2025-09-26, 18:09
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
Ja, jag tycker också det. Undrar hur mycket hon själv betalade när hon köpte. Klart att det inte är kul förlora på bostadsaffärer, men sånt händer ju.

Planlösningen är lite underlig också. Man kommer direkt in i köket från ytterdörren. Sånt har jag annars mest sett i studentlägenheter. Att hallen och köket är en enda plats, och man äter bland stövlar och skor vid sin sida…

Länk till planlösning?
Citera
2025-09-26, 18:10
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Sänk priset? Då säljs den?
Citera
2025-09-26, 18:17
Medlem
Paris24s avatar
Det finns inga osäljbara lägenheter i Växjö eller andra mellanstäder. Bara för höga priser.

Priserna maxade 2022 och jag spekulerar i att hon inte accepterar ett tapp på 10-15% och det kommer att låsa henne där för evigt.

Jag sålde precis i Linköping som är en större mellanstad. Dyrare lägenheter över 3.5M som min tar numera i allmänhet 300 (trehundra) dagar att sälja. Det finns ett enormt överskott på bostäder i Linköping/Norrköping och dessa städer är sedan två år bara att flytta in i och man får direkt ett förstahandskontrakt i city för 5000 kr för en etta. När bostadsbristen försvann efter 25 år i dessa städer tack vare många nybyggen så försvann även argumentet att köpa en billig BR och de med höga avgifter kan bli värdelösa.

Nu väntar jag bara på att samma händer i Göteborg och Stockholm, så är bostadseländet äntligen över. Jag söker i Stockholms innerstad och kanske 20% som säljer under utropspriset. Så lite svettigt här också. Men populära bostäder på Södermalm/sjöstan, ca 20% av antalet, får direkt +1mkr mot utpris så inte bara dåligt att sälja.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-26 kl. 18:20.
Citera
2025-09-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Länk till planlösning?

Det verkar konstigt nog inte finnas någon planritning, vad jag kunde se, men du kan se hur det ser ut på foton iaf:

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...an-21-20990736
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Hyreslägenhet?

Om lgh gått ner mer än insatsen, vilket inte är helt omöjligt i detta fall, vad göra då?
Citera
Medlem
Det är ju för dyrt,det är hela grejen.
1,5a för över 7 papp per månad..amortering oräknad.
Det funkar ju inte,och det gäller inte bara Växjö.
Bostadsrätterna är generellt överprissatta i Sverige idag.Sänker säljare i detta fall till 995000 kr så säljer hon lägenheten,även om det fortsatt inte är någon bra affär för köparen.Det är ju för f-n över 20 papp kvadratmeter ändå.

Det är en lägenhet för en singel.Detta drar ned priset ytterligare.I Växjö har det byggts förbaskat mycket senaste 15 åren.Det finns ett lägenhetsöverskott,men detta finns på oattraktiva adresser och i svindyrt nybyggt.

Läge,läge och läge är det som gäller..och realistisk prissättning när man vill sälja sin 1,5 som bara passar singelmarknaden i allt väsentligt.
Senast redigerad av Lookalike 2025-09-26 kl. 18:22.
Citera
2025-09-26, 18:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
Just i detta fall har kvinnan flyttat till en större hyresrätt redan. Hon är sambo.

Svårt att göra en förlust kanske? vad vet jag.. Det tar emot för många. Det är därför marknaden är så vansinnigt trög just nu.
Citera
2025-09-26, 18:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Det är liksom inga garantier att man ska "få med sig" nåt överhuvudtaget när man handlar med bostäder, du vet det va?

Det vet jag mycket väl. Men försöker förklara hur hon kan tänkas resonera...Hon får väl hyra ut så länge och hoppas på bättre tider, eller ta förlusten?
Citera
2025-09-26, 18:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om lgh gått ner mer än insatsen, vilket inte är helt omöjligt i detta fall, vad göra då?
Ringa pappa.

Om man är äldre så finns inget att göra. Man är helt enkelt luspank när insatsen 15% försvann och kan inte köpa en ny bostad så man får flytta till HR. Men där kanske man inte accepteras om man har skulder. Skogen nästa. Eller föräldrarna.

Detta läge har inte funnits i Sverige sedan 1994.
Citera
2025-09-26, 18:22
Medlem
Citat:

I just detta fall var det visst ”rabatterade priser” eftersom det var en ombildning från hyresrätt till bostadsrätt. Vad hon fick köpa för vid ombildningen framgår tydligen inte i artikeln
Citera
2025-09-26, 18:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ringa pappa.

Om man är äldre så finns inget att göra. Man är helt enkelt luspank när insatsen 15% försvann och kan inte köpa en ny bostad så man får flytta till HR. Men där kanske man inte accepteras om man har skulder. Skogen nästa.

Detta läge har inte funnits i Sverige sedan 1994.

Går ju att hyra ut bostaden också och vänta på bättre tider... Lgh verkar inte vara såld ännu.
Citera
2025-09-26, 18:24
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Går ju att hyra ut bostaden också och vänta på bättre tider... Lgh verkar inte vara såld ännu.
Man kan bara hyra ut om man inte behöver sin kontantinsats, dvs hyr någon annanstans. Och om BRF tillåter att du hyr ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in