Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-05, 14:32
Avstängd
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så du har inget emot att det blir en minusaffär för mannen bara kvinnan får det hon vill till ingen kostnad.

Du vill ju att mannen ska betala mest och utöver det sätta undan pengar till lilla damen. Hypergami är något som är betydligt vanligare bland kvinnor än män. Tankar kring det?

Hahaha du får det att låta som om massor med hemmafruar har tvingat sig på en massa män och bara "FÖRSÖRJ MEEEEJ"

Vilket inte stämmer eftersom nästan lika många kvinnor som män förvärvsarbetar i Sverige.
Citera
2025-10-05, 14:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag säger som sagt att hemmafrurarna borde få medborgarlön eller på andra sätt kompenseras ekonomiskt.
På vilket sätt skulle det vara bättre för kvinnor att göra sig beroende av staten? Att de kompenseras av sina män har fungerat i 200 år eller så. Då får mannen dessutom utlopp för en av sina djupaste känslor, att behövas av andra. Och hon får utlopp för sina känslor, att ta hand om.

Visst ja, alla människor har samma känslor enligt Vänstern och allt annat är sexism och alltså fult.
Citera
2025-10-05, 15:02
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Jag säger som sagt att hemmafrurarna borde få medborgarlön eller på andra sätt kompenseras ekonomiskt.

Sambeskattning?
Citera
2025-10-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Du har helt fel.

https://www.1177.se/barn--gravid/barnloshet/ofrivillig-barnloshet/

Ovanstående är alltså från 1177, men de kanske är incels.

Du uteslöt en viktig del från 1177:

"Men fertiliteten är individuell. Vissa kan bli gravida utan svårighet i 40-årsåldern, andra kan ha svårt redan i 25-årsåldern." Källa: 1177.

Det problematiska är oftasr inte att bli gravid efter 40. Det problematiska är risken för missfall etc. Ökade risker för mor och barn. Precis som graviditet innan 19 års ålder innebär risker för mor och barn.

Bästa tiden för barnafödande är mellan 20-29 års ålder.

Vad har detta ens med feminism att göra?
Citera
2025-10-05, 15:06
Avstängd
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
På vilket sätt skulle det vara bättre för kvinnor att göra sig beroende av staten? Att de kompenseras av sina män har fungerat i 200 år eller så. Då får mannen dessutom utlopp för en av sina djupaste känslor, att behövas av andra. Och hon får utlopp för sina känslor, att ta hand om.

Visst ja, alla människor har samma känslor enligt Vänstern och allt annat är sexism och alltså fult.

Hade du kunnat lite historia så hade du vetat att det inte fungerade så bra för kvinnor och barn. (Att kvinnor var ekonomiskt beroende av män).

Dessutom har det alltid, genom hela historien, bara varit de rikaste som haft råd med hemmagående fru/mamma. Majoriteten av alla andra människor fick jobba - kvinnor, män och till och med barnen. Det var bara det att kvinnor och barn tjänade väldigt mycket mindre än männen därav det ekonomiska beroendet.
Senast redigerad av Jenny9 2025-10-05 kl. 15:18.
Citera
2025-10-05, 15:07
Medlem
Citat:
Sambeskattning?

Då är väl medborgarlön till hemmafruar med barn, bättre.
Citera
2025-10-05, 15:14
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du uteslöt en viktig del från 1177:

"Men fertiliteten är individuell. Vissa kan bli gravida utan svårighet i 40-årsåldern, andra kan ha svårt redan i 25-årsåldern." Källa: 1177.

Det problematiska är oftasr inte att bli gravid efter 40. Det problematiska är risken för missfall etc. Ökade risker för mor och barn. Precis som graviditet innan 19 års ålder innebär risker för mor och barn.

Bästa tiden för barnafödande är mellan 20-29 års ålder.

Vad har detta ens med feminism att göra?

Jag tog med den relevanta delen där det stod att det är "oftast mycket svårt" att bli gravid efter 40. Att det finns individuella skillander eller att man har personliga anekdoter tar inte bort det faktumet. Du verkar inte förstå ordet "oftast".

Vill du veta vad det har med feminism att göra kan du kolla min konversation med användaren jag svarade till.
Citera
2025-10-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Jenny9 skrev ju just det. Att maken skulle ge lön och pension åt sin fru om hon är hemmafru. Maken behöver då jobba mer än heltid, för att ha råd. Eller tjäna rejäla hackor. Men JoaquinGuzman opponerar sig mot detta och verkar se det som ett utnyttjande av maken. Då föreslog Jenny9 medborgarlön till hemmafruar som tar hand om de gemensamma barnen.

Jenny9 försöker finna bra lösningar så att män ska få ha en hemmafru och att hemmafrun inte blir livegen under maken.

Men Jenny9s förslag ratas av den ena eller den andra.

