2025-09-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Vad spelar ursprunget för roll i sammanhanget?

Du vet ju t.ex inte om en svart person är född i Sverige eller inte.

Vad är problemet att en svart person kallar sig svensk?

Vad är problemet med att jag åker till Somalia och kallar mig Somalier då, tror du dom kommer se mig som somalier? Ärlig fråga nu som jag tycker du ska svara ja eller nej på innan vi fortsätter.
Senast redigerad av Finporslinet 2025-09-27 kl. 19:29.
Citera
2025-09-27, 19:52
Medlem
patriss avatar
Brukar låta så, sen ser man 3000 olika flaggor på Studenten.
Citera
2025-09-27, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Sverige hade tills rätt nyligen en unikt homogen befolkning med skandinaviskt ursprung. Den befolkningen kallades för svenskar och var visuellt olika personer från t.ex. Kina, Afrika eller Mellanöstern.

När Socialdemokraterna inledde projektet att skapa en majoritetsbefolkning i Sverige bestående av personer från t.ex. Kina, Afrika eller Mellanöstern så beslöt man samtidigt, att alla människor som vistas i Sverige (en kortare eller längre tid) ska kallas för svenskar.

Än så länge är inte minnet helt utplånat av hur svenskar brukade se ut. Därför lyfter folk ibland på ögonbrynen, när någon - som ser visuellt påtagligt annorlunda ut jämf. med den tidigare befolkningen - kallar sig för "svensk".

Insändarskribenten Selma Bhatti får därför ge sig till tåls någon/ett par generation/er tills den tidigare befolkningen är i det närmaste utplånad inklusive minnet av Sveriges tidigare befolkning.

Så är det.
Citera
2025-09-27, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
INSÄNDARE. ”Vad krävs egentligen för att få säga ’jag är svensk’”? undrar insändarskribenten Selma Bhatti. ”Jag har fått höra: ’Åk hem’, ’Sverige var bättre innan sådana som du kom hit.’ Så då undrar jag, om jag åker tillbaka till Södertälje där jag föddes, blir det bättre då?”, skriver hon i insändaren.

För några år sedan dog min mamma. Då kom frågan: Var ska hon begravas? I Finland, där hon föddes? Eller i Sverige, där hon bott större delen av sitt liv? Det blev Skogskyrkogården i Stockholm. Men känslan var konstig. Hon blev den första i vår släkt som begravdes här. Kanske var det först då som jag och min syster kände att vi hörde hit på riktigt, som om en grav kan ge tillhörighet.

Ändå måste jag fortfarande förklara, ursäkta och översätta mitt utseende till svenskhet. Vad krävs egentligen för att få säga ”jag är svensk” utan att någon höjer på ögonbrynen?

Ett svenskt personnummer? Perfekt svenska? En mamma i svensk jord? Jag är ju svensk, eller?
https://www.dn.se/insandare/jag-vill...pa-ogonbrynen/

Era tankar kring detta?

Den här debatten kring svenskhet är en återvändsgränd.. tror nästan enda lösningen är separation från svensk identitet och i längden svenska språket.

Vi är skandinaver/nordmän i grund och botten.
Citera
2025-09-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ja.
Kina är uppdelat i olika etniska grupper....
Citera
2025-09-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
INSÄNDARE. ”Vad krävs egentligen för att få säga ’jag är svensk’”? undrar insändarskribenten Selma Bhatti. ”Jag har fått höra: ’Åk hem’, ’Sverige var bättre innan sådana som du kom hit.’ Så då undrar jag, om jag åker tillbaka till Södertälje där jag föddes, blir det bättre då?”, skriver hon i insändaren.

För några år sedan dog min mamma. Då kom frågan: Var ska hon begravas? I Finland, där hon föddes? Eller i Sverige, där hon bott större delen av sitt liv? Det blev Skogskyrkogården i Stockholm. Men känslan var konstig. Hon blev den första i vår släkt som begravdes här. Kanske var det först då som jag och min syster kände att vi hörde hit på riktigt, som om en grav kan ge tillhörighet.

Ändå måste jag fortfarande förklara, ursäkta och översätta mitt utseende till svenskhet. Vad krävs egentligen för att få säga ”jag är svensk” utan att någon höjer på ögonbrynen?

Ett svenskt personnummer? Perfekt svenska? En mamma i svensk jord? Jag är ju svensk, eller?
https://www.dn.se/insandare/jag-vill...pa-ogonbrynen/

Era tankar kring detta?
Svensk svensk eller svensk arab
Etnisk grupp först sedan land
Citera
2025-09-27, 20:33
Medlem
Fy fan , dom är så krävande och kränkta. vill dom försöka tvinga oss att se
en svartmuskig som blond bara för att fötterna står på svensk jord?
Önskar att jag aldrig mer behöver läsa om dessa jävla människor mer.
Citera
2025-09-27, 20:58
Medlem
Hon är missnöjd med att hon fortfarande måste "översätta sitt utseende till svenskhet".

Hon är alltså missnöjd med att vi etniska svenskar fortfarande finns.

Uppenbart valde hennes finska morsa att skaffa barn med en pakistanier (tror jag att det stod nånstans), definitivt inte ens en nordeurope i alla fall.

Och vi ska låtsas att hennes dominanta gener inte dominerar.

Hennes dominanta beteende i sig diskvalificerar henne som svensk.
Citera
2025-09-27, 21:24
Avstängd
Om du ser ut som en turk med krokig näsa ja folk kommer tro att du inte är svensk

En svensk är oftast blond, blåa ögon och rak näsa

Om din svenska mamma/pappa knullade en invandrare då kommer man märka av detta
Citera
2025-09-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Det är ju den stora frågan. Hon verkar ha en stor skam över sitt ursprung eftersom hon uttryckligen säger att det är jobbigt att berätta om det, vilket jag finner väldigt märkligt när jag är helt övertygad om att folk som frågar bara är nyfikna och tycker det är intressant. Det är någon slags besatthet i att få kallas svensk som någon stor statussymbol för vissa personer.

Man får ju själv frågor var man kommer ifrån när man reser och dom som frågar är ju bara nyfikna det är inte så att dom vill en något ont.

Vänstern har hetsat för detta länge. Redan på 90-talet hetsade de invandrare och adopterade att bli kränkta. De hetsar handikappade att bli kränkta. Till och med epileptiker ansågs kränkta om någon råkade stanna till och undra vad som stod på.
Citera
2025-09-27, 21:55
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Men vem är svensk i sådana fall?

Det går ju att släktforska på vilken vit pur svensk som helst och hitta rötter från andra länder till slut.
Nej, det går inte alls att släktforska på vilken pursvensk som helst och hitta rötter från andra länder.

Så långt som det går att släktforska hittar man normalt inget annat än svenskar. I något undantagsfall kan man hitta någon ingift dansk eller tysk. Men då handlar det om någon enstaka inflyttad bland hundra pursvenskar. Det är knappast att beteckna som ”rötter”.
Citera
2025-09-27, 22:02
Medlem
goofers avatar
Varför är det så jävla viktigt att titulera sig svensk?

Om två svenskar jobbar på svenska ambassaden i Peking och under sin tid där föder barn har de då fött en svensk eller en kines?
Om jag som infödd svensk flyttar till Turkiet blir jag en turk då?

Svensk blir man inte, det föds man till av svenska föräldrar. Om man tänker så är det lättare att förstå att en arab aldrig kan bli svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in