2025-10-04, 12:22
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Eller ostron....
Har negerbollsföraktaren en annan åsikt tror du?

Min röst angående utbrott går också till ostron, det hände något i Göteborg, Gurras där det hände något inte fatalt
Senare visade det sig att det var flera andra krogar som fått leverans av samma ostron importör (grossist) där gäster blivit bra mycket mer skitenödiga än nödvändigt...

https://www.gp.se/kultur/restaurang/...e-609ed9303075

Att person påhopparen skulle begripa det är lika med noll
Citera
2025-10-04, 12:38
Avstängd
Coco&Carmen öppnade 2019..precis innan pandemin. Gick säkert med jätteförlust 2020-2021..fick en otroligt tuff start. Vill nog kompensera nu med att dra ned på råvarukostnaderna. Krävs många leverantörer om man har en meny på 15 rätter.

Här tror jag boven är..man håller nere kostnader för råvaror..för att öka vinstmarginalerna så mycket som möjligt.

https://www.panea.se/artiklar/kontro...al-restaurang/

2024 omsatte Coco&Carmen 18.94 miljoner kr.
Citera
2025-10-04, 12:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Kan ju inte jag veta vilka rätter de åt. Men det är nog väldigt vanligt att personalen äter på sitt arbete om de jobbar på restaurang. Jag har sett det många gånger! Jag vet även att de som jobbar på restauranger tar med sig hem. De kanske får det men kan lika gärna vara stöld. Jag har sett det med! Jag har sett kocktävlingar på TV där deltagare slickat på skeden för att sedan röra i grytan med den! Det förekommer så mycket som vi inte tror eller ser!

Fortfarande tycker jag det är väldigt konstigt att ingen i personalen blivit sjuk. Faktiskt riktigt konstigt!

Den enda rätt jag kan tänka mig att personalen inte gluffsat i sig är efterrätten!

Jag är ute och äter flera ggr i veckan. På de flesta restauranger sitter personal och äter. Du har helt rätt här. Därför viktigt att till 100 % veta så ingen personal varit sjuk i samband med de datum som är aktuella. JA sade att ingen personal drabbats mellan 25-27 september. Märkligt.
Citera
2025-10-04, 12:43
Medlem
Jag bor utanför en mindre stad och har aldrig varit på en lyxkrog. Dom gånger jag varit i Stockholm blev det Jensens Boefhus....och det var ganska bra. Medelbra krog.

1) Är det bara kalla rätter på en sådan "avsmakningsmeny"?

2) Står dom länge ute på buffén?

3) De kunder som har olycksfallsförsäkring. Vad tror Ni gäller? Skall inte detta klassas som en olycka, det är ju inte eget vållande?

Ja ursäkta min okunnighet.
Citera
2025-10-04, 12:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag bor utanför en mindre stad och har aldrig varit på en lyxkrog. Dom gånger jag varit i Stockholm blev det Jensens Boefhus....och det var ganska bra. Medelbra krog.

3) De kunder som har olycksfallsförsäkring. Vad tror Ni gäller? Skall inte detta klassas som en olycka, det är ju inte eget vållande?

De som åt på lördagskvällen..och blev dåliga av maten..kan polisanmäla då gäster på lördagsmorgonen larmat personal att flera insjuknat samtidigt. Vållande till kroppsskada.
Citera
2025-10-04, 12:47
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Coco&Carmen öppnade 2019..precis innan pandemin. Gick säkert med jätteförlust 2020-2021..fick en otroligt tuff start. Vill nog kompensera nu med att dra ned på råvarukostnaderna. Krävs många leverantörer om man har en meny på 15 rätter.

Här tror jag boven är..man håller nere kostnader för råvaror..för att öka vinstmarginalerna så mycket som möjligt.

https://www.panea.se/artiklar/kontro...al-restaurang/

2024 omsatte Coco&Carmen 18.94 miljoner kr.
Historisk bakgrund: Restaurangen Coco & Carmen har funnits på Banérgatan 7 i över 40 år och har länge varit en populär destination.
Ägarbyte: I augusti 2019 sålde krögaren Sita von Essen verksamheten till gänget bakom restaurangen Punk Royal, som nu fortsätter att driva stället.

