2025-09-27, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Nazityskland höll ju på med det med arier och släktforskade. Ingen bra väg att gå.

Okej, då var det ju lite klumpigt av dig att ta upp det från första början då.

Jag tycker också att det är onödigt när man oftast ganska enkelt bara kan se på personer om dom är från Sverige eller inte. Om man är osäker så frågar man personen efter ursprung om man är intresserad så får man förhoppningsvis ett trevligt svar tillbaka från personen man frågar istället för att dom går och gnäller i tidningen av en helt oskyldig fråga.
Citera
2025-09-27, 18:49
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om en eller max. ett par generationer, när den tidigare befolkningen är mer eller mindre utplånad och minnet av den tidigare befolkningen likaledes är utplånat, så kommer ingen att lyfta på ögonbrynen över att någon - som ser visuellt påtagligt annorlunda ut jämf. med den tidigare befolkningen - kallar sig för "svensk".

En eller två generationer innan pursvenskarna är " Utplånade" ?

Inte ens du tror på det själv. Det är bara något du inte fattar att att är en matematisk omöjlighet.

Gäsp. Du som Moderator ska förstås ha en egen åsikt. Men du torde vara en av få som har minst koll , alltså rent fakatmässigt
Citera
2025-09-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Okej, då var det ju lite klumpigt av dig att ta upp det från första början då.

Jag tycker också att det är onödigt när man oftast ganska enkelt bara kan se på personer om dom är från Sverige eller inte. Om man är osäker så frågar man personen efter ursprung om man är intresserad så får man förhoppningsvis ett trevligt svar tillbaka från personen man frågar istället för att dom går och gnäller i tidningen av en helt oskyldig fråga.

Poängen var ju att det är absurt att stirra sig blind på ursprung då för eller senare alla har ett ursprung från ett annat land.

Adopterade t.ex pratar ju fläckfri svenska.

Folk borde bara acceptera att svenskar kommer i olika färger i dagsläget.
Citera
2025-09-27, 18:57
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Nazityskland höll ju på med det med arier och släktforskade. Ingen bra väg att gå.

Jag har inte skrivit någonstans att svenskar ska sluta kalla sig svenskar.
Nähä, det var inte bra tycker du. Eftersom jag är arisk tycker jag förstås att tyskarnas tankegods var alldeles förträffligt. Retorisk fråga: du är inte arier, va?
Citera
2025-09-27, 19:03
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare det är en ytlig reflektion.

Menar du att t.ex svarta ska acceptera att det inte är svenskar även om de är födda här?
Vad går annars att göra?

Ska de byta namn också?

Det är väl lättare att acceptera att svenskar ser olika ut nuförtiden?

Och har annorlunda namn.

Nej det är att historieförfalska och historieförneka. Det är meningslöst. En svart person som är född i Sverige och har medborgarskap är en svensk medborgare men inte en etnisk svensk. Det kan man enkelt upptäcka om man släktforskar lite.

När man lite lösaktigt svänger sig med begrepp som "är svensk" är man otydlig. Var tydlig istället och säg uttryckligen svensk medborgare eller etnisk svensk.
Citera
2025-09-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ja.

Nej, ingen kommer betraktas som kines om man inte är etnisk kines.

Det är likadant i Sverige. Spelar ingen roll om man är född här.
Citera
2025-09-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Nej det är att historieförfalska och historieförneka. Det är meningslöst. En svart person som är född i Sverige och har medborgarskap är en svensk medborgare men inte en etnisk svensk. Det kan man enkelt upptäcka om man släktforskar lite.

När man lite lösaktigt svänger sig med begrepp som "är svensk" är man otydlig. Var tydlig istället och säg uttryckligen svensk medborgare eller etnisk svensk.

En svart person kan hypotetiskt ha svenska rötter lång tid tillbaka. Alltså ett sammanhang med svenska folket.

Är en sådan person etnisk svensk då. Om han kan bevisa det genom släktforskning?

Etnisk=sammanhang med folk.
Citera
2025-09-27, 19:08
Medlem
Citat:
Poängen var ju att det är absurt att stirra sig blind på ursprung då för eller senare alla har ett ursprung från ett annat land.

Adopterade t.ex pratar ju fläckfri svenska.

Folk borde bara acceptera att svenskar kommer i olika färger i dagsläget.

Människor fungerar dock inte som du säger, man ser att någon ser annorlunda ut och utgår ifrån att dom har ett annat ursprung. Menar du på allvar att människor bara ska sluta tro på det dom ser med sina egna ögon?

