2025-10-05, 15:26
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så hur kommer det sig att dagens Sverige, som uppfyller absolut alla krav du ställer, har kvinnor som mår sämre? Mitt svar är att radikala vänsterfeminister påtvingar andra sina dåliga livsval.

Det är främst unga tjejer och nyblivna mammor som rapporterar sämre mående. Orsaken stavas sociala medier och skev arbetsfördelning bland småbarnsföräldrar.
Citera
2025-10-05, 15:29
Medlem
Citat:
Så hur kommer det sig att dagens Sverige, som uppfyller absolut alla krav du ställer, har kvinnor som mår sämre? Mitt svar är att radikala vänsterfeminister påtvingar andra sina dåliga livsval.

Det är unga kvinnor som mår dåligt. Äldre kvinnor mår i regel bra eller tom mycket bra. Säkert för att de då är klara med sin utbildning, har fast anställning = trygghet. Och goda vänner, make samt eventuellt barn = kärlek och mening.

Unga kvinnor famlar och är vilsna i för många val och krav och har inte funnit sin plats ännu. Otryggt, meningslöst och kärlekslöst. Och förvirrande. Sedan är de neurotisk och har dåligt självförtroende på det.

Nyblivna mammors mående skrev Jenny9 om.

Inte lätt vare sig för unga kvinnor eller unga män i dagens läge... Men det är inte feminismens fel.
Citera
2025-10-05, 15:29
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
4.8% av de 100 000 kvinnor som föder barn i Sverige, är 40 år eller äldre. Dvs. 4800 kvinnor per år. Detta är ingen anekdot, utan du kan kolla upp det själv.

Så inte så smart att sprida ut att kvinnor över 40 är infertila. Går inte att ligga med dem utan p-skydd.

Jag har inte skrivit att kvinnor är infertila över 40. Jag har citerat 1177 som skriver att det är oftast mycket svårt att bli gravid över 40. Ta dina klagomål med dem.

Citat:
Du kanske kan berätta för mig vad 40 åriga kvinnors fertilitet har ned feminism att göra?

Kolla mina ursprungliga inlägg din lata tomat eller mitt senaste inlägg till dig.
Citera
2025-10-05, 15:31
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Det är unga kvinnor som mår dåligt. Äldre kvinnor mår i regel bra eller tom mycket bra. Säkert för att de då är klara med sin utbildning, har fast anställning = trygghet. Och goda vänner, make samt eventuellt barn = kärlek och mening.

Unga kvinnor famlar och är vilsna i för många val och krav och har inte funnit sin plats ännu. Otryggt, meningslöst och kärlekslöst. Och förvirrande. Sedan är de neurotisk och har dåligt självförtroende på det.

Inte lätt vare sig för unga kvinnor eller unga män i dagens läge... Men det är inte feminismens fel.
Det är ju feminismen som låtsas att unga kvinnor är likadana som unga män och som tvingar ut dem i ett osäkert arbetsliv. Själv har jag sett otaliga kvinnor som aldrig vågar byta jobb, och därmed har kvar sin låga län, medans män trivs som fisken i vattnet i dagens arbetsliv.

Äldre kvinnor är sjukare än någonsin och dubbelt så sjuka som äldre män.

Så dubbelfel från dig där.
Citera
2025-10-05, 15:32
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det är främst unga tjejer och nyblivna mammor som rapporterar sämre mående. Orsaken stavas sociala medier och skev arbetsfördelning bland småbarnsföräldrar.
Den skeva arbetsfördelning som feminister kämpat i 40 år för att få? Dvs att kvinnor ska tvingas jobba fast de tar hand om barn, och låtsas tycka om sitt jobb lika mycket som männen gör, och att arbete med barn absolut inte är lika värdefullt som jobb med datorer?
Citera
2025-10-05, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag har inte skrivit att kvinnor är infertila över 40. Jag har citerat 1177 som skriver att det är oftast mycket svårt att bli gravid över 40. Ta dina klagomål med dem.

Kolla mina ursprungliga inlägg din lata tomat eller mitt senaste inlägg till dig.

De har skrivit nyanserat. Det var du som utelämnade viktig information.

Jag haf läst. Inget av det du skriver i tråden har ned feminismen att göra. Men du kan ju förklara hur du tänker om du ibte håller med om detta.
Citera
2025-10-05, 15:37
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Den skeva arbetsfördelning som feminister kämpat i 40 år för att få? Dvs att kvinnor ska tvingas jobba fast de tar hand om barn, och låtsas tycka om sitt jobb lika mycket som männen gör, och att arbete med barn absolut inte är lika värdefullt som jobb med datorer?

