2025-10-04, 02:21
Medlem
talcsofts avatar
Förstår inte forskarna att de når en gräns där det blir så orimligt att det blir skrattretande? Men Tofu, soja och oatly är väl jättebra.

Jag fyller snart 30 och har experimenterat mycket med vad jag äter för kost. Jag lägger direkt på mig fett på magen, får finnar och blir trött och gasig när jag äter mackor, pasta typ italienska maträtter och ris. Speciellt bönor, herregud, fiser så jag måste hålla i täcket i sängen av bönor.
Får en hunger och ett sug som en drake också.

På en kost av kött, ägg, sallad, ost och grönsaker blir jag mätt, slank, pigg och kåt.

Godis och fika äter jag inte.
Citera
2025-10-04, 02:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är lite intressant dock att det i nyheterna nu var ett inslag om detta och den de intervjuvade verkade vara någon klimatforskare. Vad klimatforskare har för meriter när det gäller hälsofrågor undrar jag lite.

Samtidigt så bör man kanske i sammanhanget ställla sig lite frågan om vad man riskerar om man äter mer kött och hur stor risken egentligen är. Man skall ju väga detta mot eventuell minskad livskvalitet man får. Det kan ju inte hållas som ett självändamål att man skall leva länge och ha god hälsa.
Rockström är matforskare och forskar kring framtida möjligheter att föda en ständigt växande befolkning.

Vad som gäller framöver är en köttbulle om dagen eller utmärkt goda vegoburgare, vegoschnitzlar, vegokorv etc. Eller än bättre egna rätter som Rice & Beans. Men risproduktionen är också kritisk.
Citera
2025-10-04, 03:49
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det är väl bara att skita i dessa s k rekommendationer? Jag bryr mig väl inte om vad en massa idioter tycker om köttintag.

För några decennier sedan rekommenderade socialstyrelsen minst 6-8 skivor bröd per dag. Vad tror du reaktionen på ett sånt råd skulle bli idag?
England rullar just nu ut ett digital is, Schweiz med, detta är ett kontrollmedel i slutändan (tex carbon poäng kommer att bokföras på kortet,) , samma personer som vill att du inte ska äta kött ligger bakom, world Economic Forum med sin agenda 2030. Det kommer att komma krypandes, ett litet steg i taget, sen så har vi 100% 1984 kommunism.
Citera
2025-10-04, 03:51
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Folk som blir kränkta av detta kan inte laga mat helt enkelt.
Det handlar om näringsintag, jag var vegetarian länge själv, fet och trött blev jag.
Citera
2025-10-04, 04:57
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
När jag hörde "nyheten" på eftermiddagsradion tog det inte länge innan jag började fundera om en av huvudsponsorerna av Stiftelsen ev kunde vara EatBug.Inc

Dessa koståtgärder skulle förhindra 15 miljoner dödsfall per år globalt men lite oklart om de nästa år skulle återkomma hur att åtgärda den skenande överbefolkningen och åldringskrisen denna ökade överlevnad bör ge.
Ja det blir ju bara ett moment 22. Är väl knappast positivt för miljön att dessa 15 miljoner per år överlever. Det skulle bara leda till att vi måste äta ännu mindre kött tills vi är nere på 0. Därefter blir det väl något annat de vill att vi plebejer ska dra ner på för att ännu fler liv, som i sin tur förvärrar klimatet, ska räddas.

Sedan känns ju den där siffran på 15 miljoner spontant som rent påhitt för att förstärka narrativet bland blödiga personer. Kedjan att räkna ut hur mycket mitt köttintag av svenska kor påverkar om en afrikan får tillräckligt med ris från FN:s matutdelning för att överleva eller inte känns inte direkt som en simpel ekvation.
Citera
2025-10-04, 05:06
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Under köttperiodandet vill jag inte ha saker som stör, vill bara ha köttet. Jag vet att det är konstigt. Det skulle funka med en sallad till, men inte potatis, pasta eller ris.

Jag äter väldigt gärna vegetariskt (inte veganskt), inga problem. Grytor, soppor, pannkakor. Känner just då att inget fattas. Men gillar som sagt även en liknande rätt men med köttbitar i. Det behöver inte vara mycket kött, men det blir bra balans mellan vissa typer av grönsaker och kött. Om man fått över alla möjliga saker (brukade få lök och paprika) och typ wokar dem med lite mer grönt, med köttbitar (förr fanns det alltid bogfläsk man kunde strimla som var billigt, det försvann), har på lite asiatiska såser och äta med ris. Tycker de lyfter varandra i smak.

