• 1
  • 2
2025-10-03, 09:43
Medlem
Lassekkongos avatar
Hej!

Jag har bott i hyresrätt i 10år och trivs bra där jag bor, det jag undrar är om det är lönsamt på en 10-13års period att köpa en bostadsrätt i en bostadsrättsförening med 0 i lån?

Hyresrätt: 5700, vatten,el, garage 1000. 6700.

Bostadsrätt, 1miljon, avgift 2700. Insats 330tkr.

Kapital kvar på kontot 1miljon.

Liten förening med endast 10 lägenheter med noll i lån.

Hur hade ni resonerat?
Citera
2025-10-03, 09:49
Medlem
Dundersnubbens avatar
Du har ju en viss chans till vinst vid försäljning senare. Dessutom kan du renovera lägenheten i ditt eget tycke. Om det inte påverkar sparpengarna/investeringarna så mycket så hade jag köpt den, speciellt om det blir samma månadskostnad.
Citera
2025-10-03, 10:32
Medlem
Liten förening, 0 lån. Försök kolla upp om de som sitter i styrelsen är tillräckligt kompetenta. Det finns föreningar där underhåll av fastigheten blivit eftersatt eftersom styrelsen är besatt av idén att hålla nere månadsavgiften och inte ta lån. 2 av de tre föreningar där jag bott var sådana.

När renovering som stambyte är oundvikligt fördubblas i sådana fall månadsavgiften på nolltid.

(har nu flyttat till hyreslägenhet i stort kommunalt bostadsföretag. Märker allt allt sköts professionellt på helt annat sätt än av bostadsrättsägare som tvingats in i styrelsen då ingen velat ha uppdragen.) Av de tio - hur många är kunniga och intresserade av att sköta fastigheten?
Citera
2025-10-03, 10:38
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Hej!

Jag har bott i hyresrätt i 10år och trivs bra där jag bor, det jag undrar är om det är lönsamt på en 10-13års period att köpa en bostadsrätt i en bostadsrättsförening med 0 i lån?

Hur hade ni resonerat?

Statistiskt tjänar du på att köpa bostadsrätt i de flesta fall, men jag skulle inte köpa något bara för den ekonomiska biten.
Köp om du hittar en lägenhet som du vill bo i som ger dig något du inte kan få i hyresrätt. Det kan vara läge, standard, möjlighet att renovera själv eller att slippa jobbiga hyresrättgrannar eller vad som helst. Jag skulle dock höja ett varningens finger för en så pass liten förening. Med bara 10 lägenheter är i princip alla tvungna att vara engagerade i föreningen och en enstaka idiot eller person med dålig ekonomi kan få hela huset att falla ihop.

Jag får dock inte ihop din kalkyl, om du har en kostnad på 4000 kronor utöver avgiften med ett lån på 670 000 kronor, inte ens om jag räknar med alternativkostnaden för din kontantinsats på 330 000 kronor. Räknar du amortering som en kostnad, eller har du tänkt att låna utan säkerhet?
Citera
2025-10-03, 10:43
Medlem
Jag skulle absolut säga att det är värt det.
Kolla lite på föreningen då vad de har i lån inte alltid säger allt. Har de interna fonder för reparationer mm. Ekonomin bör vara stabil så de kan klara eventuella oväntade kostnader.

För mig har det alltid lönat sig att äga i stället för hyra när jag kollat med kompisar och familj. Dock gäller det på en horisont som är på 5 år + men enligt ditt tidsspann lär det vara bra.
Citera
2025-10-03, 10:43
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Hej!

Hur hade ni resonerat?

BRF-priserna kommer att falla och det rejält, de kommande åren. Jag är lite i samma situation som du och tänker hyra ett bra tag till, varefter jag går in på marknaden till ett betydligt bättre pris.

.
Citera
2025-10-03, 10:52
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Hej!

Hur hade ni resonerat?

Det beror på vart i Sverige den ligger. Hade det varit i Stockholmsområdet så är det bara köpa.
Citera
2025-10-03, 11:00
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Hej!

Hur hade ni resonerat?

Jag är kluven i min situation, har 7 miljoner investerat i min lägenhet, lån 3 miljoner så min månadskostnad är runda slängar 10k totalt för boendet men ibland undrar jag om jag ska skaffa hyresrätt iställte och invester 7 mille på börsen? Men å andra sidan har jag också 7 mille i cash från bra bostadsaffärer efter jag köpte min första 2009... HJÄLP MIG! Vad gör jag? Älskar min lägenhet central i sthlm.
Citera
2025-10-03, 11:10
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
BRF-priserna kommer att falla och det rejält, de kommande åren. Jag är lite i samma situation som du och tänker hyra ett bra tag till, varefter jag går in på marknaden till ett betydligt bättre pris.

