Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-10, 21:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Prisexempel VW Passat 2019 års modell.

Byte av olja och filter, någon inspektion, byte av luftfilter till motorn, byte av kupefilter samt byte bromsvätska. Allt till det facila priset om 11.300 kr.
Vem fan gör det?
Är väl max 2 timmars jobb och delar för en tusenlapp. Är det verkligen rimligt att betala 5 tkr/tim för att de ska fylla i den digitala serviceboken?
Vad säger ni?
Citera
2025-10-10, 21:24
Medlem
Borde kosta 1130
Citera
2025-10-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Byte av olja och filter, någon inspektion, byte av luftfilter till motorn, byte av kupefilter samt byte bromsvätska. Allt till det facila priset om 11.300 kr.
Vem fan gör det?
Är väl max 2 timmars jobb och delar för en tusenlapp. Är det verkligen rimligt att betala 5 tkr/tim för att de ska fylla i den digitala serviceboken?
Vad säger ni?
Vad jag brukar göra är att serva för garantier första åren, sedan faller allt över på försäkringar, därefter servar jag bilen själv, ny olja osv spec om bilen börjar få några år på nacken, som nu en 2016 modell, den lämna jag inte in på service utan servar den själv, jag kan sedan sälja bilen lite billigare och den blir såld direkt, då med vinst gentemot att jag hade haft kostnader för servat den på verkstad.

Har nu gjort detta 3 sista bilarna, folk bryr sig inte när det handlar om en beg bil hur den är servad med 15000 mil på mätaren. Bättre o vinna igen på serva den själv.
Citera
2025-10-10, 21:35
Medlem
Jag leasar min bil. Betalar 99:- per månad för service.

Servicen blir gratis. Prova det!
Citera
2025-10-10, 21:40
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal

Precis. Att äga bil är idag en förlegad företeelse
Citera
2025-10-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Precis. Att äga bil är idag en förlegad företeelse

Just det. Det gick ju för 20-30 år sedan, men nu kan jag inte ens hitta tändstiften.

Leasing är guld. Alltid ny bil, och inga bekymmer.
Citera
2025-10-10, 21:48
Medlem
Belters avatar
Citat:
Just det. Det gick ju för 20-30 år sedan, men nu kan jag inte ens hitta tändstiften.

Helt rätt. Hämtar en ny Audi i slutet av månaden. Den nya är dessutom en elbil och kostar en krona om dagen i vägtrafik skatt.
Citera
2025-10-10, 22:08
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Vem fan gör det?
Vad säger ni?

Bilia skulle ha 12500 för 15000mil service och byte av kamrem på min Volvo V70 D4. Jävla ockerpris. Jag gjorde jobbet själv, det tog en dag och 3000 spänn för olja och delar på nätet.
Citera
2025-10-10, 22:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Vi har fler än en bil, men jag håller med dig om att leasing är smidigt men gratis är det ju inte. Servicen brukar dock ingå i själva leasingpriset. Vad leasar du för bil och vad betalar du?
Citera
2025-10-10, 22:28
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Helt rätt. Hämtar en ny Audi i slutet av månaden. Den nya är dessutom en elbil och kostar en krona om dagen i vägtrafik skatt.
Jo, det verkar förmånligt - tills det visar sig att den där minimala repan på bakre kofångaren som du trodde att ingen skulle se kostar 30.000 kr att reparera.

Leasing är inte gratis. Det är bekvämt, men det är ändå en premiekostnad utöver att äga bilen själv.
Man kan visserligen tänka sig att leasingföretagen har lägre servicekostnader än privatpersoner eftersom de får mängdrabatt men i gengäld ska de leverera en vinst till sina ägare. Någonstans kommer den vinsten tas ut.
Citera
2025-10-10, 22:28
Medlem
Ja, genom olika inlåsningseffekter så försöker de skapa monopolpriser. Köp inte sånt, det hör hemma på skroten. Faktiskt, sett till det rena bruksvärdet om man struntar i status, bekvämlighet osv.. så kan en gammal Volvo 740 ha ett högre bruksvärde, förutsatt det inte är ett sönderrostat lik.
Senast redigerad av Goobleyzook 2025-10-10 kl. 22:29. Anledning: Glömde
Citera
2025-10-10, 22:33
Medlem
Citat:

Det är bra dyrt bara, annars alldeles finfint i många situationer.

Håller med dig, märkesverkstad är på tok för dyra. Det är väl bättre att kolla strax utanför storstäderna på priserna där, kanske billigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in