2025-10-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Jag är kluven i min situation, har 7 miljoner investerat i min lägenhet, lån 3 miljoner så min månadskostnad är runda slängar 10k totalt för boendet men ibland undrar jag om jag ska skaffa hyresrätt iställte och invester 7 mille på börsen? Men å andra sidan har jag också 7 mille i cash från bra bostadsaffärer efter jag köpte min första 2009... HJÄLP MIG! Vad gör jag? Älskar min lägenhet central i sthlm.

Ja den hade jag nog varit rädd om. Var ligger den du tänkt köpa då?
Citera
2025-10-03, 12:27
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nej, det var ett oerhört prisras 1989-94 och man fick en trea (min...) för 1.1mkr på Frejgatan mitt i Stockholm. Därefter har det stigit oavbrutet till 2022 men det är också den längsta uppgående perioden i historien och jag tänker att det är unikt och inte hållbart på sikt. Ett vanligt ungt par kan aldrig jobba ihop 6mkr som en 2-3:a i Stockholms innerstad kostar just nu.

Du tappade ingenting runt 89-94 om du inte sålde....... Prisras kan komma men enbart temporärt. Återhämtar sig alltid. Sitter tryggt på Östermalm
Citera
2025-10-03, 12:28
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ja den hade jag nog varit rädd om. Var ligger den du tänkt köpa då?

Tänker inte köpa något nytt men frågan var om jag skulle sälja min och skaffa hyresrätt och investera pengarna som är låsta i min bostad nu?
Citera
2025-10-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Vad baserar du det på?

Jag tänker oxå så och baserar det bla på att det byggs så sjukt mycket. Många blir inte av med sina lgh t vettigt pris
Citera
2025-10-03, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Tack för utförligt svar!

Att köpa nåt cash utan avgift måste vara det absolut bästa!
Citera
2025-10-03, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Hej!

Jag har bott i hyresrätt i 10år och trivs bra där jag bor, det jag undrar är om det är lönsamt på en 10-13års period att köpa en bostadsrätt i en bostadsrättsförening med 0 i lån?

Hyresrätt: 5700, vatten,el, garage 1000. 6700.

Bostadsrätt, 1miljon, avgift 2700. Insats 330tkr.

Kapital kvar på kontot 1miljon.

Liten förening med endast 10 lägenheter med noll i lån.

Hur hade ni resonerat?
Hyresrätt är ju pengar i sjön. Du tjänar på bostadsrätt på sikt, p.g.a:

- Amortering - du måste ju amortera (eller du bör amortera) - och det är ett sparande, du betalar ju av din skuld hela tiden. Det är inte en kostnad så som en hyra är.

- Ränta är en kostnad men du kan också se det som en investering i värdeökningen. T.ex. om räntan är 3,5% men värdeökningen är 9% då går du ju plus på det i slutändan. I värsta fall jämnar det bara ut sig, dvs räntan täcks av värdeökningen.

- Avgift till föreningen går till föreningens underhåll av huset där du har möjlighet att påverka de valen som görs. Du behöver inte betala för att ett fastighetsbolag ska gå med vinst.

Pengarna du betalar i ren hyra ser du aldrig röken av senare.
Citera
2025-10-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
En bostadsrätt som man äger är alltid en bättre investering än att bo i hyresrätt så skulle rekommendera det.

Nej det är det inte alltid. Du har många gånger tjänat på istället investera handpenningen på börsen. Så allt beror på.
Citera
2025-10-03, 13:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
BRF-priserna kommer att falla och det rejält, de kommande åren. Jag är lite i samma situation som du och tänker hyra ett bra tag till, varefter jag går in på marknaden till ett betydligt bättre pris.

.

Vi har haft lågkonjunktur nu i typ fyra år. Historiskt sett varar lågkonjunkturer i max 5-6 år. Jag tror vi kommer se ett rejält uppsving i ekonomin inom 2-3 år. Men vem fan vet.
Citera
2025-10-03, 13:05
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Liten förening, 0 lån. Försök kolla upp om de som sitter i styrelsen är tillräckligt kompetenta. Det finns föreningar där underhåll av fastigheten blivit eftersatt eftersom styrelsen är besatt av idén att hålla nere månadsavgiften och inte ta lån. 2 av de tre föreningar där jag bott var sådana.

