2025-10-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Det går inte att jämföra Dacia med ett premium märke som VW. Kvalitet kostar mycket pengar att producera och servicera.

Inget större fel på Dacian.

Hade en Ford Fiesta i en vecka medan jag väntade på Rumänen.

Fiestan var klart mycket bättre.
Citera
2025-10-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Finns ingen anledning att serva bilen på märkesverkstad efter att garantin gått ut.

Gäller även om man får något förlängd garanti om man servar på märkesverkstad, lönt att betala 5000-10000 överpris per år för att någon gång få en 5000kr reperation på garanti.

Ännu mer patetiskt på elbilar. Är ju i princip bara bromsar och kupéfilter som ska servas, det klarar vilken verkstad som helst. Antagligen du själv om du orkar se på några instruktionsfilmer.

Dock vill man gärna behålla 8 års batterigaranti, och då får man betala för att de ska kontrollera att allt fungerar och byta ett kupefilter. Batteriet i sig har inget servicebehov.

Är dock relativt billigt (för våran i vart fall), kostar 2-4000 på er service.
Citera
2025-10-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Bilia skulle ha 12500 för 15000mil service och byte av kamrem på min Volvo V70 D4. Jävla ockerpris. Jag gjorde jobbet själv, det tog en dag och 3000 spänn för olja och delar på nätet.
Kamrem 167 kr olja 400 kr filter 85, det betalade jag, och bytte själv, ja det är en gammal riskokare från -98..
Byter olja o filter varje år, så under 500..slå det om ni kan..
Citera
2025-10-10, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
VW är INTE premium.

Byte bromsvätska tar en liten stund, även med special-maskin som kostar några hundra tusen kronor. Senast jag betalade någon för byte av bromsvätska kostade det 4700kr, jag tyckte det var hutlöst.

Norr om 11 lax är galet dyrt för TS service.. skall man göra det som beskrivs så bör man räkna 3h kanske, om det skall göras noggrant.

Funkar lika bra med Biltemas vacuumsug man kopplar till tryckluft. Kostar typ 200 och man byter vätskan på 10-15 min. Max.

Kör man klassisk pumpa på bromsen tar det kanske 20 min, kräver dock två personer.

Så jag, 4700 är sinnessjukt, fattar inte hur folk har råd att ha bil om de inte kan fixa grejer själv.

Bytte koppling nyss på grabbens bil, kostade 3000 för själva kopplingsatsen, vågar inte ens fundera på vad det skulle kosta på verkstad, 10-12 säkert.
Citera
2025-10-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Kamrem 167 kr olja 400 kr filter 85, det betalade jag, och bytte själv, ja det är en gammal riskokare från -98..
Byter olja o filter varje år, så under 500..slå det om ni kan..

Han bytte förmodligen spännaren och vattenpumpen samtidigt, då blir det lite dyrare.
Citera
2025-10-11, 00:04
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Det går inte att jämföra Dacia med ett premium märke som VW. Kvalitet kostar mycket pengar att producera och servicera.

Ww premium? Kvalitet?
Citera
2025-10-11, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Precis. Att äga bil är idag en förlegad företeelse
Tja men att betala runt 5000kr/mån för något du inte ens äger är ingen vidare bra affär....
Citera
2025-10-11, 00:46
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Prisexempel VW Passat 2019 års modell.

Byte av olja och filter, någon inspektion, byte av luftfilter till motorn, byte av kupefilter samt byte bromsvätska. Allt till det facila priset om 11.300 kr.
Vem fan gör det?
Är väl max 2 timmars jobb och delar för en tusenlapp. Är det verkligen rimligt att betala 5 tkr/tim för att de ska fylla i den digitala serviceboken?
Vad säger ni?

Oavsett bil så är det väl 3 första åren garantier. Försök serva hos märkesverkstad under den tiden.
Efter 3 år kan du ju strunta i det.

Beror också lite på ,
Exempel om bilen är Subaru så har jag för mig det är 3 år fri service.
Leasing lär väl vara service 1 gång per år men kanske ingår i avtalet oklart kan inte detta.
Kia har väl 7 års nybilagaranti.
Citera
2025-10-11, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Helt rätt. Hämtar en ny Audi i slutet av månaden. Den nya är dessutom en elbil och kostar en krona om dagen i vägtrafik skatt.
Jo men vad är leasing kostnaden?
Citera
2025-10-11, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Jag leasar min bil. Betalar 99:- per månad för service.

Servicen blir gratis. Prova det!
Jag tog lån för att betala min service, betalar bara räntan på lånet. Servicen blev gratis.

Baserat på vad du betalar och 36 månaderna som standard på Dacias avtal så betalar du alltså 130k för att hyra en bil i 3 år.

Du betalar 43k per år för din service och lånebil, det är inte 99kr i mån och det är inte gratis.

Det är för övrigt en riktig budgetbil, blir ju absolut sämst deal att leasa en budgetbil. För 130k så kan du köpa en likadan bil som är 2-3 år gammal med 2-5k mil, sen kan du köra den tre år istället och sälja för 85-95k. Då blir det mycket pengar över för 3 års service och kostnader innan du är i lika dålig deal som med ditt leasingavtal.
Citera
2025-10-11, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorsesAndPeople
Borde kosta 1130

Kan du motivera det och visa med en beräkning hur du om du hade en verkstad skulle kunna göra en sådan service för 1130kr och det skulle täcka materialkostnader driftkostnader och resultera i positivt ekonomiskt resultat för dig och din firma.
Jag väntar med spänning på din redovisning….
Citera
2025-10-11, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Bilia skulle ha 12500 för 15000mil service och byte av kamrem på min Volvo V70 D4. Jävla ockerpris. Jag gjorde jobbet själv, det tog en dag och 3000 spänn för olja och delar på nätet.

Ok, på vilket sätt var det ett ockerpris menar du?

Vad ska en verkstad ta betalt per time för att det ska gå ihop i ekonomin, alltså att det ska täcks löner sociala avgifter, alla driftskostnader försäkringar, utbildningar, verktyg etc etc, och en tillräcklig vinst så man får in pengar till investeringar etc. Kan du ge oss en realistisk kalkyl för det…?

Du kan ju börja med att räkna på vad du själv har i timlön på ditt eget jobb, glöm nu inte att lägga på nästan det dubbla på din timlön för det är vad din arbetsgivare måste betala i bl a sociala avgifter för dig.

Sen säger du att det tog en dag för dig, så det kan vi väl se som 7-8 timmar? Vad landar du då på i arbetskostnad? Lägg sen på priset för delarna. Och fortfarande har du inga direkta driftskostnader etc för en verkstadslokal med allt vad det innebär.

Så igen, hur kan du visa oss att 12 000 kr skulle vara ett ockerpris….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in