre här än i tex vitvarubutiken
Citera
2025-10-11, 07:35
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Bilia skulle ha 12500 för 15000mil service och byte av kamrem på min Volvo V70 D4. Jävla ockerpris. Jag gjorde jobbet själv, det tog en dag och 3000 spänn för olja och delar på nätet.

Det tycker jag iofs inte var dyrt för en stor service på Bilia. Kommer alltid att kännas som ett rån att köpa en tjänst i Sverige jämfört med att göra det själv. TS service kändes dock riktig dyr, en mindre fristående verkstad hade kunnat göra en sådan enklare service för säkert mindre än halva priset.
Citera
2025-10-11, 07:57
Medlem
TiredEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bara prisförslag på hemsidan som är specificerat.

Man kan säga mycket om VW, men premium - nej. Den är okej, men inte mer. Långt ifrån Mercedes och BMW.

Om du tycker att service på VW är dyrt, ta en kik på servicepriser för MB och särskilt BMW. Där kan vi snacka "premium".

Men ja. Det är rätt lustigt inom VAG att oljepriset/liter på servicen är dyrare för en Audi A4 2.0 TDI än en Passat 2.0 TDI. Trots att det är samma motor och samma olja I alla fall var det så för några år sedan på ett flertalet märkesverkstäder.
Citera
2025-10-11, 08:00
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Prisexempel VW Passat 2019 års modell.

Byte av olja och filter, någon inspektion, byte av luftfilter till motorn, byte av kupefilter samt byte bromsvätska. Allt till det facila priset om 11.300 kr.
Vem fan gör det?
Är väl max 2 timmars jobb och delar för en tusenlapp. Är det verkligen rimligt att betala 5 tkr/tim för att de ska fylla i den digitala serviceboken?
Vad säger ni?

Det finns ju fortfarande duktiga märkesoberoende verkstäder..

Dom är ju inte superbilliga heller men det kostar kanske 3-4000 hos dom..
Citera
2025-10-11, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Jo, det verkar förmånligt - tills det visar sig att den där minimala repan på bakre kofångaren som du trodde att ingen skulle se kostar 30.000 kr att reparera.

Leasing är inte gratis. Det är bekvämt, men det är ändå en premiekostnad utöver att äga bilen själv.
Man kan visserligen tänka sig att leasingföretagen har lägre servicekostnader än privatpersoner eftersom de får mängdrabatt men i gengäld ska de leverera en vinst till sina ägare. Någonstans kommer den vinsten tas ut.

Jag har bra erfarenhet av leasing där de bedömt skador repor etc som normalt slitage. Dock var den gång när de försökte lura mig och ville ha 20 000 men jag stod på mig och de fick inte en krona.

Tror jag leasat 6 bilar totalt.
Citera
2025-10-11, 08:03
Medlem
Citat:
Prisexempel VW Passat 2019 års modell.

Byte av olja och filter, någon inspektion, byte av luftfilter till motorn, byte av kupefilter samt byte bromsvätska. Allt till det facila priset om 11.300 kr.
Vem fan gör det?
Är väl max 2 timmars jobb och delar för en tusenlapp. Är det verkligen rimligt att betala 5 tkr/tim för att de ska fylla i den digitala serviceboken?
Vad säger ni?

Jag driver en fristående bilverkstad sedan 20 år i en av landets största städer, vi debiterar från 1500kr/t inkl moms och ligger i toppen prismässigt bland dom fristående verkstäderna i stan.

Jag räknade lite snabbt på att göra samma service och då hade det kostat 5867kr inkl moms hos oss.
Motorolja och div filter = 2168kr
Arbetskostnad för service och byte av bromsvätska = 3699kr

Vi fyller i den digitala serviceboken (original VW erwin).
Citera
2025-10-11, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja man kan såklart göra och räkna så, men på vilket sätt är det relevant egentligen…?
Det kan ju inte användas som en relevant jämförelse med vad det kostar för liknande service på en riktig och seriös verkstad.

I ditt fall har du ju glömt en massa kostnader som du måste betala om det skulle vara en verkstad du driver.
Ja du har inte ens tänk på att du jobbar gratis, för du räknar ju bara in delarnas kostnad, och vilken kvalitet var det på dessa…?

Skulle du klarat det på dina ”under 500” och samtidigt utfört en fullgod service/inspektion enligt ett normalt schema för vad en service ska eller kan innehålla?

Givetvis har en verkstad en massa runtomkringkostnader vilket driver upp priserna, men det betyder inte att jag som enskild individ har lust att betala för det, precis som att jag inte har lust att betala restaurangernas priser eller ta in hantverkare när nått ska fixas i hemmet

Om det sen är rimligt eller inte att ta 8000 för att byta 2 bromsskivor eller nästan 5000 för byta bromsvätska får man som kund själv ta ställning till om det är värt det eller inte.

Det finns ju mer än en verkstad att gå till och jämföra priser också.
Citera
2025-10-11, 08:11
Medlem
En märkesverkstad ville ha 17000 för ett jobb på framvagnen på min bil. 3h+ arbete jadda jadda. Pratade med en som jobbade på en annan märkesverkstad och han skrattade och sa "Max 1 1/2h". Från 17000 till 2500 (inklusive delar).. Tror det tog mindre än en timme. Nu skruvar jag mest själv, men vissa nyare bilar är fan ett helvete om man måste börja införskaffa specialverktyg. Typ byta ett halvljus så ska hela fronten lös osv.

Man ska alltid ringa runt olika verkstäder, man kan även fråga om man slipper kvitto, enkelt.
Citera
2025-10-11, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Dagens dummaste inlägg. Nu har vi nyss vaknat men ändå.

Du får naturligtvis redovisa hela kostnaden för leasingen. Vad du betalar för service är ju bara en hittepå-uppgift för att lura dumma människor.

Att leasa kostar mer. Bilföretaget tar en risk de tar ut en premie för. Men det går inte att förklara för många människor.

Hela min bilkostnad ligger säkert under 1500 spänn i månaden (inklusive värdeförlust) och gjort så i många är.

Sedan är det säkert bekvämt att leasa om man inte ens kan byta däck själv. Men en bra affär kan det inte bli.

1500 är extremt lågt för en bil som nyttjas någorlunda frekvent som bruksbil med skatter, försäkring, soppa, slitdelar, reparationer, även om bilen är så gammal att den är avskriven värdemässigt.

3-4000 brukar seriösa uträkningar hamna på som lägsta kostnad att ha en bil.
Senast redigerad av Baheera 2025-10-11 kl. 08:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in