2025-10-05, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Du är lustig du, var finns kvinnor som:”…lagar mat åt dig, masserar din rygg, tvättar dina kläder etc? Dvs: tar hand om dig/du blir omhändertagen.” De kvinnorna dog ut under 1950-talet och att antyda som man att man skulle se det som önskvärt möts av anklagelser om toxisk maskulinitet.

Och du missuppfattar, kanske medvetet, på en samhällsnivå fungerar inte paradoxen, att vilja vara både stark och ovillkorligt omhändertagen, det är inte logiskt hållbart. Du kan absolut sträva efter båda, men verkligheten tvingar ofta till prioriteringar. Vill du vara fri? Då måste du avstå från trygghet. Vill du vara trygg? Då måste du avstå från full kontroll. Och ingen kommer ge dig något utan att du först levererar.

Tja, vi turas om att laga mat och massera varandra. Nej, förresten min man hatar massage så jag masserar honom inte även fast jag väldigt gärna skulle göra det men jag får väl respektera hans åsikter. Vi har dessutom barn som också lagar mat och masserar.

Och för mig innebär frihet trygghet. Varför skulle de tu stå i motsats till varandra?
Citera
2025-10-05, 04:32
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvestris
Nej, om vi fortsätter med dagens regering är hela välfärdssamhället sannolikt utrotat om 30 år. Det kommer likna USA där man behöver 3 jobb för att kunna försörja sin familj och privata sjukvårdsförsäkringar kommer vara ett måste. Har du inte råd med en får du lita på allmosor.

Å vem skrev en bok om det målet innan han blev invald å tog in massinvandring?
Citera
2025-10-05, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Du är lustig du, var finns kvinnor som:”…lagar mat åt dig, masserar din rygg, tvättar dina kläder etc? Dvs: tar hand om dig/du blir omhändertagen.” De kvinnorna dog ut under 1950-talet och att antyda som man att man skulle se det som önskvärt möts av anklagelser om toxisk maskulinitet.

Och du missuppfattar, kanske medvetet, på en samhällsnivå fungerar inte paradoxen, att vilja vara både stark och ovillkorligt omhändertagen, det är inte logiskt hållbart. Du kan absolut sträva efter båda, men verkligheten tvingar ofta till prioriteringar. Vill du vara fri? Då måste du avstå från trygghet. Vill du vara trygg? Då måste du avstå från full kontroll. Och ingen kommer ge dig något utan att du först levererar.

1. Jag skriver om människans önskemål om att både vara självständiga och stark, men också vara liten och omhändertagen av sin partner. Båda könen har dessa önskemål. Inte bara kvinnor. Det är mänskligt, helt enkelt.

2. Alla kvinnor jag känner som har en partner, lagar mat och masserar sin partner etc. Gör han detsamma för henne (det vill säga att båda tar hand om varandra, så att båda får känna sig omhändertagna) då håller äktenskapet bättre. Och båda känner sig lyckliga. Och båda jobbar och är självständiga ekonomiskt.

3. Det går alldeles utmärkt att ha arbetsmässig/ekonomisk frihet (dvs förvärvsarbeta) och samtidigt ha trygghet i att ens partner är omhändertagande.

Jag och min partner har det så. Vi båda förvärvsarbetar. Min partner som är mer huslig än mig: lagar mat etc. Oftast iaf. Medans jag sköter logistik och planering etc för vår familj. Städar gör vi tillsammans. Masserar varandra gör vi. Båda känner sig omhändertagna av varandra. Det går.
Citera
2025-10-05, 07:18
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Tja, kvinnorna är iaf ute på arbetsmarknaden vilket får ses som ett framsteg. I många länder lönar det sig inte att kvinnan arbetar när hon väl har fått barn eftersom barnomsorgen är så pass dyr att familjen ekonomiskt tjänar på att mamman är hemma (eftersom att männen alltid tjänar mer pengar är kvinnan).

Män tjänar inte alltid mer än kvinnorna. Det är ingen som tvingar kvinnan att vara hemma utan det sker nog i de allra flesta fall genom en överenskommelse föräldrarna emellan.

Kan du ge ett exempel på ett sådant land? Är alltså barnomsorgskostnaden högre är kvinnans lön?

