2025-10-04, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Det stora problemet är den moderna feminismens självbild, som skulle kunna beskrivas som Schrödingers feminister, vill vara stark oberoende kvinna, men bli omhändertagen. Förstår man den motsättningen klarnar deras agenda samt individuella och kollektiva strävanden upp.

Så är väl alla. Både män och kvinnor. Vill jobba,, vara självständiga, försörja sig själva, ta hand om barnen. Men vid dagens slut bli "omhändertagen" av ens partner.

Eller du kanske inte vill att din fru lagar mat åt dig, masserar din rygg, tvättar dina kläder etc? Dvs: tar hand om dig/du blir omhändertagen. Samtidigt som du självständigt jobbar.

Kvinnor vill samma sak: vara självständiga och jobba. Men bli kärleksfullt omhändertagna av sin partner.

Inget konstigt med det .
Citera
2025-10-05, 00:01
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Så är väl alla. Både män och kvinnor. Vill jobba,, vara självständiga, försörja sig själva, ta hand om barnen. Men vid dagens slut bli "omhändertagen" av ens partner.

Eller du kanske inte vill att din fru lagar mat åt dig, masserar din rygg, tvättar dina kläder etc? Dvs: tar hand om dig/du blir omhändertagen. Samtidigt som du självständigt jobbar.

Kvinnor vill samma sak: vara självständiga och jobba. Men bli kärleksfullt omhändertagna av sin partner.

Inget konstigt med det .

Du är lustig du, var finns kvinnor som:”…lagar mat åt dig, masserar din rygg, tvättar dina kläder etc? Dvs: tar hand om dig/du blir omhändertagen.” De kvinnorna dog ut under 1950-talet och att antyda som man att man skulle se det som önskvärt möts av anklagelser om toxisk maskulinitet.

Och du missuppfattar, kanske medvetet, på en samhällsnivå fungerar inte paradoxen, att vilja vara både stark och ovillkorligt omhändertagen, det är inte logiskt hållbart. Du kan absolut sträva efter båda, men verkligheten tvingar ofta till prioriteringar. Vill du vara fri? Då måste du avstå från trygghet. Vill du vara trygg? Då måste du avstå från full kontroll. Och ingen kommer ge dig något utan att du först levererar.
Citera
2025-10-05, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
Jag skulle beskriva mig själv som konservativ och tror att människor mår bäst när vi lever i samklang med vår natur. Med detta menar jag att jag tror att vi mår bra av att ha stabila förhållanden, en kärnfamilj och, i någon mån, mer traditionella könsroller som befriar oss från ensamhet, förgänglighet och (genom barnafödandet) på sätt och vis även dödlighet.

Varje gång jag nämner detta inför självutnämnda vänsterfeminister blir de fullkomligt rabiata och börjar gorma om att jag är en reaktionär könsförrädare som internaliserat patriarkatet. Själva säger de sig vilja fokusera på karriären, hävdar bestämt att äktenskap är ett uttryck för förtryck och menar att barn bara är en belastning. Ändå skulle jag våga påstå att deras till synes patologiska ilska är ett oförtäckt uttryck för en grav psykisk ohälsa som uppenbarligen antyder att deras livsval inte varit så lyckade som de vill låta påskina.

Tror ni att deras ideologi är ett sätt för dem att rättfärdiga sina egna dåliga beslut genom att söka påtvinga andra samma livsval? Hur kommer det sig att de så ofta, ironiskt nog, skuldbelägger konservativa kvinnor i acceptansens namn och likställer oss med terrorister för att vi vill leva ifred med man och barn? Och är det inte konstigt att de anser konservatism vara extremt när konservatismen förespråkar ungefär samma värderingar som hållit ihop samhället i alla tider medan de själva är så långt ifrån detta det bara går?

Varför tror du att "i samklang med vår natur" innebär en kärnfamilj"? Vad har du för vetenskapliga belägg för att det är så homo sapiens har levt från "dag 1"? Traditionellt sett var äktenskap ett kvinnoförtryck. Fäder eller bröder (eller annan närmsta manliga släkting) gifte bort kvinnan till den han tyckte passade (betalade) bäst.

För mig är äktenskapet idag endast en juridisk praktikalitet som borde skrotas. Om jag är gift med den person/de personer jag lever med och skaffar barn med ska inte spela någon roll, men tyvärr är det så i dagens samhälle.

Och ja, jag lever ett så jävla heteronormativt liv som man kan tänka sig men jag kan tänka utanför den berömda boxen.

Att ha stabila förhållanden och att leva i en kärnfamilj är inte per automatik samma sak.
Citera
2025-10-05, 02:25
Medlem
Citat:
Jag tycker absolut att alla individer ska få bestämma själva över sina egna liv. Dock tror jag att vi mått som bäst, både på grupp- och individnivå, om vi levde mer traditionellt och värnade om gemenskap framför individualism i en större utsträckning än vad vi gör nu. Individualismen har sina positiva sidor men resulterar även, enligt min uppfattning, i ensamhet och förgänglighet som de allra flesta inte mår bra av.

