2025-10-03, 11:32
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Du har inte fel där, men många inkl jag tror inte på ett fall av bostadspriser snarare stagnering av prisökningen.
Bostäder lär ligga kvar. En hel del säljs lite under utgångspris med, men utgångspriserna är upptrissade.

Inte fel att köpa nu, men att ha is i magen är fel då det du nämner kommer bestå en bra tid.
men några ras tror jag inte.

Ja, jag ser ganska mörkt på Sverige och Europa de närmaste åren. Hoppas att jag har fel.

.
Citera
2025-10-03, 11:38
Medlem
Paris24s avatar
TS har naturligtvis missat tåget, han skulle köpt för 10-20 år sedan, och så värst mycket mer vinster tror jag inte man kan klämma ut ur svenska bostäder. Men ingen vet.

En BRF utan lån är utmärkt, men nästan misstänkt. Eftersatt underhåll? Det som sticker ut i TS är den extremt lilla föreningen. Jag köper aldrig i någon med färre än 50 lägenheter. För när stammarna ska bytas i 10 lgh så blir kostnaden 1 mkr per lägenhet och vips sitter man med miljonlån. Gäller även allt annat som kostar mycket, fasad tak hiss osv som ska delas på bara 10 personer

På riktigt lång sikt, 20-40 år, kommer det alltid att vara bäst att äga sin lägenhet. Mark är en ändlig resurs och kommer alltid att stiga som inflationen. Så länge befolkningen växer åtminstone.

En extra faktor är att de som bor i BR oftast är vettigare mindre stökigt folk, så man får i snitt bättre tystare skötsammare grannar i BR.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-03 kl. 11:40.
Citera
2025-10-03, 11:41
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

En BRF utan lån är utmärkt, men nästan misstänkt. Eftersatt underhåll? Det som sticker ut i TS är den extremt lilla föreningen. Jag köper aldrig i någon med färre än 50 lägenheter. För när stammarna ska bytas i 10 lgh så blir kostnaden 1 mkr per lägenhet och vips sitter man med miljonlån. Gäller även allt annat som kostar mycket, fasad tak hiss osv som ska delas på bara 10 personer

En extra faktor är att de som bor i BR oftast är vettigare mindre stökigt folk, så man får i snitt bättre grannar i BR.

Det där var två väldigt bra tankar - tack för dem!
Citera
2025-10-03, 11:45
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
TS har naturligtvis missat tåget, han skulle köpt för 10-20 år sedan, och så värst mycket mer vinster tror jag inte man kan klämma ut ur svenska bostäder. Men ingen vet.

På riktigt lång sikt, 20-40 år, kommer det alltid att vara bäst att äga sin lägenhet. Mark är en ändlig resurs och kommer alltid att stiga som inflationen. Så länge befolkningen växer åtminstone.

En extra faktor är att de som bor i BR oftast är vettigare mindre stökigt folk, så man får i snitt bättre tystare skötsammare grannar i BR.

Rent statistikt kommer markanden alltid gå upp. Folk sa samma sak på 70-80-90-00 talet osv men går alltid uppåt.
Citera
2025-10-03, 11:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Rent statistikt kommer markanden alltid gå upp. Folk sa samma sak på 70-80-90-00 talet osv men går alltid uppåt.
Nej, det var ett oerhört prisras 1989-94 och man fick en trea (min...) för 1.1mkr på Frejgatan mitt i Stockholm. Därefter har det stigit oavbrutet till 2022 men det är också den längsta uppgående perioden i historien och jag tänker att det är unikt och inte hållbart på sikt. Ett vanligt ungt par kan aldrig jobba ihop 6mkr som en 2-3:a i Stockholms innerstad kostar just nu.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-03 kl. 11:59.
Citera
2025-10-03, 11:51
Medlem
TS måste naturligtvis väga kvm o läge mot varandra
Citera
2025-10-03, 11:53
Medlem
Jag skulle köpa villa alla ggr, jämfört med att köpa bostadsrätt eller bo i hyresrätt.

Men det här med bostadsrätt vs hyresrätt är inte lätt alla ggr, speciellt som man ju inte äger sin bostad i en bostadsrätt och har både hyra och lån + föreningens ekonomi att ta hänsyn till.

Det sista man vill råka ut för är att föreningen kommer på obestånd och att det slutar med att bostadsrätterna blir hyresrätter varvid man i slutändan sitter med en hyresrätt men med lån.

Med en villa är det lite lättare få kontroll över situationen.

Jag tror inte att bostadsköp är en jättebra affär såsom det varit mellan 1994-2020. Det var och är lite exceptionellt med en sådan värdeökning och det har ställt till problem för de efterkommande generationerna som måste låna ännu mer pengar för att kunna bo.