.
Vad baserar du det på?
Citera
2025-10-03, 11:14
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Vad baserar du det på?

Följande är anledningarna, men de skall inte tas individuellt utan som en samlad kraft:

* Det är slut på räntesänkningarna. Tvärtom lär räntan höjas, på längre sikt. Inte för att det går bra för landet utan helt sonika för att inflationen drar iväg. Ett stagflationslikande dilemma.

* Total Cost of Ownership stiger. Ta saker som internet och soptömning och summera alla saker som påverkar boendekostnaden så ser man att alla kostnader som påverkar den totala boendekostnaden bara går upp och upp. Även kostnadshöjningarna för att ha en bil och liknande har ökat radikalt, tack vare diverse politiska beslut, vilka även förstört vår egen bilindustri, med allt vad påföljder det har.

* Sverige, såväl som hela EU, mår inte bra. En av anledningarna är en oerhört kostsam massinvandring och en annan är att vi har investerat i feminism istället för försvar. Besluten de feministiska liberala politikerna har tagit för landet på en mängd olika områden (t ex invandring, energi, försvar, miljö, inkvoteringar) är rent katastrofala. Alla politiker, och media, som har bidragit till denna katastrof borde ställas inför rätta, då de dessutom har ljugit och förmörkat.

* Vi har haft en prisuppgång i bostäder som saknar motstycke i modern tid. Detta helt utan korrigeringar.

* Arbetslösheten stiger och lär fortsätta stiga, mycket p g a skäl som angivits ovan.

* Utbudet av bostäder är rekordhögt, emedan det föds färre och färre barn.

* Världen som sådan blir allt otryggare, där diktaturer har tillåtits ta ett allt större spelrum, både inom den ekonomiska och den militära sfären. Feminismen har helt förstört större delar av EU och har tillåtits infektera även USA, fram tills Trumps intåg. Putin och Xi klappar förtjust händerna åt batikhäxornas övertag - vilka har använt våra skattepengar till förstaklassbiljetter till miljökonferenser istället till för försvar och företagsvänligt klimat. De har dessutom trollat bort vår energiförsörjning och helt nedmonterat vår bilindustri.
Citera
2025-10-03, 11:16
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Följande är anledningarna, men de skall inte tas individuellt utan som en samlad kraft:

* Det är slut på räntesänkningarna. Tvärtom lär räntan höjas, på längre sikt. Inte för att det går bra för landet utan helt sonika för att inflationen drar iväg. Ett stagflationslikande dilemma.

* Total Cost of Ownership stiger. Ta saker som internet och soptömning och summera alla saker som påverkar boendekostnaden så ser man att alla kostnader som påverkar den totala boendekostnaden bara går upp och upp. Även kostnadshöjningarna för att ha en bil och liknande har ökat radikalt, tack vare diverse politiska beslut, vilka även förstört vår egen bilindustri, med allt vad påföljder det har.

* Sverige, såväl som hela EU, mår inte bra. En av anledningarna är en oerhört kostsam massinvandring och en annan är att vi har investerat i feminism istället för försvar. Besluten de feministiska liberala politikerna har tagit för landet på en mängd olika områden (t ex invandring, energi, försvar, miljö, inkvoteringar) är rent katastrofala. Alla politiker, och media, som har bidragit till denna katastrof borde ställas inför rätta, då de dessutom har ljugit och förmörkat.

* Vi har haft en prisuppgång i bostäder som saknar motstycke i modern tid. Detta helt utan korrigeringar.

* Arbetslösheten stiger och lär fortsätta stiga, mycket p g a skäl som angivits ovan.

* Världen som sådan blir allt otryggare, där diktaturer har tillåtits ta ett allt större spelrum, både inom den ekonomiska och den militära sfären. Feminismen har helt förstört större delar av EU och har tillåtits infektera även USA, fram tills Trumps intåg. Putin och Xi klappar förtjust händerna åt batikhäxornas övertag - vilka har använt våra skattepengar till förstaklassbiljetter till miljökonferenser istället till för försvar och företagsvänligt klimat. De har dessutom trollat bort vår energiförsörjning och helt nedmonterat vår bilindustri.
Tack för utförligt svar!
Citera
2025-10-03, 11:28
Medlem
Citat:

Du har inte fel där, men många inkl jag tror inte på ett fall av bostadspriser snarare stagnering av prisökningen.
Bostäder lär ligga kvar. En hel del säljs lite under utgångspris med, men utgångspriserna är upptrissade.

Inte fel att köpa nu, men att ha is i magen är fel då det du nämner kommer bestå en bra tid.
men några ras tror jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in