2025-10-04, 07:46
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
England rullar just nu ut ett digital is, Schweiz med, detta är ett kontrollmedel i slutändan (tex carbon poäng kommer att bokföras på kortet,) , samma personer som vill att du inte ska äta kött ligger bakom, world Economic Forum med sin agenda 2030. Det kommer att komma krypandes, ett litet steg i taget, sen så har vi 100% 1984 kommunism.
Så är det. Kokta grodan. Men Svenskarna kommer väl acceptera 1984-systemet så som jag ser det.

De accepterar bli kissade i munnen, så att sänka kött från kosten helt kommer svenskarna väl göra direkt tror jag.

Och så fort Nato säger kommer svenskarna ställa sig i ledet direkt mot köttkvarnen.
Citera
2025-10-04, 07:52
Medlem
Det otäcka är ju att de kommer att hjärntvätta nästa generation. De börjar med att blanda ut köttfärs till köttbullar etc. med grönsaksmassa i skolbespisningarna och tar det steg för steg. Allt för "klimatets skull". Man har ju redan skrämt upp barn och ungdomar så pass att de knappt vill leva längre för att de är så oroliga för "klimatkatastrofen" och alla andra katastrofer och alarmistiska varningar av alla slag. Men man fortsätter glatt.

Politiker (stat, kommun och region) kommer att anamma sådana här alarmistiska rapporter och driva fram att storkök får anpassa sig till klimatdårarnas visioner. Allt baserat på forskningsrapporter som i slutändan visar sig ha enorma problem att belägga några som helst slutsatser.

Det är bara en tidsfråga till dess att man driver upp priserna så enormt på köttprodukter att den fina drömmen om att vi ska få i oss protein från insekter kommer att vara det enda som folk kommer att ha råd med. Det kommer att regleras med bidrag och straffskatter.

Allt för att man vill befolka planeten med fler och fler människor... finns det ens en gräns för dumheterna?

Men som sagt, ge det en generation eller två så kommer folk att ha skolats om till att äcklas av kött och glatt äta rostade kackerlackor.
Citera
2025-10-04, 07:58
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kossor är väl tyvärr en utsläppskälla de också när de fiser, ingen aning hur stora utsläpp det är men även här har väl miljötalibanerna ropat och demonstrerat.

Kossor är inte fossila utsläpp, det är ett kretslopp.

Kossor äter gräs och konsumerar regnvattten. Regnvattnet pissas ut och återgår i flödet.

Vi äter kossorna, skiter, dör o.s.v. Kretslopp.

1. Kossorna fiser metan. 2. Metanet hamnar i atmosfären. 3. Metanet konverteras till koldioxid efter tio år. 4. Koldioxiden tas upp av växtlighet som gräs. 5. Gräset äts av korna. Gå till 1.
Citera
2025-10-04, 08:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Rapar, ca. 90% av det metan de producerar kommer ut med rapar. En liten del andas de ut, eller fjärtar eller att det är i deras avföring.

Så var det kanske, det var raparna som var problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Kossor är inte fossila utsläpp, det är ett kretslopp.

Kossor äter gräs och konsumerar regnvattten. Regnvattnet pissas ut och återgår i flödet.

Vi äter kossorna, skiter, dör o.s.v. Kretslopp.

1. Kossorna fiser metan. 2. Metanet hamnar i atmosfären. 3. Metanet konverteras till koldioxid efter tio år. 4. Koldioxiden tas upp av växtlighet som gräs. 5. Gräset äts av korna. Gå till 1.

Absolut men enligt personen ovan så är det kossans rapar som är lite av problemet.
Men absolut så är det ett kretslopp.

Finns något program på SVT om köttets väg i världen och där pratar man med en bonde i USA som har 300 000 kossor, utsläppen från en sån gård borde vara värre än många kolkraftverk i kina om man ska lyssna på miljötalibanerna.
Citera
2025-10-04, 08:30
Medlem
När kommer de berätta vilket kött deras studier baseras på? Är det brasilianskt kött eller en älg man skjutit själv?

De berättar aldrig vad det är i köttet som är farligt. De berättar aldrig vilket kött de kollar på.

Exakt vad är det som ger en cancer i älgkött tex? Dags att man börjar ifrågasätta det
Citera
2025-10-04, 08:44
Medlem
Livsmedelsverket är helt galna , handlar bara om woke människor , skulle vara sjukt intresserad av att veta vilka som jobbat fram studien.
Citera
2025-10-04, 08:46
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
När kommer de berätta vilket kött deras studier baseras på? Är det brasilianskt kött eller en älg man skjutit själv?

De berättar aldrig vad det är i köttet som är farligt. De berättar aldrig vilket kött de kollar på.

Exakt vad är det som ger en cancer i älgkött tex? Dags att man börjar ifrågasätta det
För att det är ointressant. Det är skrämselpropaganda, precis som klimatet. Mark my words, snart föreslås en särskild köttskatt.