Eller menar du att deras ersättning för att vara hemma med barnen är så hög att kvinnan förlorar så liten del av sin lön så att det är mer ekonomiskt än att jobba och betala barnomsorgsavgiften?
Citera
2025-10-05, 07:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
"Kvinnor väljer att vara hemma" eller "män kan inte vara hemma"... allt handlar om hur man väljer att se på saken.

Vi är även väldigt inkörda på traditionella banor. Jag har två barn och har valt pappa med omsorg. Det har inte varit ett alternativ att jag ska vara hemma med baren 100% när de varit små. Jag har jobbat eller studerat när barnen har varit små och därmed varit föräldraledig på deltid. Vilket har inneburit att min partner också har varit föräldraledig på deltid. Jag började jobba när mitt första barn var 5 månader, inga problem. Frysen var full med bröstmjölk och pappan var fullt kapabel att ta hand om barnet. Jag hade eget företag när barn nummer 2 kom, jag jobbade även deltid i en butik. Det var inga problem för pappan att ta hand om barnet när jag jobbade.

Men av någo jävla anledning verkar inte folk i allmänhet förstå att man faktiskt kan dela på föräldraledigheten från tidig ålder.

Men män är alltid så jävla viktiga på sina arbetsplatser att det inte kan vara föräldralediga. Vilket självklart bara är en enda stor bluff.

Nu är du ju där igen och förutsätter att anledningen till att kvinnorna tar ut mer föräldraledighet beror på något slags förtryck från männens sida. Du ser du skriver att du valde fader med omsorg. Antar att ni hade diskuterat saken innan hur ni skulle göra när barnet kommit.

Har inte tid att hålla på o leta massa studier o grejer så jag länkar det första jag hittade från 2011.
Där säger 45% av kvinnorna att de vill vara hemmafruar (alltså inte jobba alls) och 70% säger att de ville vara hemma mer tid med barnen.

Vad säger det för något? Säger det att dagens matriarkala strukturer har fått kvinnor att mer vilja välja bort barn mot jobb, karriär och självförverkligande? Eller vill de egentligen inte det? Kan dagens höga siffror vad gäller psykiskt dåligt mående till del förklaras av att vi mer o mer matas med att vi ska leva liv som går emot hur våra hjärnor är programmerade?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...pojkar-och-man

Citat:
Det går att vara både jämställd och hemma med barnen
Det är ju inte så konstigt att unga kvinnor som just fått barn gärna vill vara hemma med sina barn. Jag tror dock att om de fick frågan om de vill vara hemma för att vara fruar, skulle vi kanske få helt andra siffror. Ordet hemmafru leder ju till ett gammalt ideal där kvinnan skulle både ta hand om barnen men också mannen, så att han ska kunna göra karriär. Det skriver Désirée Pethrus, riksdagsledamot (KD).

Debatten om hemmafruar är återigen på tapeten efter att nättidningen familjeliv.se kommit med en undersökning som visar att nära hälften av Sveriges mammor (45 procent) skulle vilja vara hemmafruar om de hade möjlighet.

Det är lite märkligt att man samtidigt redovisar att man i förra årets undersökning fått fram att sju av tio, dvs. 70 procent ville vara hemma mer med sina barn. I så fall har ju antalet minskat i år. Eller handlar det om att man nu lagt in ordet hemmafru? Det är oklart.
Citera
2025-10-05, 07:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det fula är är väl att männen som lever med dessa kvinnor inte sätter undan pengar för att trygga deras pension. Jag tillhör inte "dessa kvinnor" eftersom jag jobbar 100%. Jag är gift med en man som tjänar 3 ggr så mycket som mig. Han sätter över både pensionspoäng och privat pensionssparande för att kompensera för inkomstskillnaden. Detta för att vi är ett lag. Ingen ska vinna eller förlora ekonomiskt på vårt lagarbete. Detta är dock en ovanlig lösning i dagens individuella samhälle

Att kvinnor väljer och strävar efter att leva tillsammans med en man som tjänar mycket pengar som hon kan få vinning av är ett välkänt fenomen. Det kallas hypergami.
Det är väl fint av din man men jag har svårt att tycka att det ska vara något självklart.
Du jobbar alltså heltid men ändå tycker du att din man ska sätta undan pengar till dig?

