Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Jag vet ingen kvinna som har småbarn eller barn i yngre skolåldern som "vill göra karriär". De behöver dock jobba, om maken deras inte ska slita ihjäl sig på sitt förvärvsarbete. Och om kvinnornas arbetsgivare kräver saker av kvinnorna, så behöver kvinnorna leverera.
Kvinnor har dessa motsägelsefulla krav på sig: jobba som de inte hade barn och ta hand om sina barn som om de inte hade jobb. Där behöver mannen steppa upp och dela ansvaret för barn, hem och hushåll med sin kvinna. Eller försörja henne så att hon kan vara hemmafru. Eller så inför vi helt enkelt medborgarlön till kvinnor med barn. Skulle förmodligen också öka barnafödandet.
Varför ljuger du för? Jag skrev att det går för kvinnor att bli gravida efterv 40, men att det innebär risker med graviditet efter 40 och att bästa tiden för barnafödande är mellan 20-29. Det var vad jag skrev. Och ja: Vid 17 är man barn. Sverige har skrivit på FNs barnkonvention och därmed räknar vi alla som är 0-17 som barn.
Fast biologiskt är man inte barn vid 17. Tvärt om är det en ålder som historiskt varit typisk för barnafödande. På stenåldern fick kvinnor barn runt sena tonåren. Medellivslängden låg på 30-35. Med feministers åldersuppfattningar hade mänskligheten alltså ej tagit sig förbi stenåldern.
Du verkar ha fel om bästa tiden för barnafödande:
Citat:
Kvinnor är som mest fertila i början av sin fertila period, runt 20-25 års ålder, med en chans på över 80% att bli spontant gravida. Efter 30 års ålder börjar denna chans att minska, och vid 35 års ålder är den cirka 50%. Efter 40 år är chansen att bli gravid naturligt betydligt lägre, runt 5-10% per månad.
https://nordicivf.se/fakta-rad/chans...procent-alder/
Alltså inte 20-29, utan 20-25.
Så rent vetenskapligt så bör kvinnor inte disponera sitt liv på ett sätt så att de spenderar sin mest fertila tid till att studera och göra karriär, utan till att bli påsatta, åtminstone ifall de önskar ha en familj. Trust the science.
Att kvinnor har en press på sig är feministernas fel som lurat i kvinnor att göra karriär och skaffa barn samtidigt, ett uppenbarligen stressigt upplägg. Ett alternativ vore att de gick ned i arbetstid för att hinna ta hand om sina barn. Ett åtagande som egentligen är ett privilegium i detta meningslösa liv och kanske det enda meningsfulla och bestående som de flesta människor kan åta sig att göra.
Och om kvinnor får barn vid 20-25, så kan de vid 35-40 med full kraft ägna sig åt att producera powerpoints och bli managers i hela 33 år till!
Men det är en stressig period 20-30, det kan jag hålla med om.