2025-10-05, 09:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Haha du är rolig du. Det var ju du som bad om exempel från andra länder 🙂
Fast det var inte jag som började skriva om situationen i andra länder :-)
Citera
2025-10-05, 09:07
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
De flesta länder vill ju att kvinnor föder minst två barn var för demografins skull. Gärna tre barn. Så räkna på det du.

Då får de väl införa samma lösning som i Sverige. Återigen inte jag som drar in andra länder i diskussionen. Feminister i ett nötskal.
Citera
2025-10-05, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Då får de väl införa samma lösning som i Sverige. Återigen inte jag som drar in andra länder i diskussionen. Feminister i ett nötskal.
Ja som jag skrev förut är maxtaxan på förskolan en av de största jämställdhetsåtgärderna i Sverige. Helt otroligt att andra länder som kämpar med nativiteten inte inför det (och nu ska jag sluta skriva om andra länder, lovar).
Citera
2025-10-05, 10:36
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Jag är tämligen övertygad att i de flesta förhållanden där vi säger mannen tjänar mer än kvinnan och hon är hemma med barn och då får lägre inkomst så betalar mannen en större del av kostnaderna.
Ska han enligt dig då även sätta undan pengar till henne? Alltså både betala mer som kompensation för hennes inkomstbortfall samt sätta undan pengar?

Självklart, hur ska kvinnor annars "ges möjlighet" att stanna hemma längre med barnen? Det var väl det 70% av kvinnorna i undersökningen som du postade svarade? Att om de hade haft möjlighet att stanna hemma längre med barnen så hade de stannat hemma längre med barnen.

Så som det ekonomiska systemet ser ut idag förlorar kvinnor ekonomiskt alldeles för mycket på att stanna hemma med barnen ens hela föräldraledigheten. Tänk då hur mycket kvinnor hade förlorat om de stannat hemma flera år.
Citera
2025-10-05, 11:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
De flesta länder vill ju att kvinnor föder minst två barn var för demografins skull. Gärna tre barn. Så räkna på det du.

Vad är det jag ska räkna på?

För det första barnet: Högst 3 % av inkomsten, Dock högst 1 783 kronor per månad.
För det andra barnet: Högst 2 % av inkomsten, Dock högst 1 189 kronor per månad.
För det tredje barnet: Högst 1 % av inkomsten, Dock högst 594 kronor per månad.
För det fjärde barnet: Ingen avgift
Citera
2025-10-05, 11:57
Medlem
Citat:
Vad är det jag ska räkna på?

För det första barnet: Högst 3 % av inkomsten, Dock högst 1 783 kronor per månad.
För det andra barnet: Högst 2 % av inkomsten, Dock högst 1 189 kronor per månad.
För det tredje barnet: Högst 1 % av inkomsten, Dock högst 594 kronor per månad.
För det fjärde barnet: Ingen avgift
I Sverige. Som tur är.
Citera
2025-10-05, 12:01
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Självklart, hur ska kvinnor annars "ges möjlighet" att stanna hemma längre med barnen? Det var väl det 70% av kvinnorna i undersökningen som du postade svarade? Att om de hade haft möjlighet att stanna hemma längre med barnen så hade de stannat hemma längre med barnen.

Så som det ekonomiska systemet ser ut idag förlorar kvinnor ekonomiskt alldeles för mycket på att stanna hemma med barnen ens hela föräldraledigheten. Tänk då hur mycket kvinnor hade förlorat om de stannat hemma flera år.

Tycker du det ska vara en rättighet att stanna hemma flera år med bibehållen inkomst?
Var är den starka och självständiga kvinnan som inte ska vara ekonomiskt beroende av en man?

Det kvinnorna svarade är ju att de gärna är hemma med barnen, att de ville vara hemma mer med barnen. De såg det som ett privilegium, en bra sak både för sig själva och för barnen. De föredrog att vara hemma med barnen eller hemmafru framför att förvärvsarbeta.

