2025-09-27, 17:59
Medlem
ppp333s avatar
Tänker att kineserna som flyttat in en masse till Tibet nog inte kräver att få bli Tibetaner. De ser sig nog som kineser som bor i Tibet och att ursprungsbefolkningen är de som är Tibetaner.
Citera
2025-09-27, 18:02
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Tänker att kineserna som flyttat in en masse till Tibet nog inte kräver att få bli Tibetaner. De ser sig nog som kineser som bor i Tibet och att ursprungsbefolkningen är de som är Tibetaner.

Tibetaner vägrar kallar kineser för tibetaner. Kineserna slog ihjäl munkar och allt annat möjligt när dom tog över delar av Tibet 1950.
Citera
2025-09-27, 18:10
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Tibetaner vägrar kallar kineser för tibetaner. Kineserna slog ihjäl munkar och allt annat möjligt när dom tog över delar av Tibet 1950.
Man förvägrar alltså ursprungsbefolkningen sin egenart, historia och existens.
Citera
2025-09-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
INSÄNDARE. ”Vad krävs egentligen för att få säga ’jag är svensk’”? undrar insändarskribenten Selma Bhatti. ”Jag har fått höra: ’Åk hem’, ’Sverige var bättre innan sådana som du kom hit.’ Så då undrar jag, om jag åker tillbaka till Södertälje där jag föddes, blir det bättre då?”, skriver hon i insändaren.

För några år sedan dog min mamma. Då kom frågan: Var ska hon begravas? I Finland, där hon föddes? Eller i Sverige, där hon bott större delen av sitt liv? Det blev Skogskyrkogården i Stockholm. Men känslan var konstig. Hon blev den första i vår släkt som begravdes här. Kanske var det först då som jag och min syster kände att vi hörde hit på riktigt, som om en grav kan ge tillhörighet.

Ändå måste jag fortfarande förklara, ursäkta och översätta mitt utseende till svenskhet. Vad krävs egentligen för att få säga ”jag är svensk” utan att någon höjer på ögonbrynen?

Ett svenskt personnummer? Perfekt svenska? En mamma i svensk jord? Jag är ju svensk, eller?
https://www.dn.se/insandare/jag-vill...pa-ogonbrynen/

Era tankar kring detta?

Vad krävs för att invandrare ska sluta lyfta på ögonbrynen när man frågar var de kommer ifrån?
Citera
2025-09-27, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Men vem är svensk i sådana fall?

Det går ju att släktforska på vilken vit pur svensk som helst och hitta rötter från andra länder till slut.

Man kan även kalla oss nord-européer eller nordbor men det är mindre precist för det är som att någon från Somalia för en öst-afrikan.

Med din logik kan ju människor behöva sluta få kalla sig Somalier eller Iranier eller Irakier för deras släktträd kanske också har rötter någon annanstans efter ett tag? Eller var det tänkt att detta bara skulle gälla för oss svenskar?
Citera
2025-09-27, 18:29
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Man förvägrar alltså ursprungsbefolkningen sin egenart, historia och existens.

Japp. På 60-talet började kineserna t.om att göra vägar på samma sida som Tibet i Himalaya. Så folk som säger att Kina är ett fredligt land är bara dumheter.
Citera
2025-09-27, 18:30
Medlem
Det kommer ta ytterligare ett par generationer innan ” svenskar” kommer ses som svenskar. Jag upplever även många som anser sig som svenskar är det endast då det passar dem själva. Men till vardags, så att säga, är de väldigt noga med att inte vara just svenskar. Det hjälper knappast vare sug integration och svenskheten.
Citera
2025-09-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Man kan även kalla oss nord-européer eller nordbor men det är mindre precist för det är som att någon från Somalia för en öst-afrikan.

Med din logik kan ju människor behöva sluta få kalla sig Somalier eller Iranier eller Irakier för deras släktträd kanske också har rötter någon annanstans efter ett tag? Eller var det tänkt att detta bara skulle gälla för oss svenskar?

Nazityskland höll ju på med det med arier och släktforskade. Ingen bra väg att gå.

Jag har inte skrivit någonstans att svenskar ska sluta kalla sig svenskar.
Senast redigerad av duenna3 2025-09-27 kl. 18:37.
Citera
2025-09-27, 18:34
Medlem
Hellesylts avatar
Wolodarski och Sarnecki säger vi alla är svenskar oavsett ursprung. Då får det väl bli så.
Citera
2025-09-27, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Vad krävs för att invandrare ska sluta lyfta på ögonbrynen när man frågar var de kommer ifrån?

Det är ju den stora frågan. Hon verkar ha en stor skam över sitt ursprung eftersom hon uttryckligen säger att det är jobbigt att berätta om det, vilket jag finner väldigt märkligt när jag är helt övertygad om att folk som frågar bara är nyfikna och tycker det är intressant. Det är någon slags besatthet i att få kallas svensk som någon stor statussymbol för vissa personer.

Man får ju själv frågor var man kommer ifrån när man reser och dom som frågar är ju bara nyfikna det är inte så att dom vill en något ont.
Citera
2025-09-27, 18:37
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
"Ge sig till tåls " med vadå exakt ?

Jag hängde inte med dina två sista meningar

Om en eller max. ett par generationer, när den tidigare befolkningen är mer eller mindre utplånad och minnet av den tidigare befolkningen likaledes är utplånat, så kommer ingen att lyfta på ögonbrynen över att någon - som ser visuellt påtagligt annorlunda ut jämf. med den tidigare befolkningen - kallar sig för "svensk".
Citera
2025-09-27, 18:37
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Nazityskland höll ju på med det med arier och släktforskade. Ingen bra väg att gå.

Varför inte det?

När jag besöker London och Paris vill jag inte känna att jag är i Mellanöstern.

Allt beror på Kalergi planen.

Tyvärr äger fienden media så folket får sova vidare tills slutet är nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in