2025-10-03, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
TS har naturligtvis missat tåget, han skulle köpt för 10-20 år sedan, och så värst mycket mer vinster tror jag inte man kan klämma ut ur svenska bostäder. Men ingen vet.

En BRF utan lån är utmärkt, men nästan misstänkt. Eftersatt underhåll? Det som sticker ut i TS är den extremt lilla föreningen. Jag köper aldrig i någon med färre än 50 lägenheter. För när stammarna ska bytas i 10 lgh så blir kostnaden 1 mkr per lägenhet och vips sitter man med miljonlån. Gäller även allt annat som kostar mycket, fasad tak hiss osv som ska delas på bara 10 personer

På riktigt lång sikt, 20-40 år, kommer det alltid att vara bäst att äga sin lägenhet. Mark är en ändlig resurs och kommer alltid att stiga som inflationen. Så länge befolkningen växer åtminstone.

En extra faktor är att de som bor i BR oftast är vettigare mindre stökigt folk, så man får i snitt bättre tystare skötsammare grannar i BR.

Det finns nått som kallas för inflation, priserna kommer alltid öka så länge det trycks nya pengar, dessutom så fortgår urbaniseringen i landet (storstäderna blir allt större).

Förutsatt att TS bor i någon av dom större städerna så skulle jag säga att det bara är att köpa. Bor han i någon av dom mindre så får man nog tänka lite mer taktiskt. Man vill inte köpa bostad i en ort som håller på att dö ut.
Citera
2025-10-03, 13:14
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
BRF-priserna kommer att falla och det rejält, de kommande åren. Jag är lite i samma situation som du och tänker hyra ett bra tag till, varefter jag går in på marknaden till ett betydligt bättre pris.

.

I min stad har priserna för 1 och 2r fallit med 10%, därav så känner jag köpläge då det är samma område som hyresrätten och ingenting förändras förutom lite bättre standard i brf:en, 2024 såldes en lägenhet i denna förening för 1.4mkr, samma storlek som jag skall köpa för 1mkr..
Citera
2025-10-03, 13:17
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
I min stad har priserna för 1 och 2r fallit med 10%, därav så känner jag köpläge då det är samma område som hyresrätten och ingenting förändras förutom lite bättre standard i brf:en, 2024 såldes en lägenhet i denna förening för 1.4mkr, samma storlek som jag skall köpa för 1mkr..

Jaa du. Har väl sagt vad jag har på hjärtat om min framtidstro. Men en annan fråga är ju om du t ex bor jättebra nu, utan störande grannar någonstans, och så flyttar du och får störande grannar (t ex skrikande bebis eller högt spelande ungdom). Alternativt tvärtom
Citera
2025-10-03, 13:22
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
TS har naturligtvis missat tåget, han skulle köpt för 10-20 år sedan, och så värst mycket mer vinster tror jag inte man kan klämma ut ur svenska bostäder. Men ingen vet.

En BRF utan lån är utmärkt, men nästan misstänkt. Eftersatt underhåll? Det som sticker ut i TS är den extremt lilla föreningen. Jag köper aldrig i någon med färre än 50 lägenheter. För när stammarna ska bytas i 10 lgh så blir kostnaden 1 mkr per lägenhet och vips sitter man med miljonlån. Gäller även allt annat som kostar mycket, fasad tak hiss osv som ska delas på bara 10 personer

På riktigt lång sikt, 20-40 år, kommer det alltid att vara bäst att äga sin lägenhet. Mark är en ändlig resurs och kommer alltid att stiga som inflationen. Så länge befolkningen växer åtminstone.

En extra faktor är att de som bor i BR oftast är vettigare mindre stökigt folk, så man får i snitt bättre tystare skötsammare grannar i BR.

Jag skulle köpt för 10år sedan, men samma vecka skulle jobbet flytta så jag tackade nej till en 2a för 1mkr, idag är det i princip samma summa i detta område.

Bor jag kvar i min hyresrätt i 10år til, så blir det ca 680tusen, mao så borde det vara ett klipp att köpa en bostadsrätt när priserna faller? Det som oroar är att det är så få ägare. Stambyte 2011, fönster 05. Tak 15år sedan.
Citera
2025-10-03, 13:23
Medlem
Insats, lån och avgift, då kommer väl allehanda renoveringskostnader på det också, samt så småningom kostnader för vitvaror mm.
Citera
2025-10-03, 13:42
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Hej!