Jag har inte ätit så vettigt på ett bra tag, för det finns inte mycket fläskkött där jag handlar, det fanns förr. Så min köttkonsumtion, trots någon enstaka dag med bara kött, har rasat. Är så jag inte riktigt minns när jag åt helt kött senast. Det närmaste är färs, iofs väldigt gott med. Jag förstår inte varför det är så lite kött kvar. Kan ju fatta att hoodsenbutiken inte har gris, men inte heller mitt närmsta Ica, deras kötthylla är jätteliten, kanske en meter bred, och det är ändå en Ica Supermarket, så halvstor affär. Jag vet inte om det är något lokalt fenomen eller om det blir så mer och mer att köttdisken minskar och det billigaste köttet inte ens säljs.
Ta sikte på närmsta Lidl eller Citycross för fortsatt välfyllda köttdiskar. De har tyvärr behövt låsa ner/gömma oxfilé, utskuren biff m m extra stöldbegärligt så lite extrakrångel med sådant numera.

Snart dags för frukost med både tillåtna ägg och kaviarmacka men blir nog även lite bacon.
Citera
2025-10-04, 06:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Globalisterna hatar att vanligt folk kan äta bra mat, resa, äga saker överhuvudtaget. Meat is for the elite, ni får vänja er med att äta kaninmat. När man har så mycket pengar som vissa så finns det inte längre nått att sträva efter för att förbättra sig själv. Då vill dom istället försämra för andra så att man ser skillnad på dom själva och sämre människor.

15g per timme är en bättre rekommendation.
Citera
2025-10-04, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Otinligt att Livsmedelsverket sätter klimat framför hälsa.
Äter man kött lever man längre och mår bättre.
Vem fan vill vara en klen spinking vegan?
Vi äter minst 150g kött per dag, och kommer fortsätta göra så. Båda mina föräldrar levde över 100 års sträcket, lika så deras föräldrar.
Finns ingen som levt till över 70 ens på bara vegan kost.

Du kanske borde dra huvudet ur sanden någon gång så kanske du lär dig något nytt.
Det finns mängder av veganer som är över 70.

Du resonerar som en grälsjuk 8åring.
Citera
2025-10-04, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Globalisterna hatar att vanligt folk kan äta bra mat, resa, äga saker överhuvudtaget. Meat is for the elite, ni får vänja er med att äta kaninmat. När man har så mycket pengar som vissa så finns det inte längre nått att sträva efter för att förbättra sig själv. Då vill dom istället försämra för andra så att man ser skillnad på dom själva och sämre människor.

15g per timme är en bättre rekommendation.

Ja väldigt mycket bättre. Jag mår som bäst runt 20g/tim, dvs knappt ett halvkilo om dagen. Dock uppdelat på en eller max två måltider.
Citera
2025-10-04, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Det handlar om näringsintag, jag var vegetarian länge själv, fet och trött blev jag.
Samma här. Veganism är en försvagningsdiet, och halvt kastrerad blir man på kuppen också. Men som tur är repar man sig snabbt när man börjar äta kött igen.
Citera
2025-10-04, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
För något år sedan fanns en rekommendation av att äta högst 500 gram rött kött per vecka. Det minskade därefter till 350 gram, enligt Livsmedelsverket för att förbättra både hälsa och "klimat".

Nu stryps denna gräns till 100 gram per vecka, eller 15 gram per dag, av "EAT Lancet", en självutnämnd expertpanel omfattande klimatstjärnor som Johan Rockström et al. Det säger vänsterextrema SVT.

Istället ska man äta plantbaserat, med "frukt och grönt", baljväxter och nötter, menar panelen.

Ett annat mått är att gränsen motsvarar 5.2 kg kött per år och person, en gräns som bara underträffas av Bangladesh (4.04 kg). Till och med i svältdrabbade Etiopien äter man 5.40 kg, och i diabetesdrabbade Indien 6.08 kg.

Vad blir nästa gräns? 50 gram eller 0 g?

Hur stor andel av svenskarna tros komma att efterleva rekommendationen?

Är det rimligt att kompromissa med den egna hälsan för elitens "klimatmål"?

Självklart svennen lyder , och tar en 7e booster på det . Duktig slampa
Citera
2025-10-04, 07:37
Medlem
Hur tror ni slavarna åt i Romariket? Hur tror ni det var i Grekland innan Rom?

Slavar var inte tillåtna att käka kött. Medans de längst upp kunde vräka i sig så mycket kött som möjligt. Även gladiatorerna i Rom hade begränsningar på vad de fick käka så de inte skulle orka med att göra uppror.

Ser ni liknelsen nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in