2025-10-07, 19:38
Medlem
448s avatar
Ni får skicka me ungarna torkat kött o gnaga på så dom inte drabbas av underutvecklade organ,hjärna o kroppar - viktigt med proteiner vid uppväxten så allt byggs upp som det ska om dom går i skola med mycket vegansk mat
Citera
2025-10-07, 19:39
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Skolorna verkar benägna att efterkomma krav på vegetariskt och muslimskt alternativ, varför då inte även artriktig näringsrik karnivor kost som alternativ? Om det finns "köttfria" dagar, varför då inte även "plantfria"?

Här skulle friskolor kunna erbjuda alternativ, men det kanske stupar på att de är vinstdrivna och tenderar att spara in på både lärare och skolmat.

I värsta fall får man väl laga burgare till barnen att äta på rasterna. Säkert kommer man att förbjuda även det, och tvinga in alla i klimatfållan.
Jag vet inte riktigt. Jag tycker nog det vore bäst om man tog bort alla ideologiska skyddslappar och serverade och rekommenderade en allsidig kost där eleverna i värsta fall kan peta bort det de inte vill äta.

Mat är alldeles för viktigt för att en massa självutnämnda experter med tvivelaktigt miljöpatos ska få utsätta eleverna för sina dåligt underbyggda experiment.
Citera
2025-10-07, 21:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Äter du vildsvin ? Vad gör du med det ?
Jag har varit medbjuden på vildsvinsjakt men tyckte inte det var kul att sitta i ett gömsle en natt

Oftast köper jag stek och gör likt man gör med älg men behöver några dagar i marinad.
Riktigt gott blir det.

Skulle vilja prova andra delar också men är ofta stek som säljs i vanliga ica maxi.
Citera
2025-10-08, 18:08
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag vet inte riktigt. Jag tycker nog det vore bäst om man tog bort alla ideologiska skyddslappar och serverade och rekommenderade en allsidig kost där eleverna i värsta fall kan peta bort det de inte vill äta.

Mat är alldeles för viktigt för att en massa självutnämnda experter med tvivelaktigt miljöpatos ska få utsätta eleverna för sina dåligt underbyggda experiment.
Bra sagt!
Citera
2025-10-08, 19:21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Bra sagt!
Tack!

Jag tycker nog att delar av vuxenvärlden beter sig rätt illa mot barn och ungdomar. De matas med domedagsscenarior om klimatkollpas, krig, massdöd och annat, och nu ska de inte ordentlig och näringsriktig kost i skolan. Allt för att vissa beslutsfattare och ideologiska tyckare har fixa idéer.

Det är så hänsynslöst mot barnen att jag baxnar. Vad är det för empatilösa kräk som håller på så där? Barn ska få växa upp med framtidsvisioner och hopp, inte domedagsprofetior och tveksam mat. Nu går ju massor med barn och oroar sig så pass att de mår psykiskt dåligt. Det är helt och håller vuxnas fel. Vissa vuxna, dvs.

De empatilösa, inte sällan klenbegåvade som håller på sådär verkar leva efter devisen”When in trouble, when in doubt, run in circles, scram and shout. Nötter!
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-10-08 kl. 19:24.
Citera
2025-10-08, 19:50
Medlem
Ett av kostråden som totalt har ignorerats och som aldrig har tagits upp till debatt är rekommendationen att äta fisk 3 ggr. i veckan och det gällde alla oavsett om man var vegetarian, köttätare eller vad man nu kan tänkas vara.

Det är lätt genomskådat varför detta, i sak mycket positiva, kostråd inte har fått släppas fram i debatten.
Man kan inte smita undan fiskätandet med undanflykter som att man är vegetarian.

I det fallet kan köttätarna slippa den kollektivt pålagda skammen genom att snabbt skifta frågeställningen till när vegetarianerna i så fall tänker börja följa kostråden ang. fiskätandet.

(Själv äter jag 3-4 sillbitar till frukostägget. Blir säkert 400-500 g kött i veckan.)
Senast redigerad av Konrad 2025-10-08 kl. 19:54.
Citera
2025-10-11, 18:18
Medlem
TorkelSnorkels avatar
EAT Lancet-rapporten sågas idag, med goda argument, av två forskare, i SvD. Några utdrag:

Citat:
Den planetära dieten hotar vår matförsörjning

Om kostråden följs minskar svensk produktion av mjölk och kött med mer än hälften. Det tomrum som uppstår ska fyllas med importerade växtproteiner – framför allt från Brasilien. Det skulle kräva drygt en miljon hektar odlingsmark utanför Europa och driva på avskogningen i tropikerna.

Här (i Norden) där vinternätterna är långa och växtsäsongen kort, har människor i tusentals år kombinerat växtodling med djurhållning. Kor, får och getter har omvandlat gräs – oätligt för människor – till mjölk och kött,

När andelen animaliska livsmedel minskade under 1500- och 1600-talen, i samband med klimatförsämring och krig, bokstavligen krympte svenskarna: medellängden sjönk med tio centimeter.

Betesdjuren är dessutom avgörande för den biologiska mångfalden. De skapar livsbetingelser för över 800 hotade arter bara i Sverige. Den planetära kosten är ingen räddning för den nordiska naturen, utan utarmar den.

Jag kan bara hålla med artikelförfattarna att den ”planetära kosten” är en lätt utopisk vision, konstruerad av forskare som kanske inte har den bästa kunskap om jordbrukets förutsättningar i enskilda länder och områden.

https://www.svd.se/a/63mon8/den-plan...ver-debattorer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in