Jag tror på i bästa fall en stabil prisnivå de kommande 20-30 åren, justerat för inflation. Av den enkla anledning att befolkningsmängden kommer att minska även i Sverige. Liksom den kommer att göra i hela världen. Folk har nämligen förstått att man dömer vår civilisation till döden med att föda fler barn. Det är bara efterblivna länder som fortfarande satsar på en kraftig befolkningsökning.

Det ger att man får chans till återhämtning och komma i balans igen. Gamla bostäder kommer att rivas och ersättas med nya bostäder. Vi har haft en period där man istället valt ha kvar gamla hus och renovera, men det är ett dyrt alternativ. Jag hoppas på nya moderna byggmetoder och material så att man klarar av att bygga billigare.

Iallafall, liksom de flesta så tror jag inte att priserna kommer att rasa. Det är alltså inget dåligt råd att köpa en bostad, om man har råd.

Investeringsmässigt, kompliceras det av att aktier och annat har också stigit kraftigt under åren. Men hur det går i framtiden vet ingen. Det kan lika gärna rasa med 50% eftersom ekonomin i det stora hela inte är i balans.

Så vad ska man ge för råd?

Helt enkelt, lägg inte alla ägg i samma korg!!!

TS verkar ha gott om pengar. Alltså rekommenderar jag att köpa bostad och investera resten.
Citera
2025-10-03, 11:58
Medlem
Citat:
Nej, det var ett oerhör ras 1989-94 och man fick en trea (min...) för 1.1mkr på Frejgatan mitt i Stockholm. Därefter har det stigit oavbrutet till 2022 men det är också den längsta uppgående perioden i historien och jag tänker att det är unikt och inte hållbart på sikt. Ett vanligt ungt par kan aldrig jobba ihop 6mkr som en 2-3:a i Stockholms innerstad kostar just nu.

Vad kostade denna trea på Frejagatan på 80-talet då?

Visst - köpte man 1988 och sålde 1993 så kanske man gjorde en förlust men om man bara väntade några år till 1997-1998 så var ju priserna högre än de var 1988 vilket var det högsta dittills (1988).

https://cornucopia.se/wp-content/upl..._1973-2013.png

Köpte man istället 1986 så kunde man sälja utan att förlora något trots att priserna då sjunkit med närmare 30%.
Citera
2025-10-03, 12:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vad kostade denna trea på Frejagatan på 80-talet då?

Visst - köpte man 1988 och sålde 1993 så kanske man gjorde en förlust men om man bara väntade några år till 1997-1998 så var ju priserna högre än de var 1988 vilket var det högsta dittills (1988).

https://cornucopia.se/wp-content/upl..._1973-2013.png

Köpte man istället 1986 så kunde man sälja utan att förlora något trots att priserna då sjunkit med närmare 30%.
"om man bara väntade 8 år". Så ska TS vänta i 8 år eller inte, kan du se framtiden? Du vet inte varför man har en bostad och när man byter. Man kan för det mesta inte vänta.

Det fanns drösvis med 3or 80 kvm i Stockholms innerstad till salu för 1 mkr 1994. Nästan ingen ville köpa. Vi kan komma dit igen. Men jag förstår om alla under 50 år tycker det verkar ofattbart.

Hur som helst så stiger inte priserna oavbrutet och i Japan sjunker befolkningen och där får man en Tokyo-villa gratis om den är 30 år. Det kommer att hända även i Sverige när befolkning börjar sjunka någon gång i framtiden.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-03 kl. 12:05.
Citera
2025-10-03, 12:14
Medlem
glockenreins avatar
En bostadsrätt som man äger är alltid en bättre investering än att bo i hyresrätt så skulle rekommendera det.
Citera
2025-10-03, 12:16
Medlem
Citat:
"om man bara väntade 8 år". Så ska TS vänta i 8 år eller inte, kan du se framtiden? Du vet inte varför man har en bostad och när man byter. Man kan för det mesta inte vänta.

Det fanns drösvis med 3or 80 kvm i Stockholms innerstad till salu för 1 mkr 1994. Nästan ingen ville köpa. Vi kan komma dit igen. Men jag förstår om alla under 50 år tycker det verkar ofattbart.

Hur som helst så stiger inte priserna oavbrutet och i Japan sjunker befolkningen och där får man en Tokyo-villa gratis om den är 30 år. Det kommer att hända även i Sverige när befolkning börjar sjunka någon gång i framtiden.

TS skriver ju uttryckligen att han planerar att bo i lägenheten 10-13 år.

Det finns ingen tidperiod på 10-15 år där man förlorat pengar i en BRF i Stockholm.
Citera
2025-10-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Du har ju en viss chans till vinst vid försäljning senare. Dessutom kan du renovera lägenheten i ditt eget tycke. Om det inte påverkar sparpengarna/investeringarna så mycket så hade jag köpt den, speciellt om det blir samma månadskostnad.

Kan ju gå med förlust oxå om/när du säljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in