Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Märkt av sista tiden att man fått gå mer och mer på toaletten. Även på natten har det blivit 1-2 gånger man har fått gå upp för att pissa. Sen på morgonen kan man gå 1-3 gånger på 2 timmar, och då har man ju gött magen med ytterligare en kopp.
Funderat på om något är fel, eller om man bara har börjat bli gammal (36), men börjar fundera på om en anledning kan vara all cola och kaffe jag dricker, då jag har märkt att speciellt natten blir värst om jag under kvällen dricker en kopp kaffe och kanske dricker ett stort glas cola, jämfört med om jag dricker ett glas vatten istället.
Är koffein vätskedrivande? Ska sägas att utöver detta så känner jag mig fullt frisk och har inga problem över huvud taget.
Ska man räkna mängder så dricker jag väl en 4-5 lattar om dagen, och det blir kanske 2-3 glas cola zero, varav ett av glasen är stort.
Jo vid 36 är det tid att börja ojja sig för saker som detta.
Citat:
Koffein stimulerar njurarna att producera urin, men det gör bara att man blir kissnödig snabbare, inte att man förlorar mer vätska.
Så nej inte vätskedrivande men det uppmuntrar dig till att pissa. Så när du närmar dig 40 ta ett stort glas vad som innan du går och lägger dig + kaffe på det. Du kommer få gå pissa under natten. Du är inte 20 längre.