2025-10-05, 09:25
Medlem
jools71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, det är ett tacksamt teknokratiskt verktyg att bortse från faktorer som påverkar företag och privatpersoners konsumtion.
Ja, men alla dessa begrepp är teknokratiska verktyg. Humanister kan inte tänka rationellt.
Citera
2025-10-05, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
För att värna om befolkningen och företagen i vårt grannland Norge, gällande att ta skydd mot höga elpriser har regeringen beslutat att elen ska kosta max 40 öre/kW.
Riktigt hur det går till rent administrativt framgår inte, men gissar att staten betalar ut överstigande summor retraktivt till brukaren.

Konsekvensen av detta kan bli att Norrmännen nu inte spar in på elen i den mån man förväntar sig, vilket kan få till följd att elpriset i bl.annat Sverige kan bli än dyrare i vinter.

Vad tycjker FB:s panel om detta?

Borde vi också införa detta? Alltså en gräns på ex.vis 40 öre/kW?

Eller finns det andra lösningar?

Vi har ju redan fått se elpriserna skjutit i höjden, och det drabbar även orättvist inom landet genom de fyra elområderna.

https://www.google.com/url?sa=t&sour...AlCnbaYp7XQVaF

Danmark har likaså ett tak 90 öre tro jag samt tagit bort elskatten.
Sverige är fullkomligt i lobbyisternas händer så det kommer inte ske här
Citera
2025-10-05, 16:34
Medlem
bloodclaats avatar
Vänsterpartiet försökte lägga fram ett liknande förslag 2022

https://www.vansterpartiet.se/nyhete...-energikrisen/
Citera
2025-10-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodclaat

Vänsterpartiet är emot kärnkraft. De vill också ha öppna gränser.

100 fel är inte lika med ett rätt.
Citera
2025-10-05, 21:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodclaat

Nej, det var inte likande. Det V, i sin okunnighet, föreslog var två separata priser, ett för export och ett för inhemska köp. Det är förbjudet och inte alls det Norge gör. Norges regering betalar mellanskillnaden till elbolaget mellan 40 öre och det verkliga priset. Det är alltså ett elstöd, på samma sätt som Sverige tidigare haft. 40 öre är historiskt sett ett högt pris räknat innan det kom in volatil intermittent produktion i elkraftsystemet.

Det är elkostnaden som är problemet i Sverige (alltså skatt + avgift + moms på toppen) och den drivs upp även för den som ransonerar sig elanvändning.
Citera
2025-10-05, 23:23
Medlem
Hoffmeastros avatar
Jag kan lägga en stor kabel på stortingets podium och använda norska flaggan som toapapper, jag tar den för laget. Jag känner även att det är dags för Svenska politiker att ta fingrarna ur arslet och förbereda sig inför det värsta som kommer i vinter, eller ska vi behöva stå med kuken i handen ännu en vinter med 4kr / kw + skatter och frysa ihjäl för godhetens skull?
Citera
2025-10-06, 07:37
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EncoEnlu
Har du funderat på att vara självförsörjande? Eller åtminstone delvis ?

Jag kör solel när jag inte är i Sverige. Känns skönt att vara fri på något sätt.

Ja det är en lockande tanke.

Ett par bekanta har solceller. En installerade solceller av ekonomiska skäl. Det kommer inte betala av sig, dyr installation och kommer inte undan de höga elpriserna på vintern.
En annan är intresserad av tekniken, han kör solceller och elbil och har installerat batterier som lagrar när han producerar ett överskott.

En mindre villa men solceller och en liten vindsnurra, egen brunn och så vidare skulle jag till och med kunna tänka mig att ta ett lån för.

Intresset för denna teknik (som driver tekniken framåt) har ju triggats av de höga elpriserna...
Citera
2025-10-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
För att värna om befolkningen och företagen i vårt grannland Norge, gällande att ta skydd mot höga elpriser har regeringen beslutat att elen ska kosta max 40 öre/kW.
Riktigt hur det går till rent administrativt framgår inte, men gissar att staten betalar ut överstigande summor retraktivt till brukaren.

Konsekvensen av detta kan bli att Norrmännen nu inte spar in på elen i den mån man förväntar sig, vilket kan få till följd att elpriset i bl.annat Sverige kan bli än dyrare i vinter.

Vad tycjker FB:s panel om detta?

Borde vi också införa detta? Alltså en gräns på ex.vis 40 öre/kW?

Eller finns det andra lösningar?

Vi har ju redan fått se elpriserna skjutit i höjden, och det drabbar även orättvist inom landet genom de fyra elområderna.

https://www.google.com/url?sa=t&sour...AlCnbaYp7XQVaF

40 öre kWh!!!! Rena rövarpriset. Idag betalar du c:a 10 öre kWh i Sverige.

Puh, vilken tur att man inte bor i Norge.
Citera
2025-10-06, 15:58
Medlem
Cyborg2030s avatar
Ett högteknologiskt samhälle kommer att konsumera mycket mer energi än det enklare samhället som har mer fokus på jordbruk än IT. Därför är det inte en rimlig målsättning att snåla med elen. Ellen ska flöda och vara billig. Det stimulerar utveckling inom IT och AI. Vi ska tvinga fram grön el med lagar, inte genom att snåla oss framåt.
Citera
2025-10-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Danmark har likaså ett tak 90 öre tro jag samt tagit bort elskatten.
Sverige är fullkomligt i lobbyisternas händer så det kommer inte ske här

Stämmer ej, i Danmark kan det bli riktigt dyrt. Dock en rad andra länder som k praktik har tak för hur dyrt det kan bli. Frankrike, Spanien, Portugal, Ungern. Sverige borde också införa, men enda partiet som driver det är V, så chansen är väl lika med noll. Helt galet med tanke på hur mycket vi som land tjänar på export.
Citera
2025-10-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ett högteknologiskt samhälle kommer att konsumera mycket mer energi än det enklare samhället som har mer fokus på jordbruk än IT. Därför är det inte en rimlig målsättning att snåla med elen. Ellen ska flöda och vara billig. Det stimulerar utveckling inom IT och AI. Vi ska tvinga fram grön el med lagar, inte genom att snåla oss framåt.

Inte för att jag vet men det där skulle jag vilja granska i detalj. Jag hävdar att när jordbruket blev rationaliserat med traktorer så åtgick det betydligt mindre energi per kg/produkt än före när det var hästar och jordbruksarbetare som gällde. Det var kanske just det faktum att man fick bort de energikrävande hästarna och den dyra arbetskraften som gjorde att det blev en matexplosition.

Varför ska just elen flöda och vara billig? Elen är en handelsvara som allt annat. Det är väl lika viktigt att de som arbetar med IT och AI är billiga i drift så att vi alla har råd med all denna IT och AI? Precis som man kunde sänka arbetskraftskostnaderna inom jordbruket så kan man sänka lönerna inom AI och IT och få mycket mer valuta för pengarna. Det sker inte än men säkerligen så småningom.
Citera
2025-10-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Stämmer ej, i Danmark kan det bli riktigt dyrt. Dock en rad andra länder som k praktik har tak för hur dyrt det kan bli. Frankrike, Spanien, Portugal, Ungern. Sverige borde också införa, men enda partiet som driver det är V, så chansen är väl lika med noll. Helt galet med tanke på hur mycket vi som land tjänar på export.

Uhu, jag lyssnar?

https://foretagande.se/danmark-slopa...omiskt-utrymme
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in