Kvinnor har alltid jobbat som jag precis skrev. Alltid.

Det kvinnokampen och sedermera feminismen fixade var rättvisa och skäliga löner för kvinnor. Löner man kunde överleva på.

Vidare har feminismen/vänstern fixat en av världens mest generösa föräldraförsäkringar, bra mödravård, subventionerad barnomsorg, ersättning vid vab, att föräldrar har rätt att gå ner i tid under småbarnsåren, att det blev förbjudet att avskeda kvinnor som blev gravida, osv osv osv.

Till skillnad från den familjefientliga högern som motsatte sig allt sånt här.

I övrigt är det mestadels män som jobbar med datorer istället för att dela ansvaret för sina egna barn med den andra föräldern.
Senast redigerad av Jenny9 2025-10-05 kl. 15:42.
Citera
2025-10-05, 15:40
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
De har skrivit nyanserat. Det var du som utelämnade viktig information.

Jag haf läst. Inget av det du skriver i tråden har ned feminismen att göra. Men du kan ju förklara hur du tänker om du ibte håller med om detta.

De skrev att det är oftast mycket svårt att bli gravid efter 40. Individuella skillnader finns, men det är alltså trots det fortfarande mycket svårt för kvinnor att bli gravida efter 40.

Har du läst men inte förstått så känner jag inte för att hjälpa dig med förståelsen.
Citera
2025-10-05, 15:41
Medlem
Citat:
Nja. Inte en massa mer bidrag tycker jag. Kvinnan får väl säga åt mannen att stoppa in lönen på ett gemensamt konto så kan man dela rakt av. Man kanske kan skriva nåt avtal innan eller liknande. Sen kan vi ändra lagen så man delar pensionen under föräldraledighet. Att kvinnor prompt vill "göra karriär" när naturen säger åt dem att föda barn och ta hand om dem är en inkompatibel prioritering. Vi ser det på barnafödandet som sjunker.

Sen vet jag att du har en helt skev uppfattning om ålder, du tycker 17-åringar är barn, 40 är bra för att föda barn osv. Antar att du var lite sen i utvecklingen vilket kanske bidrar till det. Att trycka in en världenruntresa, 5-års master, kometkarriär och sen skaffa barn, gör ofta att man är för gammal för att skaffa barn och män attraheras ofta heller inte av inkvoterade gnällkärringar som sugit ut deras skattepengar i form av en miljard skattefinansierade ofta meningslösa högskolepoäng. Sorry men det är så det är.

Jag vet ingen kvinna som har småbarn eller barn i yngre skolåldern som "vill göra karriär". De behöver dock jobba, om maken deras inte ska slita ihjäl sig på sitt förvärvsarbete. Och om kvinnornas arbetsgivare kräver saker av kvinnorna, så behöver kvinnorna leverera.

Kvinnor har dessa motsägelsefulla krav på sig: jobba som de inte hade barn och ta hand om sina barn som om de inte hade jobb. Där behöver mannen steppa upp och dela ansvaret för barn, hem och hushåll med sin kvinna. Eller försörja henne så att hon kan vara hemmafru. Eller så inför vi helt enkelt medborgarlön till kvinnor med barn. Skulle förmodligen också öka barnafödandet.

Varför ljuger du för? Jag skrev att det går för kvinnor att bli gravida efterv 40, men att det innebär risker med graviditet efter 40 och att bästa tiden för barnafödande är mellan 20-29. Det var vad jag skrev. Och ja: Vid 17 är man barn. Sverige har skrivit på FNs barnkonvention och därmed räknar vi alla som är 0-17 som barn.
Citera
2025-10-05, 15:47
Medlem
Citat:
Det är ju feminismen som låtsas att unga kvinnor är likadana som unga män och som tvingar ut dem i ett osäkert arbetsliv. Själv har jag sett otaliga kvinnor som aldrig vågar byta jobb, och därmed har kvar sin låga län, medans män trivs som fisken i vattnet i dagens arbetsliv.

Äldre kvinnor är sjukare än någonsin och dubbelt så sjuka som äldre män.

Så dubbelfel från dig där.

Nej. Feminismen låtsas ingenting. Det är i övrigt kapitalismen som tvingat ut både män och kvinnor i förvärvsarbete. Förr jobbade män och kvinnor på den egna gården.