Jag har bott i hyresrätt i 10år och trivs bra där jag bor, det jag undrar är om det är lönsamt på en 10-13års period att köpa en bostadsrätt i en bostadsrättsförening med 0 i lån?

Hyresrätt: 5700, vatten,el, garage 1000. 6700.

Bostadsrätt, 1miljon, avgift 2700. Insats 330tkr.

Kapital kvar på kontot 1miljon.

Liten förening med endast 10 lägenheter med noll i lån.

Hur hade ni resonerat?

Du har två fördelar med bostadsrätt.
Som många redan nämnt här i tråden så är det vinsten den dagen du säljer den. Eller så kan du under tiden du bor där öka på lånet med lägenheten som pant ifall du tex behöver en ny bil.
Sedan har du chansen att få bättre grannar. Ett kommunalt bostadsbolag blir inte helt sällan tvugna att ta in den där missanpassade afghanfamiljen till grannarnas nackdel.
Har själv upplevt detta elände.
Citera
2025-10-03, 13:48
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Hyresrätt är ju pengar i sjön. Du tjänar på bostadsrätt på sikt, p.g.a:

- Amortering - du måste ju amortera (eller du bör amortera) - och det är ett sparande, du betalar ju av din skuld hela tiden. Det är inte en kostnad så som en hyra är.

- Ränta är en kostnad men du kan också se det som en investering i värdeökningen. T.ex. om räntan är 3,5% men värdeökningen är 9% då går du ju plus på det i slutändan. I värsta fall jämnar det bara ut sig, dvs räntan täcks av värdeökningen.

- Avgift till föreningen går till föreningens underhåll av huset där du har möjlighet att påverka de valen som görs. Du behöver inte betala för att ett fastighetsbolag ska gå med vinst.

Pengarna du betalar i ren hyra ser du aldrig röken av senare.

Precis min tanke, 6500 varje månad blir ganska mycket pengar på 10år i en hyresrätt med låg standard kontra en billig brf med låg avgift och du betalar till dig själv, förhoppningsvis går den upp i värde på 10-15år dessutom?
Citera
2025-10-03, 13:52
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag skulle köpa villa alla ggr, jämfört med att köpa bostadsrätt eller bo i hyresrätt.

Men det här med bostadsrätt vs hyresrätt är inte lätt alla ggr, speciellt som man ju inte äger sin bostad i en bostadsrätt och har både hyra och lån + föreningens ekonomi att ta hänsyn till.

Det sista man vill råka ut för är att föreningen kommer på obestånd och att det slutar med att bostadsrätterna blir hyresrätter varvid man i slutändan sitter med en hyresrätt men med lån.

Med en villa är det lite lättare få kontroll över situationen.

Jag tror inte att bostadsköp är en jättebra affär såsom det varit mellan 1994-2020. Det var och är lite exceptionellt med en sådan värdeökning och det har ställt till problem för de efterkommande generationerna som måste låna ännu mer pengar för att kunna bo.

Jag tror på i bästa fall en stabil prisnivå de kommande 20-30 åren, justerat för inflation. Av den enkla anledning att befolkningsmängden kommer att minska även i Sverige. Liksom den kommer att göra i hela världen. Folk har nämligen förstått att man dömer vår civilisation till döden med att föda fler barn. Det är bara efterblivna länder som fortfarande satsar på en kraftig befolkningsökning.

Det ger att man får chans till återhämtning och komma i balans igen. Gamla bostäder kommer att rivas och ersättas med nya bostäder. Vi har haft en period där man istället valt ha kvar gamla hus och renovera, men det är ett dyrt alternativ. Jag hoppas på nya moderna byggmetoder och material så att man klarar av att bygga billigare.

Iallafall, liksom de flesta så tror jag inte att priserna kommer att rasa. Det är alltså inget dåligt råd att köpa en bostad, om man har råd.

Investeringsmässigt, kompliceras det av att aktier och annat har också stigit kraftigt under åren. Men hur det går i framtiden vet ingen. Det kan lika gärna rasa med 50% eftersom ekonomin i det stora hela inte är i balans.

Så vad ska man ge för råd?

Helt enkelt, lägg inte alla ägg i samma korg!!!

TS verkar ha gott om pengar. Alltså rekommenderar jag att köpa bostad och investera resten.
typ 0% chans att en bostadsrättsförening går så hårti konken att dom omvandlas till hyresrätt. Händer aldrig i princip
Citera
2025-10-03, 13:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jag skulle köpt för 10år sedan, men samma vecka skulle jobbet flytta så jag tackade nej till en 2a för 1mkr, idag är det i princip samma summa i detta område.

