Jag skulle vilja föreslå ett experiment:
Logga in på ChatGPT, eller den AI ni föredrar, och klistra in följande frågeställning till AIn, och se vilka svar ni får:
Jag får:
1. Kognitiv dissonans
2. Confirmation bias (bekräftelsebias)
3. Projektion
4. Moralisk överlägsenhet
5. Fundamental attribution error (den fundamentala attributionsfelet)
6. Patronisering (paternalism)
7. Ethnocentrism
PS. Eller ja ..., nu kommer förstås folk hävda att frågeställningen är vinklat ställd, fastän den inte är det. Kanske bristande förslag för mig, lämnar för många råtthål för folk att smita ut igenom .DS
Logga in på ChatGPT, eller den AI ni föredrar, och klistra in följande frågeställning till AIn, och se vilka svar ni får:
Vi antar, att 1 person - som vi kallar "Erik" - anser att kvinnor som lever genom ett muslimskt livsperspektiv och därför bär beslöjande klädsel - som t.ex. hijab, niquab eller liknande/motsvarande - vilket Erik ser som resultatet av en tradition som Erik menar både är historiskt- och eventuellt direkt avsiktligen kvinno- och frihetsförtryckande.... så kanske vi kan jämföra vilka svar vi får?
Vi antar att "Erik" tar sig modet att faktiskt fråga många av dessa kvinnor, om dom inte kan ta av sig beslöjningen och på så sätt åtminstone symboliskt befria sig ifrån det förtryck och begränsning som Erik anser denna klädsel utgör.
Vi antar att det överväldigande svaret ifrån dom tillfrågade kvinnorna, är att dom vill bära dessa plagg av egen fri vilja - oavsett vad andra tycker om detta, och t.o.m. även om det kan vara opraktiskt eller illa ansett. Dom tillfrågade kvinnorna tycker frågan känns verklighetsfrämmande, och säger att dom känner att deras klädsel är både en del av vad dom upplever som 'det normala', och att det är en del av deras identitet som personer.
Och slutligen antar vi att Erik då tolkar kvinnornas svar, som ett direkt tecken på 'hur djupt deras hjärntvätt sitter'; att kvinnorna inte ens själva skulle förstå hur denna klädsel är direkt resultat av historiskt- och eventuellt direkt kvinno- och frihetsförtryck, utan istället är kvinnorna ovetande slavar för detta förtryck.
Vilka kända psykologiska processer kan man kalla den tankegång- och slutledningsmetod som Erik använder sig av i det här fallet?

Jag får:
1. Kognitiv dissonans
2. Confirmation bias (bekräftelsebias)
3. Projektion
4. Moralisk överlägsenhet
5. Fundamental attribution error (den fundamentala attributionsfelet)
6. Patronisering (paternalism)
7. Ethnocentrism
PS. Eller ja ..., nu kommer förstås folk hävda att frågeställningen är vinklat ställd, fastän den inte är det. Kanske bristande förslag för mig, lämnar för många råtthål för folk att smita ut igenom .DS
Senast redigerad av Robbinist 2025-10-01 kl. 12:16.
Senast redigerad av Robbinist 2025-10-01 kl. 12:16.