Den som jagar själv; ammunitionsskatt.
Citera
2025-10-04, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så var det kanske, det var raparna som var problemet.

Absolut men enligt personen ovan så är det kossans rapar som är lite av problemet.
Men absolut så är det ett kretslopp.

Finns något program på SVT om köttets väg i världen och där pratar man med en bonde i USA som har 300 000 kossor, utsläppen från en sån gård borde vara värre än många kolkraftverk i kina om man ska lyssna på miljötalibanerna.

Kossor är naturligt, men miljötalibanerna kommer inte att gnälla på kineserna om ngra kolkraftverk likasom Greta kommer aldrig åka till kina för en klimat demonstration. Så vad gör man istället.
Citera
2025-10-04, 08:49
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Kött är protein, lite fett och vatten, alltså inget som är cancerframkallande.

Däremot bildas heterocykliska aminer om man steker för intensivt. Man ska alltså helst steka på låg temperatur och undvika förkolnade partier vid grillning. Det är generellt för all matlagning och har inget med kött att göra specifikt.

Nitrit/nitrat är andra potentiella källor, men det är då kurerat kött som bacon. Nitriter förekommer rikligt i bladgrönsaker, fär att ta ett jämförande exempel. Det är återigen upphettningen som är problemet.

En del menar att hemjärnet skulle vara boven.

Ingen av dessa mekanismer har dock letts i bevis, och de motsägs indirekt av att konsumtionen av rött kött stadigt går ner eller ligger på samma nivå, medan indicensen av cancer går upp. Det kött som ökar är vitt kött som kyckling.

Även konsumtion av mjölk och smör (animaliska biprodukter med det så kallade "farliga" mättade fettet) har minskat kraftigt, och istället ersatts av rapsolja, margarin och sockrade drycker. Jag har nog en helt annan uppfattning om vad de ökade cancerfallen beror på… (hint: inte kött).
Citera
2025-10-04, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Under köttperiodandet vill jag inte ha saker som stör, vill bara ha köttet. Jag vet att det är konstigt. Det skulle funka med en sallad till, men inte potatis, pasta eller ris.

Jag äter väldigt gärna vegetariskt (inte veganskt), inga problem. Grytor, soppor, pannkakor. Känner just då att inget fattas. Men gillar som sagt även en liknande rätt men med köttbitar i. Det behöver inte vara mycket kött, men det blir bra balans mellan vissa typer av grönsaker och kött. Om man fått över alla möjliga saker (brukade få lök och paprika) och typ wokar dem med lite mer grönt, med köttbitar (förr fanns det alltid bogfläsk man kunde strimla som var billigt, det försvann), har på lite asiatiska såser och äta med ris. Tycker de lyfter varandra i smak.

Jag har inte ätit så vettigt på ett bra tag, för det finns inte mycket fläskkött där jag handlar, det fanns förr. Så min köttkonsumtion, trots någon enstaka dag med bara kött, har rasat. Är så jag inte riktigt minns när jag åt helt kött senast. Det närmaste är färs, iofs väldigt gott med. Jag förstår inte varför det är så lite kött kvar. Kan ju fatta att hoodsenbutiken inte har gris, men inte heller mitt närmsta Ica, deras kötthylla är jätteliten, kanske en meter bred, och det är ändå en Ica Supermarket, så halvstor affär. Jag vet inte om det är något lokalt fenomen eller om det blir så mer och mer att köttdisken minskar och det billigaste köttet inte ens säljs.

Kan respektera ”köttperiodandet”, kanske borde införa den hemma också en handfull gåmger per år blir jag verkligen toksugen på en fet stek och inget annat kan riktigt släcka den hungern. Någon period behövs dock ej men skulle inte ha något emot det

Min gissning är att hooden har fimpat gris för att det helt enkelt inte säljs, plus att de kan göra en viss folkgrupp upprörda där.

Nötköttet säljs det nog också sämre av, däremot så stjäls det mycket av det. Sett det flera gånger hur framförallt Zigenarkvinnorn drar upp en slabbe oxfilé ur kjolen när de går ut ur butiken. Tycker jävligt synd om butikerna, de kan inte göra ett skit åt saken utan att riskera HMF. Ibland har de lås på köttkylen…
Citera
2025-10-04, 09:13
Medlem
15g per dag, vilket djävla kvalificerat skitsnack. Hur överlevde människan förut? Och kom inte med att man dog i ung ålder, jo man gjorde det, men det var inte av cancer och hjärtinfarkt, det var av infektioner till största del. Rött kött är för människokroppen helt ofarligt!
Citera
2025-10-04, 09:14
Medlem
freethinker2024s avatar
Egentligen 14 g om man ska skriva ett heltal blir det väl? 7 × 14 = 98, 7 × 15 = 105. 100/7 ≈ 14.3. Eller har jag missat något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in