• 1
  • 2
2025-09-26, 22:32
Medlem
Nihennas avatar
Märkt av sista tiden att man fått gå mer och mer på toaletten. Även på natten har det blivit 1-2 gånger man har fått gå upp för att pissa. Sen på morgonen kan man gå 1-3 gånger på 2 timmar, och då har man ju gött magen med ytterligare en kopp kaffe.

Funderat på om något är fel, eller om man bara har börjat bli gammal (36), men börjar fundera på om en anledning kan vara all cola och kaffe jag dricker, då jag har märkt att speciellt natten blir värst om jag under kvällen dricker en kopp kaffe och kanske dricker ett stort glas cola, jämfört med om jag dricker ett glas vatten istället.

Är koffein vätskedrivande? Ska sägas att utöver detta så känner jag mig fullt frisk och har inga problem över huvud taget.

Ska man räkna mängder så dricker jag väl en 4-5 lattar om dagen, och det blir kanske 2-3 glas cola zero, varav ett av glasen är stort.
Senast redigerad av Nihenna 2025-09-26 kl. 22:36.
Citera
2025-09-26, 22:35
Avstängd
Japp!
Citera
2025-09-26, 22:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Märkt av sista tiden att man fått gå mer och mer på toaletten. Även på natten har det blivit 1-2 gånger man har fått gå upp för att pissa. Sen på morgonen kan man gå 1-3 gånger på 2 timmar, och då har man ju gött magen med ytterligare en kopp.

Funderat på om något är fel, eller om man bara har börjat bli gammal (36), men börjar fundera på om en anledning kan vara all cola och kaffe jag dricker, då jag har märkt att speciellt natten blir värst om jag under kvällen dricker en kopp kaffe och kanske dricker ett stort glas cola, jämfört med om jag dricker ett glas vatten istället.

Är koffein vätskedrivande? Ska sägas att utöver detta så känner jag mig fullt frisk och har inga problem över huvud taget.

Ska man räkna mängder så dricker jag väl en 4-5 lattar om dagen, och det blir kanske 2-3 glas cola zero, varav ett av glasen är stort.

Jo vid 36 är det tid att börja ojja sig för saker som detta.

Citat:
Koffein stimulerar njurarna att producera urin, men det gör bara att man blir kissnödig snabbare, inte att man förlorar mer vätska.

Så nej inte vätskedrivande men det uppmuntrar dig till att pissa. Så när du närmar dig 40 ta ett stort glas vad som innan du går och lägger dig + kaffe på det. Du kommer få gå pissa under natten. Du är inte 20 längre.
Citera
2025-09-26, 22:38
Medlem
Koffein kan vara milt vätskedrivande!
Citera
2025-09-26, 22:40
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo vid 36 är det tid att börja ojja sig för saker som detta.

Så nej inte vätskedrivande men det uppmuntrar dig till att pissa. Så när du närmar dig 40 ta ett stort glas vad som innan du går och lägger dig + kaffe på det. Du kommer få gå pissa under natten. Du är inte 20 längre.
Hmm ok, intressant! Man kanske får börja sätta en tid senast som man tar sin sista kaffe, typ kl 19, numera då. Men då vet jag! Tack!
Citera
2025-09-26, 22:43
Avstängd
Citat:
Märkt av sista tiden att man fått gå mer och mer på toaletten. Även på natten har det blivit 1-2 gånger man har fått gå upp för att pissa. Sen på morgonen kan man gå 1-3 gånger på 2 timmar, och då har man ju gött magen med ytterligare en kopp kaffe.

Ja det är mycket värtskedrivande
Citera
2025-09-26, 22:53
Bannlyst
Glöm inte att få i dig salt!
Citera
2025-09-26, 23:02
Medlem
Alltså, menar inte förolämpa din intelligens nu... Men vätska är vätskedrivande...
Citera
2025-09-26, 23:08
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Alltså, menar inte förolämpa din intelligens nu... Men vätska är vätskedrivande...
Verkar ju dock vara skillnad på vätska och vätska, och då tänker jag att koffeinet är en bidragande orsak.

Dricker jag istället vatten eller mjölk på kvällen så har jag inte alls samma problem. Då kan jag nästan dricka en liter utan att behöva gå upp mitt i natten.
Citera
2025-09-27, 00:34
Moderator
Kraftkarls avatar
Nej, koffein är inte vätskedrivande. Koffein stimulerar bara njurarna att producera mer urin.
Citera
2025-09-27, 00:45
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Verkar ju dock vara skillnad på vätska och vätska, och då tänker jag att koffeinet är en bidragande orsak.

Dricker jag istället vatten eller mjölk på kvällen så har jag inte alls samma problem. Då kan jag nästan dricka en liter utan att behöva gå upp mitt i natten.

Ja, man kan bli kissnödig av kaffe, men man förlorar direkt inte vätska. Man behöver gå oftare om man dricker kaffe, men man kissar inte direkt ur mer vätska sammanlagt.
Citera
2025-09-27, 07:18
Medlem
Jordgubbes avatar
"Nej, kaffe är inte urindrivande. Koffein stimulerar njurarna att producera urin, men det gör bara att man blir kissnödig snabbare, inte att man förlorar mer vätska", https://ki.se/forskning/popularveten...fiken-pa-kaffe

"Man undersökte om kaffedrickande hade någon vätskedrivande effekt hos vana kaffedrickare och resultatet visade på att det inte hade någon effekt alls", https://traningslara.se/ar-kaffe-och...atskedrivande/

"... att det gör att du måste kissa snabbare", https://kafferosterietkoppar.se/kop/...atskedrivande/

(FB) Uppiggande, men inte vätskedrivande som kaffe/koffein? (2016)
(FB) Extremt Kissnödig av kaffe? (2011)
(FB) Koffein är inte vätskedrivande, det retar urinblåsan..? (2009)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in