2025-10-01, 16:56
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Ungefär samma statistik är det i Sverige också! Och ungefär samma orsaker! Fysiska och psykiska problem och att många står på massa mediciner! Men det är väl bra det att det knappt är någon som orkar kriga längre! Make Love Not War!

Yep, de kraftiga nedskärningarna i hälsovården men framförallt i psykiatrin både i Sverige och USA med flera länder har inte fallit väl ut. Detta i kombination med överutskrivningen av narkotikaklassade läkemedel + antidepressiva och som i USAs fall, den lätta tillgången till militärvapen har fått katastrofala följder.

Jag kan inte hålla med om att detta är en bra metod för att minska på krigandet i världen.
Citera
2025-10-01, 17:04
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Trump är inte för meritokrati, han går efter utseende och hur bra de är på att slicka hans rövhål.

I övrigt, jag tror det finns ca 4800 kvinnor i stridande förband i USA. Jag läste på som hastigast igår. Inga i elitstyrkorna förutom en(?) i gröna baskrarna. Har man svart på vitt att dessa 4800 kvinnor är en säkerthetsrisk eller att de inte klarar av sitt uppdrag?

D.E.I går inte ut på att anställa minoriteter och kvinnor med sämre meriter. Man anställer folk med jämbördiga meriter men väljer de kandidater med tex annan bakgrund och kön för att få en så mixad arbetsplats som möjligt eftersom det har visat sig vara det mest framgångsrika konceptet.

Hur har kvinnor motverkat allmän värnplikt i USA?

Tanken bakom människors lika värde handlar inte om inkomst eller kön. Det handlar om att ingen människa har rätt att sätta sig över en annan människa bara pga den andres hudfärg, sexuella läggning eller kön, med mera. Du får tex inte slå ihjäl en svart man bara för att du anser att du som vit är värd mer. Du får inte heller stoppa in judar i stora ugnar bara för att du anser att de är som råttor.

Jo men grupperna som hamnar längst ner ska fortfarande ges samma rättigheter som alla andra. Alltså inte diskrimineras emot.

Nej det handlar inte om trycka ner dem som ”bäst” till förmån för dem som är ”sämst”.

Diskriminering är om du börjar kalla andra för tex råttor och börjar särbehandla dem utifrån det. Tex skapar lagar som försvårar för dem att utbilda sig, röra sig som de vill, ger dem konsekvent sämre lön och arbetsvillkor, osv osv.
Bara tröttsamt. Jag har inte tagit upp människors lika värde, utan jämställdhet. Så vad du svarar på är helt obegripligt. Enda jag kan komma på, är att du inte gillar det jag säger.
Man har visst kvoterat in människor genom D.E.I. Man har även gjort det på högre utbildningar. Men du vill diskutera nåt annat.

Det finns ett lagförslag om jämställdhet mellan könen i USA, men som aldrig gått igenom. Men jämställdhet är inte samma som människovärde, om du tror det?
Citera
2025-10-01, 17:06
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Yep, de kraftiga nedskärningarna i hälsovården men framförallt i psykiatrin både i Sverige och USA med flera länder har inte fallit väl ut. Detta i kombination med överutskrivningen av narkotikaklassade läkemedel + antidepressiva och som i USAs fall, den lätta tillgången till militärvapen har fått katastrofala följder.

Jag kan inte hålla med om att detta är en bra metod för att minska på krigandet i världen.
Nä! Det är nog inte en bra metod för att minska på krigandet! I Sverige har vi ingen överförskrivning av narkotikaklassade läkemedel och militära vapen är inte lätt för nästa någon att få tag på dock står väldigt många på medicin i Sverige och 8 av 10 beräknar dom inte är lämpade att göra värnplikten i Sverige pga psykiska och fysiska problem! Leta upp artiklar om det! Jag orkar inte det just nu!
Citera
2025-10-01, 17:48
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Mötet mellan USA:s president, försvarsministern och de hundratals generalerna markerade slutet – feminismen och wokeismen är inte bara begravda, de är mosade till stoft. Deras tid är över, raderade ur verkligheten. Kvar står bara frågan: kan kvinnorna, med trasiga kroppar, blod i munnen och en maktställning krossad till grus, ändå resa sig och slå tillbaka – eller är de slutkörda för alltid?

Vet inte vad Hegseth sa, men att någon feminism skulle vara undanskuffad är ju bara trams.
I Sverige har vi det inbäddat i kulturen. Den rosa lagboken, dubbelmoral rörande kvinnor och män osv. här förändras väl inte över huvud taget pga. vad han pratade om i den amerikanska militären.
Citera
2025-10-01, 18:53
Medlem
Nej det kan vi absolut inte säga...Både feminism, antirasismen och HBTQI rörelsen är sprungna ur folklagren och inget som nån maktperson kan stoppa.
Att vara woke är att acceptera kunskapen vi idag besitter kring historien, och den kunskapen kan heller inte idioter av Trump eller Hegseth kaliber heller stoppa.

