2025-10-06, 18:25
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Det finns inget annat sätt att få låga elpriser än att låg skatt och noll bidrag och minimal reglering med fri marknadskonkurrens. USA har världens lägsta elpriser, fungerar hur bra som helst, elbolagen står i kö för att generera el ändå.

Nej ditt klappmongo. Elen är billigare i Ryssland eftersom staten ger bort den mer eller mindre gratis. Följer vi din logik är alltså enda sättet att få en låg elkostnad att göra som Putin, starta krig och bygga moskeér.
Citera
2025-10-06, 18:29
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Nej ditt klappmongo. Elen är billigare i Ryssland eftersom staten ger bort den mer eller mindre gratis. Följer vi din logik är alltså enda sättet att få en låg elkostnad att göra som Putin, starta krig och bygga moskeér.
Prova svenska anpassad till vuxna nästa gång. Så kanske du kan hitta en relation.

Tack Mr Google. Jag har ingen aning om elpriset i Ryssland. Jag talar om västvärlden.

Snittlönen i Ryssland är efter googling 7500 kr per månad. Snittlönen i USA 57.000 kr...

Med "priset" menas naturligtvis vad kunden betalar direkt + vad han betalar indirekt via subventioner.

USA har västvärldens lägsta elpriser eftersom de inte har bidrag, inga subventioner, låga skatter, och staten är minimalt inblandad. OK?
Senast redigerad av Paris24 2025-10-06 kl. 18:36.
Citera
2025-10-06, 18:38
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Uhu, jag lyssnar?

https://foretagande.se/danmark-slopa...omiskt-utrymme
Briljant, med detta förslag får danskarna 1 öre i skatt per kwh och svenskarna 55 öre. Och om det inte blåser så kan det vara svensk el de använder, samma som vi...

Det är val nästa år i Sverige. Något parti som vill ge en fin valpresent? MP och V går naturligtvis bort.

Tänk att vi är med om tider när staten i nordiska länder sänker skatterna. Det är nästan overkligt.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-06 kl. 18:41.
Citera
2025-10-06, 20:34
Medlem
Fel i rubriken. 40 öre/kW skall vara 40 öre/kWh. Moderator kanske vill rätta. kWh, kilowattimme, är något annat än kilowatt, kW.
Citera
2025-10-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Uhu, jag lyssnar?

https://foretagande.se/danmark-slopa...omiskt-utrymme

Det stämmer men det betyder väl inte att det finns et tak på elpriset som det finns i exempelvis Frankrike eller numera Norge? Källa: Jag bor i Danmark. Just nu betalar jag 1,25 DKK/kWh. Imorgon klockan 8-9 stiger det till 2,83 DKK/kWh. Icke inklusive skatten... då talar vi 4,26 tidigt imorgon, alltså över 6 svenska kronor.
Senast redigerad av ThePrivacyTerms 2025-10-06 kl. 22:34.
Citera
2025-10-06, 22:47
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Samma borde vi göra i Sverige.
Behöver vi kliva ur EU så vore det lämpligt.

Alla har inte råd med el för 2-3 kr/kWh

Vi har redan höga priser och värre kommer det bli till vintern.
Det är ju normalpris. Sverige har haft pissbillig el i decennier, och nu har de priserna hunnit ifatt resten av norra Europa.
Citera
2025-10-06, 22:51
Medlem
Här i mitt sommarboende kör jag sol 100% stor batteribank så överskott lagras där. Samt att jag kan pumpa upp vatten i en stor damm för att sedan utnyttja via en liten vattenkraft anläggning. Inga stora effekter men ett kul projekt.

Nu när det har varit en naturkatastrof med brist friskt vatten och el har det varit skönt att kunna vara självförsörjande på den biten.

Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Ja det är en lockande tanke.

Ett par bekanta har solceller. En installerade solceller av ekonomiska skäl. Det kommer inte betala av sig, dyr installation och kommer inte undan de höga elpriserna på vintern.
En annan är intresserad av tekniken, han kör solceller och elbil och har installerat batterier som lagrar när han producerar ett överskott.

En mindre villa men solceller och en liten vindsnurra, egen brunn och så vidare skulle jag till och med kunna tänka mig att ta ett lån för.

Intresset för denna teknik (som driver tekniken framåt) har ju triggats av de höga elpriserna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in