Bor jag kvar i min hyresrätt i 10år til, så blir det ca 680tusen, mao så borde det vara ett klipp att köpa en bostadsrätt när priserna faller? Det som oroar är att det är så få ägare. Stambyte 2011, fönster 05. Tak 15år sedan.
Alla proffsiga BR har en komplett lista på vad som renoveras sista 10-15 åren och vad som står på listan kommande 10-15 åren, så där får du ett tips om kommande avgiftshöjningar. Men du verkar ju vara långsiktig om du minns priserna för 10 år sedan och i så fall ska man absolut äga.

Ändå lite skumt: stambytt för bara 13 år sedan och noll i skuld? Det stambytet bör ha kostade 5-8 mkr. Ett stambyte tar minst 20 år att skriva av, en del tar 40 år.
Citera
2025-10-03, 13:56
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Du har två fördelar med bostadsrätt.
Som många redan nämnt här i tråden så är det vinsten den dagen du säljer den. Eller så kan du under tiden du bor där öka på lånet med lägenheten som pant ifall du tex behöver en ny bil.
Sedan har du chansen att få bättre grannar. Ett kommunalt bostadsbolag blir inte helt sällan tvugna att ta in den där missanpassade afghanfamiljen till grannarnas nackdel.
Har själv upplevt detta elände.

Mitt största köpbehov av brf är att jag tycker 6500 per månad i 10år blir stora pengar i en hyresrätt kontra en billig brf då priserna har fallit hårt en helt år nu me -7 -10% där jag bor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
typ 0% chans att en bostadsrättsförening går så hårti konken att dom omvandlas till hyresrätt. Händer aldrig i princip

Ganska sällan ändå, men visst händer det. Att det hänt sällan nu beror mycket på att det nästan inte gått att missköta en förenings ekonomi med nära noll i ränta och ständigt ökade värden på fastigheter.

Men när räntan går upp och värdet på fastigheten sjunker då händer det oftare.
Citera
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
Följande är anledningarna, men de skall inte tas individuellt utan som en samlad kraft:

* Det är slut på räntesänkningarna. Tvärtom lär räntan höjas, på längre sikt. Inte för att det går bra för landet utan helt sonika för att inflationen drar iväg. Ett stagflationslikande dilemma.

* Total Cost of Ownership stiger. Ta saker som internet och soptömning och summera alla saker som påverkar boendekostnaden så ser man att alla kostnader som påverkar den totala boendekostnaden bara går upp och upp. Även kostnadshöjningarna för att ha en bil och liknande har ökat radikalt, tack vare diverse politiska beslut, vilka även förstört vår egen bilindustri, med allt vad påföljder det har.

* Sverige, såväl som hela EU, mår inte bra. En av anledningarna är en oerhört kostsam massinvandring och en annan är att vi har investerat i feminism istället för försvar. Besluten de feministiska liberala politikerna har tagit för landet på en mängd olika områden (t ex invandring, energi, försvar, miljö, inkvoteringar) är rent katastrofala. Alla politiker, och media, som har bidragit till denna katastrof borde ställas inför rätta, då de dessutom har ljugit och förmörkat.

* Vi har haft en prisuppgång i bostäder som saknar motstycke i modern tid. Detta helt utan korrigeringar.

* Arbetslösheten stiger och lär fortsätta stiga, mycket p g a skäl som angivits ovan.

* Utbudet av bostäder är rekordhögt, emedan det föds färre och färre barn.

* Världen som sådan blir allt otryggare, där diktaturer har tillåtits ta ett allt större spelrum, både inom den ekonomiska och den militära sfären. Feminismen har helt förstört större delar av EU och har tillåtits infektera även USA, fram tills Trumps intåg. Putin och Xi klappar förtjust händerna åt batikhäxornas övertag - vilka har använt våra skattepengar till förstaklassbiljetter till miljökonferenser istället till för försvar och företagsvänligt klimat. De har dessutom trollat bort vår energiförsörjning och helt nedmonterat vår bilindustri.

Du har inte fel. Samtidigt finns det en del som tyder på att en avreglering av bostadsmarknaden kan ske. Det i kombination med ökande kostnader kommer leda till kraftigt höjda hyror speciellt i större svenska städer. Så det är inte säkert att BRF blir mindre attraktivt om hyrorna dubbleras
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in