Men psykiskt mår äldre kvinnor bättre än yngre kvinnor. Källa: Folkhälsomyndigheten. På vilket vis menar du att äldre kvinnor är sjukare än någonsin?
Citera
2025-10-05, 16:21
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Jag vet ingen kvinna som har småbarn eller barn i yngre skolåldern som "vill göra karriär". De behöver dock jobba, om maken deras inte ska slita ihjäl sig på sitt förvärvsarbete. Och om kvinnornas arbetsgivare kräver saker av kvinnorna, så behöver kvinnorna leverera.

Kvinnor har dessa motsägelsefulla krav på sig: jobba som de inte hade barn och ta hand om sina barn som om de inte hade jobb. Där behöver mannen steppa upp och dela ansvaret för barn, hem och hushåll med sin kvinna. Eller försörja henne så att hon kan vara hemmafru. Eller så inför vi helt enkelt medborgarlön till kvinnor med barn. Skulle förmodligen också öka barnafödandet.

Varför ljuger du för? Jag skrev att det går för kvinnor att bli gravida efterv 40, men att det innebär risker med graviditet efter 40 och att bästa tiden för barnafödande är mellan 20-29. Det var vad jag skrev. Och ja: Vid 17 är man barn. Sverige har skrivit på FNs barnkonvention och därmed räknar vi alla som är 0-17 som barn.

Fast biologiskt är man inte barn vid 17. Tvärt om är det en ålder som historiskt varit typisk för barnafödande. På stenåldern fick kvinnor barn runt sena tonåren. Medellivslängden låg på 30-35. Med feministers åldersuppfattningar hade mänskligheten alltså ej tagit sig förbi stenåldern.

Du verkar ha fel om bästa tiden för barnafödande:

Citat:
Kvinnor är som mest fertila i början av sin fertila period, runt 20-25 års ålder, med en chans på över 80% att bli spontant gravida. Efter 30 års ålder börjar denna chans att minska, och vid 35 års ålder är den cirka 50%. Efter 40 år är chansen att bli gravid naturligt betydligt lägre, runt 5-10% per månad.
https://nordicivf.se/fakta-rad/chans...procent-alder/

Alltså inte 20-29, utan 20-25.

Så rent vetenskapligt så bör kvinnor inte disponera sitt liv på ett sätt så att de spenderar sin mest fertila tid till att studera och göra karriär, utan till att bli påsatta, åtminstone ifall de önskar ha en familj. Trust the science.

Att kvinnor har en press på sig är feministernas fel som lurat i kvinnor att göra karriär och skaffa barn samtidigt, ett uppenbarligen stressigt upplägg. Ett alternativ vore att de gick ned i arbetstid för att hinna ta hand om sina barn. Ett åtagande som egentligen är ett privilegium i detta meningslösa liv och kanske det enda meningsfulla och bestående som de flesta människor kan åta sig att göra.
Och om kvinnor får barn vid 20-25, så kan de vid 35-40 med full kraft ägna sig åt att producera powerpoints och bli managers i hela 33 år till!
Men det är en stressig period 20-30, det kan jag hålla med om.
Citera
2025-10-05, 16:41
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Fast biologiskt är man inte barn vid 17. Tvärt om är det en ålder som historiskt varit typisk för barnafödande. På stenåldern fick kvinnor barn runt sena tonåren. Medellivslängden låg på 30-35. Med feministers åldersuppfattningar hade mänskligheten alltså ej tagit sig förbi stenåldern.

Du verkar ha fel om bästa tiden för barnafödande:

https://nordicivf.se/fakta-rad/chans...procent-alder/

Alltså inte 20-29, utan 20-25.

Så rent vetenskapligt så bör kvinnor inte disponera sitt liv på ett sätt så att de spenderar sin mest fertila tid till att studera och göra karriär, utan till att bli påsatta, åtminstone ifall de önskar ha en familj. Trust the science.

Att kvinnor har en press på sig är feministernas fel som lurat i kvinnor att göra karriär och skaffa barn samtidigt, ett uppenbarligen stressigt upplägg. Ett alternativ vore att de gick ned i arbetstid för att hinna ta hand om sina barn. Ett åtagande som egentligen är ett privilegium i detta meningslösa liv och kanske det enda meningsfulla och bestående som de flesta människor kan åta sig att göra.
Och om kvinnor får barn vid 20-25, så kan de vid 35-40 med full kraft ägna sig åt att producera powerpoints och bli managers i hela 33 år till!
Men det är en stressig period 20-30, det kan jag hålla med om.

Lycka till med att få 17 åriga killar och tjejer att skaffa barn eller ens 20-25 åriga killar och tjejer. I dagens samhälle där så mycket annat lockar än att leva och dö i samma socknen som man föddes i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in