Traditionellt levde vi i familjegrupper och hur familjegruppen var sammansatt har varierat betydligt. Det har handlat om att män ansett sig ha rätt till flera fruar, särskilt om den första inte har kunnat bära barn. Det har handlar om att den man som var "kung" hade rätt att lägra alla nyblivna fruar. Det har handlat om att kvinnor har gifts bort till män de inte vill ha och har smugit undan och knullat andra män och lurat sin make att barnen är hans. I vissa kulturer har man kastat sina äldre ut för ättestupan eller helt enkelt lämnat de bakom när man flyttat vidare. Oönskade barn har lämnats ute i skogen för att dö eller så har man helt enkelt dräpt dem med egen hand.

Så finns det verkligen EN traditionell familjesammansättning och vem bestämmer vilken som är "den rätta"?
Citera
2025-10-05, 02:40
Medlem
Citat:
Var, när och hur har jag påtvingat mina värderingar på någon? Jag skriver att jag tror att människor mått bättre av att leva enligt mer konservativa ideal. Det är inte samma sak som att tvinga någon annan att anpassa sig efter mig. För övrigt är det inte min åsikt om vad som är naturligt utan något som utgår från grundläggande evolutionärpsykologi. Håller du inte med om att allt för progressiv och extrem individualism resulterar i ensamhet, förgänglighet och nihilism?

"Grundläggande evolutionsbiologi" är att män sprider sin säd så mycket som möjligt vilket motsäger kärnfamiljen som du vurmar. Såvida du inte är av åsikten att en kärnfamilj är en man som knullar runt som är gift med en kvinna som hålls på stången genom att vara gravid och ha barn hela tiden... ja, tills hon går in i klimakteriet vilket i vissa tider/kulturer har varit ett skäl gott nog att ta sig en eller flera yngre fruar.
Citera
2025-10-05, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så du tror inte att han har koll på det?

Tja, kvinnorna är iaf ute på arbetsmarknaden vilket får ses som ett framsteg. I många länder lönar det sig inte att kvinnan arbetar när hon väl har fått barn eftersom barnomsorgen är så pass dyr att familjen ekonomiskt tjänar på att mamman är hemma (eftersom att männen alltid tjänar mer pengar är kvinnan).
Citera
2025-10-05, 02:53
Medlem
Citat:
Tänk om detta kanske går att överföra även på andra fenomen. Kvinnor i våra rika jämställda länder med sociala skyddsnät gör val som baseras på icke-ekonomiska faktorer och när bördan av ekonomiska bekymmer minskas, blir de personliga preferenserna mer tydligt utryckta.

Tänk tanken t.ex. att detta kanske också speglar sig i att kvinnor i väldigt stor utsträckning vill och väljer att vara hemma till stor del när barnen är små. Att detta kanske inte är ett uttryck för partriakala strukturer där män mer eller mindre tvingar kvinnorna att vara hemma. utan ett uttryck för de personliga preferenserna.

"Kvinnor väljer att vara hemma" eller "män kan inte vara hemma"... allt handlar om hur man väljer att se på saken.

Vi är även väldigt inkörda på traditionella banor. Jag har två barn och har valt pappa med omsorg. Det har inte varit ett alternativ att jag ska vara hemma med baren 100% när de varit små. Jag har jobbat eller studerat när barnen har varit små och därmed varit föräldraledig på deltid. Vilket har inneburit att min partner också har varit föräldraledig på deltid. Jag började jobba när mitt första barn var 5 månader, inga problem. Frysen var full med bröstmjölk och pappan var fullt kapabel att ta hand om barnet. Jag hade eget företag när barn nummer 2 kom, jag jobbade även deltid i en butik. Det var inga problem för pappan att ta hand om barnet när jag jobbade.

Men av någo jävla anledning verkar inte folk i allmänhet förstå att man faktiskt kan dela på föräldraledigheten från tidig ålder.

Men män är alltid så jävla viktiga på sina arbetsplatser att det inte kan vara föräldralediga. Vilket självklart bara är en enda stor bluff.
Citera
2025-10-05, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
I normalfallet är en sammanlagt föräldraledighet (om båda föräldrarna har sgi) ett och ett halvt år och i normalfallet helammar inte kvinnor i mer än nio månader, man börjar introducera mat när barnet är 4-6 månader. Så när barnet är nio månader är det inget problem för pappan att ta över rent näringsmässigt. Mamman kan amma på morgonen och när hon kommer hem från jobbet och resten av tiden kan barnet äta puréer och sånt. Är barnet extra svår att vänjas vid annan mat än bröstmjölk är det en extra god idé att pappan tar över då barnet inte associerar pappan till bröstmjölk. Barnet kan alltså lättare acceptera annan mat från pappan än från mamman. I riktigt kinkiga fall kan mamman pumpa. Det är fortfarande bättre att pappan ger den pumpade mjölken än "källan" så att säga, om man vill att barnet så småningom accepterar annan föda än bröstmjölk.