Däremot var det nog definitivt slutet på allt som ev. fanns av respekt över Trump och co hos den miltära eliten i USA. Många där måste ha kräkts rejält i munnen under de dryga 2 timmar de tvingades sitta och lyssna på gojjan...
Citera
2025-10-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Frågan är även vad man menar med jämställdhet. Ordet indikerar att alla står på samma nivå, jäms med varandra. Men det är en omöjlighet då alla inte föds likadana. Inte är en fattig alkis på soc, jämställd med Statsministern. Det säger sig själv och kommer aldrig att hända. Så man måste specificera vad man menar med jämställdhet och om försöken att skapa det, faktiskt innebär diskriminering. För kvinnor är inte jämställda med andra kvinnor och män inte med andra män. Ska inte en städerska ha samma inkomst som Wallenberg om alla ska vara jämställda?

Nej, frågan är inte vad man menar med jämställdhet. Det finns en tydlig definition av jämställdhet och den är: Jämställdhet betyder att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter.

Det handlar inte om att alla föds lika, det handlar om att oavsett vem du är eller varifrån du kommer ska du ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter.

Det är rätt enkelt faktiskt.
Citera
2025-10-01, 22:10
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Bara tröttsamt. Jag har inte tagit upp människors lika värde, utan jämställdhet. Så vad du svarar på är helt obegripligt. Enda jag kan komma på, är att du inte gillar det jag säger.
Man har visst kvoterat in människor genom D.E.I. Man har även gjort det på högre utbildningar. Men du vill diskutera nåt annat.

Det finns ett lagförslag om jämställdhet mellan könen i USA, men som aldrig gått igenom. Men jämställdhet är inte samma som människovärde, om du tror det?

I såna fall har du helt rätt, jag förstår inte vad du menar och du får gärna förklara vad du menar med tex detta:
"Man kan ta upp andra grupper än de vanliga och fundera över det, t.ex. judar vs negrer. Hur ska man skapa jämställdhet mellan dem, om man menar att det är något som är eftersträvansvärt. Om inte, varför ska man eftersträva det mellan andra grupper? För enda sättet att skapa det, är genom att hålla ned de som är bäst, då man inte kan höja de som är sämst till samma nivå som dem, utan diskriminering."

Du menar att judar är bättre än svarta och att svarta aldrig kan nå upp till judars standard? Bara genom att hålla nere judar skulle svarta kunna bli lika bra som judar? Och hur översätter du detta isåfall med trådens ämne?

Vad är det för lagförslag gällande jämställdhet du pratar om?

Sen frågar jag återigen, har man svart på vitt att dessa 4800 kvinnor som ingår i stridande förband är en säkerthetsrisk eller att de inte klarar av sitt uppdrag?

Ja man har kvoterat in människor med likvärdiga meriter som andra sökande för att få till en blandad arbetsplats.
Senast redigerad av Jenny9 2025-10-01 kl. 22:15.
Citera
2025-10-01, 22:14
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KNARKAREN85
Jag lever i verkligheten. Det betyder inte att jag hatar andra.

Ni PK pack är så osäkra och svaga, ni är fan rädda för er egen skugga, och ni tänker inte själva.

Värderar du en pedofil lika högt som din egen pappa/mamma?
Allas lika värde BS.

Bara för att ett land/en befolkning har lagar mot diskriminering så betyder det inte att de inte kommer straffa en äcklig pedofil som våldtar deras barn. Vad har detta ens med varandra att göra?
Citera
2025-10-01, 22:24
Medlem
Jenny9s avatar
Man kan ju också undra hur MAGA folket har kommit fram till att det är kvinnor, bögar och woke som försvagat den amerikanska militären. Har man svart på vitt att de 4800+ kvinnorna som ingår i stridande förband inte klarar av sitt uppdrag?

Frågade Google, "how many women are in combat units":

"Thousands of women serve in U.S. military combat units, with the Army having nearly 4,800 women in infantry, armor, and artillery roles, while the Marine Corps has approximately 192 female officers and 410 enlisted women in similar positions. The ban on women in combat roles was lifted in 2015, leading to increased female participation in roles such as infantry, armored vehicles, artillery, and special operations."

Och varför ska manliga militärer inte få lov att ha skägg (förutom elitstyrkorna)? Försämrar skägg deras stridsförmåga?
Senast redigerad av Jenny9 2025-10-01 kl. 22:41.
Citera
2025-10-01, 22:38
Medlem
Kamelot-Harlots avatar
Citat:
Och varför ska inte manliga militärer få lov att ha skägg (förutom elitstyrkorna)? Försämrar skägg deras stridsförmåga?

Tänker spontant på skäggiga dudes in dresses bland talibanerna, snubbar som är helt oförmögna till strid.
Citera
2025-10-01, 22:48
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelot-Harlot
Tänker spontant på skäggiga dudes in dresses bland talibanerna, snubbar som är helt oförmögna till strid.

Hahaha ja just det, sjukt underhållande att titta på på Youtube. Vikingarna hade kanske fel, mannens styrka sitter kanske inte i håret och skägget trots allt.
Citera
2025-10-01, 23:02
Medlem
goseigens avatar
Det finns kvinnor i Ukrainas militär och de verkar klara sig ok.

Inte en applåd, utan total tystnad från de som lyssnade.

Hegseth och Trump framstod återigen som jagsvaga idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in