Tro vidare du ditt vider!
Citera
2025-10-04, 12:49
Medlem
Citat:

Gällande 1 och 2:

Nej, det är inte bara kalla rätter och det är ingen buffé. Man får mindre serveringar.
Citera
2025-10-04, 13:01
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
JA..som är delägare i Coco&Carmen sparkades 2014 från restaurang Kåken.

https://www.svd.se/a/dR6xWA/sparkade...med-punkkrogen

JA lades in på psyket för några år sedan när han tog till flaskan..

https://www.tv4play.se/klipp/f3a5ac3...-mig-pa-psyket

JA har ingenting praktiskt med Coco och Carmen att göra. Han är endast delägare och det är på pappret. I praktiken drivs hela restaurangen helt självständigt av kökschefen Dario Balan.
Citera
2025-10-04, 13:25
Medlem
Citat:

Det är väl olika .. har bara varit på Edsbacka Wärdshus när den fanns. Jag gillade maten men lite för stel autmosfär för min smak.. och dessa servitriser som kom och borsta bordet stup i kvarten. Dyrt var de såklart men kul att testa.. avsmakningsmeny och vinprovningen gick på ca 10 000:- för 4 personer. Carmen har jag inte varit på och heller inte särskilt sugen på att testa efter detta.
Citera
2025-10-04, 13:25
Medlem
Citat:

1: Nej, det kan vara både kalla, ljumna och varma rätter.

2: det är ingen buffé, alla rätter som serveras tillagas och läggs upp i köket precis innan dom serveras till gästerna. Mycket förbereds förstås under dagen innan restaurangen öppnar för gästerna för att underlätta och effektivisera, men lyxkrogar är extremt noga med hygien och tillagning för att inget får hända gästen. Rykten sprider sig fort och det är förödande för en krog om gäster skulle bli matförgiftade på något sätt när notan landar på tusentals kronor. Det finns liksom inget intresse att fuska eller spara kronor i antingen råvaror eller hur dom hanteras och tillreds för då går man under väldigt snabbt.
Citera
2025-10-04, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
1: Nej, det kan vara både kalla, ljumna och varma rätter.

2: det är ingen buffé, alla rätter som serveras tillagas och läggs upp i köket precis innan dom serveras till gästerna. Mycket förbereds förstås under dagen innan restaurangen öppnar för gästerna för att underlätta och effektivisera, men lyxkrogar är extremt noga med hygien och tillagning för att inget får hända gästen. Rykten sprider sig fort och det är förödande för en krog om gäster skulle bli matförgiftade på något sätt när notan landar på tusentals kronor. Det finns liksom inget intresse att fuska eller spara kronor i antingen råvaror eller hur dom hanteras och tillreds för då går man under väldigt snabbt.

OK ett bra svar. Men råka ut för något sådant. Jag hade ring mitt försäkringsbolag och frågat om min olycksfallsförsäkring.
Sådant här får ju inte hända om man kallar sig lyxkrog.
Citera
2025-10-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är väl olika .. har bara varit på Edsbacka Wärdshus när den fanns. Jag gillade maten men lite för stel autmosfär för min smak.. och dessa servitriser som kom och borsta bordet stup i kvarten. Dyrt var de såklart men kul att testa.. avsmakningsmeny och vinprovningen gick på ca 10 000:- för 4 personer. Carmen har jag inte varit på och heller inte särskilt sugen på att testa efter detta.

En restaurang i staden där jag bor har försökt med vinprovning till en del rätter. Men jag har inte prövat det. Tror priset var 1800 kr men jag får inte med mig min fru.

Kanske en lämplig födelsedagspresent från barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in