Jag tolkar dig som att du inte är en kvinna som kämpar för kvinnors självständighet och ekonomiska självständighet.

Jag är tämligen övertygad att i de flesta förhållanden där vi säger mannen tjänar mer än kvinnan och hon är hemma med barn och då får lägre inkomst så betalar mannen en större del av kostnaderna.
Ska han enligt dig då även sätta undan pengar till henne? Alltså både betala mer som kompensation för hennes inkomstbortfall samt sätta undan pengar?
Citera
2025-10-05, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Män tjänar inte alltid mer än kvinnorna. Det är ingen som tvingar kvinnan att vara hemma utan det sker nog i de allra flesta fall genom en överenskommelse föräldrarna emellan.

Kan du ge ett exempel på ett sådant land? Är alltså barnomsorgskostnaden högre är kvinnans lön?

Eller menar du att deras ersättning för att vara hemma med barnen är så hög att kvinnan förlorar så liten del av sin lön så att det är mer ekonomiskt än att jobba och betala barnomsorgsavgiften?

Vet att i Australien för tio år sedan stannade många kvinnor hemma med barn med resonemanget att barnomsorg kostade mer än en "kvinnolön". Det blir också en ond cirkel där arbetsgivare ogärna anställer och satsar på kvinnor i barnafödande ålder då risken ändå är stor att de slutar när barnen kommer

Här har du lite mer fakta om kostnader för förskoleplatser i olika länder Highest childcare costs and how countries are cutting them | World Economic Forum https://share.google/O1l1cNtUG5zW1b8NW

Maxtaxa på förskola är nog den viktigaste jämställdhetsåtgärden vi har i Sverige.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2025-10-05 kl. 08:03.
Citera
2025-10-05, 08:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vet att i Australien för tio år sedan stannade många kvinnor hemma med barn med resonemanget att barnomsorg kostade mer än en "kvinnolön". Det blir också en ond cirkel där arbetsgivare ogärna anställer och satsar på kvinnor i barnafödande ålder då risken ändå är stor att de slutar när barnen kommer

Här har du lite mer fakta om kostnader för förskoleplatser i olika länder Highest childcare costs and how countries are cutting them | World Economic Forum https://share.google/O1l1cNtUG5zW1b8NW

Maxtaxa på förskola är nog den viktigaste jämställdhetsåtgärden vi har i Sverige.

Jag såg ingenting i artikeln som pekade på att kostnaderna för barnomsorgen var högre än lönen.

Däremot såg jag en förklaring att en hög skattesats på inkomst som vi har i Sverige är med och finansierar barnomsorgen.

Sedan det här med feminister som för att peka på olikheter och orättvisor så tar de exempel på hur det är utomlands. Har svenska män ett större ansvar för hur kvinnornas situation i Afghanistan ser ut än vad svenska kvinnor har?
Citera
2025-10-05, 08:49
Medlem
Citat:
Jag såg ingenting i artikeln som pekade på att kostnaderna för barnomsorgen var högre än lönen.

Räknar du på ett barn nu?
Citera
2025-10-05, 08:52
Medlem
Citat:

Sedan det här med feminister som för att peka på olikheter och orättvisor så tar de exempel på hur det är utomlands.
Haha du är rolig du. Det var ju du som bad om exempel från andra länder 🙂
Citera
2025-10-05, 08:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Räknar du på ett barn nu?
Nej just ja jag glömde räkna med att med Sveriges nya demografi så är det ju kutym att skaffa minst 6-7 barn.

Däremot såg jag i artikeln förklaringen till Sveriges m.fl. relativt låga barnomsorgsavgifter beror på att arbetsgivarna betalar sociala avgifter för sina anställda som betalar för kalaset.
Citera
2025-10-05, 08:57
Medlem
Citat:
Nej just ja jag glömde räkna med att med Sveriges nya demografi så är det ju kutym att skaffa minst 6-7 barn.

Däremot såg jag i artikeln förklaringen till Sveriges m.fl. relativt låga barnomsorgsavgifter beror på att arbetsgivarna betalar sociala avgifter för sina anställda som betalar för kalaset.
De flesta länder vill ju att kvinnor föder minst två barn var för demografins skull. Gärna tre barn. Så räkna på det du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in