2025-10-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Frakta mat över världshaven i stora tankers är miljövänligt? Det är dåligt för miljön att äta lokalt?
Sedan urminnes tider har man ätit det som funnits i sin närhet, "närodlat", som du skriver hur klimatsmart är detta liksom att odla grönsaker/frukt i "kalla norden", energikrävande.
Citera
2025-10-03, 20:23
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Frakta mat över världshaven i stora tankers är miljövänligt? Det är dåligt för miljön att äta lokalt?
Det finns en agenda. Man 'skyller' på miljön men allt man gör är skadligt för både människa och miljö.
Citera
2025-10-03, 20:26
Gör allt tvärs om vad myndigheter och lobbygrupper rekommenderar. Vi lever i 1984.
Citera
2025-10-03, 20:27
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
För något år sedan fanns en rekommendation av att äta högst 500 gram rött kött per vecka. Det minskade därefter till 350 gram, enligt Livsmedelsverket för att förbättra både hälsa och "klimat".

Nu stryps denna gräns till 100 gram per vecka, eller 15 gram per dag, av "EAT Lancet", en självutnämnd expertpanel omfattande klimatstjärnor som Johan Rockström et al. Det säger vänsterextrema SVT.

Istället ska man äta plantbaserat, med "frukt och grönt", baljväxter och nötter, menar panelen.

Ett annat mått är att gränsen motsvarar 5.2 kg kött per år och person, en gräns som bara underträffas av Bangladesh (4.04 kg). Till och med i svältdrabbade Etiopien äter man 5.40 kg, och i diabetesdrabbade Indien 6.08 kg.

Vad blir nästa gräns? 50 gram eller 0 g?

Hur stor andel av svenskarna tros komma att efterleva rekommendationen?

Är det rimligt att kompromissa med den egna hälsan för elitens "klimatmål"?
De glömde berätta hur många kilo (!) grönsaker vi måste äta för att inte svälta.
T.ex. behöver man äta 7 kg paprika för 2000 kcal. Alternativt 10 kg tomater eller 2,4 kg ärtor.
Jag vet inte vad det innebär för klimatet men jag vet att jag inte kommer att äta 10 kg tomater.
Citera
2025-10-03, 20:29
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
De glömde berätta hur många kilo (!) grönsaker vi måste äta för att inte svälta.
T.ex. behöver man äta 7 kg paprika för 2000 kcal. Alternativt 10 kg tomater eller 2,4 kg ärtor.
Jag vet inte vad det innebär för klimatet men jag vet att jag inte kommer att äta 10 kg tomater.

Det är här sojaindustrin kommer in…
Citera
2025-10-03, 20:34
Bannlyst
Det var länge sedan jag vägde maten. Tänker inte börja med det igen
Citera
2025-10-03, 20:35
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är lite intressant dock att det i nyheterna nu var ett inslag om detta och den de intervjuvade verkade vara någon klimatforskare. Vad klimatforskare har för meriter när det gäller hälsofrågor undrar jag lite.

Samtidigt så bör man kanske i sammanhanget ställla sig lite frågan om vad man riskerar om man äter mer kött och hur stor risken egentligen är. Man skall ju väga detta mot eventuell minskad livskvalitet man får. Det kan ju inte hållas som ett självändamål att man skall leva länge och ha god hälsa.

Allt en klimatforskare säger stämmer.
Själv äter jag 5-7 kg kött i veckan, mest rött kött och kanske 20% kyckling.
Bara bra om färre äter kött så kanske priserna går ner

Frågan är om någon hjärntvättad jävel följer dessa rekommendationer.
Senast redigerad av tram123 2025-10-03 kl. 20:37.
Citera
2025-10-03, 20:38
Medlem
Som alltid när det gäller kungadömen så ska pöbeln matas med sådant som håller dem svaga och är billigt att producera, medans kött och annan lyx reserveras åt eliten.
Det här listade man ut redan i forntida Egypten.
Senast redigerad av Deballerur 2025-10-03 kl. 20:54.
Citera
2025-10-03, 20:41
Medlem
kalkryggars avatar
Jag går fan inte under 300g i veckan. Tror jag ligger på mellan 300-500 gram i veckan och då tycker jag att jag har skurit ner otta helvete mycket. Nån jävla måtta får det vara på tramset.

🍔
Citera
2025-10-03, 20:55
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
När jag hörde "nyheten" på eftermiddagsradion tog det inte länge innan jag började fundera om en av huvudsponsorerna av Stiftelsen ev kunde vara EatBug.Inc

Dessa koståtgärder skulle förhindra 15 miljoner dödsfall per år globalt men lite oklart om de nästa år skulle återkomma hur att åtgärda den skenande överbefolkningen och åldringskrisen denna ökade överlevnad bör ge.

Om kött är dödligt skadligt, så måtte det vara såpass farligt att det tar död på folk INNAN de hinner föröka sig.
Annars gör det intet för att minska befolkningen.

Att det skulle ”förhindra” 15 miljoner dödsfall per år är ju också ren humbug om man inte blir ”The Highlander” av att äta mindre kött, vilket jag förstått är väldigt ovanligt.
Dom flesta, typ 100% av människorna avlider ju trots allt.
Citera
2025-10-03, 20:56
Medlem
Imnshos avatar
Nej, nej, nej. Vi behöver i snitt 100-150 g högvärdigt protein per dygn, vilket är det biologiska behovet för vår art. Vi är skapta att i huvudsak äta animaliskt protein, för att opportunistiskt komplettera med vegetabilier vid säsong.

Jävla tomtar!
Citera
2025-10-03, 21:01
Medlem
Ganonitos avatar
Finns det någon som på allvar bryr sig om dessa rekommendationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in