Det här med "Folk borde bara acceptera" låter ganska oroväckande, nästan som att du vill tvinga folk att tänka som du gör.
Citera
2025-09-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
INSÄNDARE. ”Vad krävs egentligen för att få säga ’jag är svensk’”? undrar insändarskribenten Selma Bhatti. ”Jag har fått höra: ’Åk hem’, ’Sverige var bättre innan sådana som du kom hit.’ Så då undrar jag, om jag åker tillbaka till Södertälje där jag föddes, blir det bättre då?”, skriver hon i insändaren.

För några år sedan dog min mamma. Då kom frågan: Var ska hon begravas? I Finland, där hon föddes? Eller i Sverige, där hon bott större delen av sitt liv? Det blev Skogskyrkogården i Stockholm. Men känslan var konstig. Hon blev den första i vår släkt som begravdes här. Kanske var det först då som jag och min syster kände att vi hörde hit på riktigt, som om en grav kan ge tillhörighet.

Ändå måste jag fortfarande förklara, ursäkta och översätta mitt utseende till svenskhet. Vad krävs egentligen för att få säga ”jag är svensk” utan att någon höjer på ögonbrynen?

Ett svenskt personnummer? Perfekt svenska? En mamma i svensk jord? Jag är ju svensk, eller?
https://www.dn.se/insandare/jag-vill...pa-ogonbrynen/

Era tankar kring detta?
Rasism. Hudfärg. 100%. Enkelt.
Bhatti försöker resonera med folk som använder naiva känslor som drivkraft. Det går inte.
Så är det. Välkommen till Sverige 2025.
Citera
2025-09-27, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Människor fungerar dock inte som du säger, man ser att någon ser annorlunda ut och utgår ifrån att dom har ett annat ursprung. Menar du på allvar att människor bara ska sluta tro på det dom ser med sina egna ögon?

Det här med "Folk borde bara acceptera" låter ganska oroväckande, nästan som att du vill tvinga folk att tänka som du gör.

Vad spelar ursprunget för roll i sammanhanget?

Du vet ju t.ex inte om en svart person är född i Sverige eller inte.

Vad är problemet att en svart person kallar sig svensk?
Citera
2025-09-27, 19:17
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
En svart person kan hypotetiskt ha svenska rötter lång tid tillbaka. Alltså ett sammanhang med svenska folket.

Är en sådan person etnisk svensk då. Om han kan bevisa det genom släktforskning?

Etnisk=sammanhang med folk.

Extremt ovanligt. Men det kan man ha en debatt om. Du tänker kanske på Adolf Ludvig Gustav Fredrik Albert Badin?

Om man kan påvisa att man har släktled(någorlunda trovärdigt) som sträcker sig till det som romarna, bla Tacitus, beskrev som Suiones år 98 så kan man beskriva sig som etnisk svensk även som svart. Lycka till med det.
Citera
2025-09-27, 19:19
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Era tankar kring detta?

Hon Bihatti verkar projicera sin osäkerhet mot etniska svenskar. Hon vet hon inte är född här, ser svensk ut och då kommer tankarna hon kanske inte är en riktig svensk. Istället för att hantera det så projicerar hon det utåt. Det är som när jag bosatt mig under perioder i Chile, finns inte en chans jag är chilenare utan jag är en svensk i Chile och är det alltid oavsett hur länge jag bor där. Finns inte en chans jag skulle projicera den upplevelsen mot chilenare.

Hon Bihatti är svensk när hon upplever sig det utan att projicera eller ägnas sig åt självbedrägeri. Jag tror ju aldrig hon kommer uppleva sig som en etnisk svensk, hennes problem. Passar inte den upplevelsen så kan hon åka hem där hon känner sig mera hemma.

Dom jag känner till som är importerade och har svenska föräldrar, exempelvis en indier, han är en etnisk svensk för han är det kulturellt och han upplever sig som det och beter sig som det, sedan att han ser ut som en indier det fråntar han inte upplevelsen att vara en etnisk svensk. Alltså en svensk kulturellt.

Okej, hon har ett utomeuropeiskt utseende, hon får helt enkelt se sig som tillhörande en minoritet precis som i USA, svarta, vita, gula, röda. Det här är inga konstigheter men hon verkar göra detta svårare än det är.
Senast redigerad av Hegamon 2025-09-27 kl. 19:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in