Sen vet jag inte vad man är för psykopat om man hellre lönearbetar än är med sina barn under den korta tid de är små. Vill inte alla det 🙂

Vid 6 månaders ålder är det väldigt få barn som helammas (https://www.socialstyrelsen.se/conte...023-9-8757.pdf). Ser man till statistiken finns det ingen anledning att tro att amning är en förklaring varför kvinnor fortfarande tar ut över 60% av föräldraledigheten.

Mitt äldsta barn ammades tills han var runt 2 år gammal, men jag kunde likväl börja jobba när han var 5 månader gammal. Frysen var full med bröstmjölk. Den andra ungen vägrade nappflaska (förutom av en god vän, inte pappan) men började äta och dricka annat vid 4 månaders ålder så inte heller där var det ett problem att låta pappan vara hemma med henne.

Trots att pappa tjänade mycket mer pengar än jag.
Citera
2025-10-05, 03:16
Medlem
Citat:
Jag tror nog att jag tycker och tänker så här att i grund och botten är det bra att vi har dessa friheter och möjligheter att göra våra val, det vill säga att vi har samma möjligheter att göra våra val.
Det som blir fel är sedan när människorna har gjort sina val och dessa val inte passar in i "jämställdhetstänket" så ska man in och styra o ställa och ändra dessa val som har gjorts naturligt.

Det är sorgligt att se att det har blivit något fult o dåligt att t.ex. som kvinna välja mer konservativa kvinnoroller fastän det i biologin (hjärnans programmering) är dessa som kvinnor mår bäst av.

För tydlighets skull måste jag väl även skriva ut att det naturligtvis inte gäller alla men på gruppnivå så är det så.

Det fula är är väl att männen som lever med dessa kvinnor inte sätter undan pengar för att trygga deras pension. Jag tillhör inte "dessa kvinnor" eftersom jag jobbar 100%. Jag är gift med en man som tjänar 3 ggr så mycket som mig. Han sätter över både pensionspoäng och privat pensionssparande för att kompensera för inkomstskillnaden. Detta för att vi är ett lag. Ingen ska vinna eller förlora ekonomiskt på vårt lagarbete. Detta är dock en ovanlig lösning i dagens individuella samhälle
Citera
2025-10-05, 03:19
Medlem
Citat:
Du har helt rätt! Skillnaden i livsval mellan män och kvinnor på gruppnivå ökar ju mer egalitärt ett samhälle är, vilket belyser den påverkan vår biologi har på våra intressen, prioriteringar och beslut.

Och varför värderas kvinnornas yrkesval ekonomiskt sämre än männens? Det är inte ett problem att män och kvinnor på gruppnivå har olika intressen och söker sig till olika branscher. Det är ett problem att branscherna värderas olika i rena pengar. Det har man även sett när det blev fler kvinnor som blev lärare, då sänktes lönerna. Likaså när fler kvinnor blev läkare, då sänktes lönerna.

Varför sjunker lönerna efter en ökande andel kvinnor i branschen?
Citera
2025-10-05, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
jo.. och hur snabbt har inte vårat samhälle nedmonterats av dessa värderingar?

Tror du Sverige kommer stå starkt om 30 år? Vi snackar inte direkt om värderingar som höll uppe ett samhälle i 1500 år som t.ex Romarriket.

Nej, om vi fortsätter med dagens regering är hela välfärdssamhället sannolikt utrotat om 30 år. Det kommer likna USA där man behöver 3 jobb för att kunna försörja sin familj och privata sjukvårdsförsäkringar kommer vara ett måste. Har du inte råd med en får du lita på allmosor.
Citera
2025-10-05, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Vid 40 händer det något. Det går inte att fortsätta leva som om man vore ung, och enbart flänga på aw:s, äta ute, bruncha och shoppa. Vid den åldern lever man ett meningslöst liv ifall man inte har en kärnfamilj.

Många kvinnor inser det, men då är det för sent. De är inte eftertraktade av män. Hittar de en man så får de svårt att bli gravida. Blir de gravida riskerar ungen få kromosomfel eller så blir det missfall. Vissa tar till provrörsbefruktning eller surrugatmödraskap, tämligen i förnekelse eller okunskap om det bistra ödet det är att bli ensamstående mamma.

Kvinnor vid 40 har inga problem att bli gravida och kvinnor väljer i allt högre grad att skaffa barn utan en partner. Jo, jag känner flera stycken och alla har fått friska barn. Tråkigt för er incels, men fortsätt försöka skrämma kvinnor. Gör det, ni blir säkert mer attraktiva då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in