2011-05-26, 05:05
Medlem
Efter jag fått i mig en koppa kaffe så blir jag kissnödig snabbt inpå. Därefter måste jag kissa 2-3 ggr i timmen de närmsta 5 timmarna. (Gäller endast när jag fått i mig kaffe). Kisset luktar förövrigt kaffe, dock lite milt.

Är det någon som känner igen fenomentet? och vad kan det bero på? Har tänkt på det länge- och börjar bli smått irriternade. tacksam för svar

mvh
Citera
2011-05-26, 05:06
Medlem
gato12s avatar
kan bero på att kaffe är urindrivande...? alltså är det inte speciellt konstigt att man blir pissnödig...
Citera
2011-05-26, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
kan bero på att kaffe är urindrivande...? alltså är det inte speciellt konstigt att man blir pissnödig...

Så du måste också gå på toa så pass mycket efter en kopp kaffe?
Citera
2011-05-26, 05:28
Medlem
gato12s avatar
nja, undviker kaffe av andra orsaker...blir så jäkla speedad och hjärtat börjar dunka snabbare och svettas och blir stirrig...

dricker bara när jag dricker alkohol, då jämnas det ut, såsigheten från ölet och vinet samt piggheten från kaffet...

men joo, de flesta blir nog extra pissnödiga av kaffe ja
Citera
2011-05-26, 05:48
Medlem
ragfaces avatar
Alkohol är också vätskedrivande.
Citera
2011-05-26, 06:12
Medlem
Konstigt, ingen jag har pratat med har sagt att den måste gå på toa mycket mera efter en kopp kaffe
Citera
2011-05-26, 06:50
Medlem
monkfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megrabb
Konstigt, ingen jag har pratat med har sagt att den måste gå på toa mycket mera efter en kopp kaffe

Jo då jag har samma problem. Samma vid intag av energi drycker. Inte haft det i yngre år, kom efter 30 års åldern. Sjukt jobbigt då kaffe är gott, men inte värt att behöva springa på toa 4 gånger efter en kopp.
Citera
2011-05-26, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkfish
Jo då jag har samma problem. Samma vid intag av energi drycker. Inte haft det i yngre år, kom efter 30 års åldern. Sjukt jobbigt då kaffe är gott, men inte värt att behöva springa på toa 4 gånger efter en kopp.

Så det finns fler som jag Håller helt och hållet med, jag försöker undvika kaffe också pga det. Men ibland måste man bara pigga upp sig och då är toan runt hörnet
Citera
2011-05-26, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megrabb

Dricker du mycket förutom kaffet? Om du sätter i dig vatten/dricka mm och sen tar en kopp kaffe kan du ge dig på att behöva pissa mycket.
Citera
2011-05-26, 10:30
Bannlyst
För mig är det så att kaffe, öl och energidricks får mig att pissa rejält mycket. Kanske ett ämne som vi två är känsliga mot? (Räknar inte in öl.) Kisset luktar lite kaffe, och kalaspuffar om jag dricker energidricks. :P

Det bästa man kan göra är att ta tabletter som piggar upp en.
Citera
2011-05-26, 11:56
Medlem
swaydizzles avatar
Alkohol och koffein (även i tablettform) är två vätskedrivande substanser som gör att urin blir mindre koncentrerat genom att mer vatten filtreras ut i njurarna, därför fylls blåsan snabbare och man blir tvungen att kissa oftare. Det är likadant hos alla med friska njurar. Se till att dricka vatten ibland för att undvika bieffekterna, som t.ex. bakfylla.

Tänk på att engelsmännen tar ett glas vatten med sitt te och fransmännen ett glas med sitt vin.

MVH
Citera
2011-05-26, 12:02
Medlem
Spiderwebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swaydizzle
Alkohol och koffein (även i tablettform) är två vätskedrivande substanser som gör att urin blir mindre koncentrerat genom att mer vatten filtreras ut i njurarna, därför fylls blåsan snabbare och man blir tvungen att kissa oftare. Det är likadant hos alla med friska njurar. Se till att dricka vatten ibland för att undvika bieffekterna, som t.ex. bakfylla.

Tänk på att engelsmännen tar ett glas vatten med sitt te och fransmännen ett glas med sitt vin.

MVH

Vill tillägga att det är hormonet ADH som hämmas. Därav minskad återabsorption i njuren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in