Så då är det väl bäst att kvinnor förvärvsarbetar då. Så behöver varken maken eller staten försörja henne. Och hon blir ekonomisk självständig. Så får paret dela på ansvaret för den gemensamma avkomman och hem och hushåll. Verkar vara den rimligaste lösningen.
Citera
2025-10-05, 15:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jenny9 skrev ju just det. Att maken skulle ge lön och pension åt sin fru om hon är hemmafru. Maken behöver då jobba mer än heltid, för att ha råd. Eller tjäna rejäla hackor. Men JoaquinGuzman opponerar sig mot detta och verkar se det som ett utnyttjande av maken. Då föreslog Jenny9 medborgarlön till hemmafruar som tar hand om de gemensamma barnen.

Jenny9 försöker finna bra lösningar så att män ska få ha en hemmafru och att hemmafrun inte blir livegen under maken.

Men Jenny9s förslag ratas av den ena eller den andra.

Så då är det väl bäst att kvinnor förvärvsarbetar då. Så behöver varken maken eller staten försörja henne. Och hon blir ekonomisk självständig. Så får paret dela på ansvaret för den gemensamma avkomman och hem och hushåll. Verkar vara den rimligaste lösningen.
Den enda långsiktiga lösningen är att människor själva bestämmer. Eftersom TS är "Försöker radikala vänsterfeminister påtvinga andra sina dåliga livsval?" så är denna fråga typexemplet på när Vänsterfeminister går över linjen, att bestämma vem som är hemma med barn. Men det går emot människors vilja och underligt nog slutar Vänstern lyssna på människor just exakt här. Ideologin går plötsligt före människors vilja.

Vänster = att inte bry sig om människors vilja.
Citera
2025-10-05, 15:21
Medlem
Citat:
Jag tog med den relevanta delen där det stod att det är "oftast mycket svårt" att bli gravid efter 40. Att det finns individuella skillander eller att man har personliga anekdoter tar inte bort det faktumet. Du verkar inte förstå ordet "oftast".

Vill du veta vad det har med feminism att göra kan du kolla min konversation med användaren jag svarade till.

4.8% av de 100 000 kvinnor som föder barn i Sverige, är 40 år eller äldre. Dvs. 4800 kvinnor per år. Detta är ingen anekdot, utan du kan kolla upp det själv.

Så inte så smart att sprida ut att kvinnor över 40 är infertila. Går inte att ligga med dem utan p-skydd.

Du kanske kan berätta för mig vad 40 åriga kvinnors fertilitet har ned feminism att göra?
Citera
2025-10-05, 15:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Hade du kunnat lite historia så hade du vetat att det inte fungerade så bra för kvinnor och barn. (Att kvinnor var ekonomiskt beroende av män).

Dessutom har det alltid, genom hela historien, bara varit de rikaste som haft råd med hemmagående fru/mamma. Majoriteten av alla andra människor fick jobba - kvinnor, män och till och med barnen. Det var bara det att kvinnor och barn tjänade väldigt mycket mindre än männen därav det ekonomiska beroendet.
Så hur kommer det sig att dagens Sverige, som uppfyller absolut alla krav du ställer, har kvinnor som mår sämre? Mitt svar är att radikala vänsterfeminister påtvingar andra sina dåliga livsval.

P.S. kanske är orsaken till att män inte längre har råd att finansiera hemmafru att skatterna fördubblats sedan 1960-talet och till stor del går till kvinnor som t.ex har dubbla sjukskrivningen och 4 år längre pension? När jag växte upp och det fanns massor med hemmafruar. Hur kunde de ha råd...
Senast redigerad av Paris24 2025-10-05 kl. 15:26.
Citera
2025-10-05, 15:25
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Då är väl medborgarlön till hemmafruar med barn, bättre.

Nja. Inte en massa mer bidrag tycker jag. Kvinnan får väl säga åt mannen att stoppa in lönen på ett gemensamt konto så kan man dela rakt av. Man kanske kan skriva nåt avtal innan eller liknande. Sen kan vi ändra lagen så man delar pensionen under föräldraledighet. Att kvinnor prompt vill "göra karriär" när naturen säger åt dem att föda barn och ta hand om dem är en inkompatibel prioritering. Vi ser det på barnafödandet som sjunker.

Sen vet jag att du har en helt skev uppfattning om ålder, du tycker 17-åringar är barn, 40 är bra för att föda barn osv. Antar att du var lite sen i utvecklingen vilket kanske bidrar till det. Att trycka in en världenruntresa, 5-års master, kometkarriär och sen skaffa barn, gör ofta att man är för gammal för att skaffa barn och män attraheras ofta heller inte av inkvoterade gnällkärringar som sugit ut deras skattepengar i form av en miljard skattefinansierade ofta meningslösa högskolepoäng. Sorry men det är så det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in