Idag däremot är narrativet att det är en kvinnofälla och att kvinnor vill ut på arbetsmarknaden och göra karriär istället. Att kvinnor vill förverkliga sig själva och då passar inte barn in i bilden.

Hur har vi hamnat där?
Citera
2025-10-05, 12:02
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
I Sverige. Som tur är.

Så räkna lite på det nu då i Sverige.
Citera
2025-10-05, 12:12
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Tycker du det ska vara en rättighet att stanna hemma flera år med bibehållen inkomst?
Var är den starka och självständiga kvinnan som inte ska vara ekonomiskt beroende av en man?

Det kvinnorna svarade är ju att de gärna är hemma med barnen, att de ville vara hemma mer med barnen. De såg det som ett privilegium, en bra sak både för sig själva och för barnen. De föredrog att vara hemma med barnen eller hemmafru framför att förvärvsarbeta.

Idag däremot är narrativet att det är en kvinnofälla och att kvinnor vill ut på arbetsmarknaden och göra karriär istället. Att kvinnor vill förverkliga sig själva och då passar inte barn in i bilden.

Hur har vi hamnat där?

Jag tycker att om en majoritet av alla män vill ha hemmafruar och en majoritet av alla kvinnor vill vara hemmafruar men inte kan vara hemmafruar pga att mannen och kvinnan inte har råd så får vi som samhälle se över det ekonomiska systemet. Ett alternativ skulle kunna vara medborgarlön för hemmafruar/hemmastannande mammor. Tvärtom, det handlar inte om att vara ekonomiskt beroende av mannen (vilket är en väldigt sårbar situation att befinna sig i).

Ja precis, och om de hade haft råd hade de troligen stannat hemma längre med barnen.

Nja, det kallas "kvinnofälla" just för att kvinnor förlorar ekonomiskt på det och hamnar i en väldigt sårbar situation.

You tell me.
Citera
2025-10-05, 12:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Så om jag förstår det feministiska tänket hos dig om rättvisa rätt så betyder det att om kvinnan ska vara hemma och ta hand om barnet (vilket hon enligt de allra flesta studier och forskning vill vara och hennes hjärna är programmerad för) så ska mannen betala en större del av kostnaderna hemma (vilket jag tror är vanligt) plus sätta undan pengar till kvinnan för framtiden?
Detta för att kvinnan ska få vara hemma och ta hand om barnet, som de allra flesta kvinnor vill, utan att behöva lida någon ekonomisk förlust av detta?

Korrekt uppfattat? (Här har vi utelämnat barnbidrag och eventuella bostadsbidrag och sådant).
Citera
2025-10-05, 12:16
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Så om jag förstår det feministiska tänket hos dig om rättvisa rätt så betyder det att om kvinnan ska vara hemma och ta hand om barnet (vilket hon enligt de allra flesta studier och forskning vill vara och hennes hjärna är programmerad för) så ska mannen betala en större del av kostnaderna hemma (vilket jag tror är vanligt) plus sätta undan pengar till kvinnan för framtiden?
Detta för att kvinnan ska få vara hemma och ta hand om barnet, som de allra flesta kvinnor vill, utan att behöva lida någon ekonomisk förlust av detta?

Korrekt uppfattat? (Här har vi utelämnat barnbidrag och eventuella bostadsbidrag och sådant).

Ja exakt. Och detta är nog inte så mycket ett feministiskt tankesätt utan helt enkelt ett jävligt pragmatiskt tankesätt.

Så som det ekonomiska systemet ser ut idag så kommer kvinnan gå miste om lönehöjningar och pensionspoäng och pensionspengar om hon stannar hemma flera år med barn.
Senast redigerad av Jenny9 2025-10-05 kl. 12:19.
Citera
2025-10-05, 12:18
Medlem
zombie-nations avatar
Det där är faktiskt inte vänsterfeminism, det är högerfeminism om något. Vänsterfeminism handlar om att stötta andra kvinnor, inte att vara ego.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in