När renovering som stambyte är oundvikligt fördubblas i sådana fall månadsavgiften på nolltid.

(har nu flyttat till hyreslägenhet i stort kommunalt bostadsföretag. Märker allt allt sköts professionellt på helt annat sätt än av bostadsrättsägare som tvingats in i styrelsen då ingen velat ha uppdragen.) Av de tio - hur många är kunniga och intresserade av att sköta fastigheten?

Stambyte är gjort 2011, fönster 2005, takbyte gjort för 15år sedan.

Jag är oxå lite orolig när det är så få lägenheter som 10, att man behöver engagera sig då jag bara vill bo bra precis som i min hyresrätt.
Citera
2025-10-03, 13:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Nej det är det inte alltid. Du har många gånger tjänat på istället investera handpenningen på börsen. Så allt beror på.

Det handlar ju om hur höga dina månadskostnader är. Har du en billig hyresrätt kan du investera dina pengar i annat. Har du en dyr bostadsrätt så har du inte råd att investera i annat och får då hoppas på att lägenheten ökar i värde.
Citera
2025-10-03, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Statistiskt tjänar du på att köpa bostadsrätt i de flesta fall, men jag skulle inte köpa något bara för den ekonomiska biten.
Köp om du hittar en lägenhet som du vill bo i som ger dig något du inte kan få i hyresrätt. Det kan vara läge, standard, möjlighet att renovera själv eller att slippa jobbiga hyresrättgrannar eller vad som helst. Jag skulle dock höja ett varningens finger för en så pass liten förening. Med bara 10 lägenheter är i princip alla tvungna att vara engagerade i föreningen och en enstaka idiot eller person med dålig ekonomi kan få hela huset att falla ihop.

Jag får dock inte ihop din kalkyl, om du har en kostnad på 4000 kronor utöver avgiften med ett lån på 670 000 kronor, inte ens om jag räknar med alternativkostnaden för din kontantinsats på 330 000 kronor. Räknar du amortering som en kostnad, eller har du tänkt att låna utan säkerhet?

Nej köp inte för den “ekonomiska biten”.
Varför dubbla/tredubbla pengarna i sin bostad! Bättre ge pengar till din hyresvärd. Det blir inga hyreshöjningar under de kommandd 10-30 åren!
Citera
2025-10-03, 13:10
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Statistiskt tjänar du på att köpa bostadsrätt i de flesta fall, men jag skulle inte köpa något bara för den ekonomiska biten.
Köp om du hittar en lägenhet som du vill bo i som ger dig något du inte kan få i hyresrätt. Det kan vara läge, standard, möjlighet att renovera själv eller att slippa jobbiga hyresrättgrannar eller vad som helst. Jag skulle dock höja ett varningens finger för en så pass liten förening. Med bara 10 lägenheter är i princip alla tvungna att vara engagerade i föreningen och en enstaka idiot eller person med dålig ekonomi kan få hela huset att falla ihop.

Jag får dock inte ihop din kalkyl, om du har en kostnad på 4000 kronor utöver avgiften med ett lån på 670 000 kronor, inte ens om jag räknar med alternativkostnaden för din kontantinsats på 330 000 kronor. Räknar du amortering som en kostnad, eller har du tänkt att låna utan säkerhet?

Jag bor bra idag, det är alltså samma område men tvärs över gatan bara, räknar jag på sbab blir alla avgifter totalt runt 6000 om budgivningen slutar på 1mkr samt 330k i insats, mao samma utgift som min hyresrätt.

Det som oroar mig är att jag vill ha ett bekymmerfritt ägande och inte engagera för mycket iaf.

Problemet med hyresrätt är att på 10år. Betalar jag ca 670k till det kommunala fastighetsbolaget, så det borde vara en nobrainer att köpa tänker jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in