Många har gärna någon slags smörgås till sin soppa, och så gillar även jag att ha det.
Hur brukar ni isf göra, ni som gillar macka till soppan?
Själv brukar jag göra som såhär:
Jag rostar några brödskivor (surdegsbröd är favoriten).
Smörar med vitlökssmör.
Brer på ett tunt lager Dijon-senap.
Steker sotad röd paprika, och skivar i långa, smörgåslånga, strimlor.
Lite kapris på ...
Ost att smälta ovanpå hela rasket, och avslutar med lite salt, cayennepeppar och torkad timjan eller oregano.
Det är gott att "pricka på" några droppar Sriracha också, eller kanske några droppar med "Piri-Pirisås."
Lidls Habanerosås är faktiskt alldeles utmärkt att ha på den med, eftersom den ger lite fruktighet i sin citruston.
Skivar sedan resultatet i tre delar, på höjden. I samma riktning som paprikan blivit pålagd.
Dessa får sen ligga på ett fat bredvid soppan och så använder jag det till att doppa med i soppan.
---
Ja, jag antar att detta inte är särskilt ovanligt.
Men, hur gör nu?
Kanske ni föredrar vanlig ostbulle med prickig korv bara ?
Eller kanske ngt lite mer avancerat?
Varför så avancerad "macka" till soppan? Räcker gott och väl med ostmacka eller bara med smör på. Är ofta så mycket i soppan ändå så det räcker med en enkel macka till.
Väldigt invecklad sopp-macka du gör. Jag ser soppa som en snabb rätt man fixar lite på studs. Dock gillar även jag att ha bröd till.
Så jag brukar ta ett sådant där färdigt vitlöksbröd man gör i ugnen, Ica eller Hatting eller något av dem. Sen skär jag det i skivor efter den färdiga snittningen och äter dessa till/doppar i soppan. Favorit till detta är Felix goulashsoppa på plåtburk, den är mumsig värre! En halv burk om det är lunch eller en hel om det ska räcka till en full middag.
Senast redigerad av RiverStyx 2025-09-26 kl. 11:04.
Många har gärna någon slags smörgås till sin soppa, och så gillar även jag att ha det.
Hur brukar ni isf göra, ni som gillar macka till soppan?
Själv brukar jag göra som såhär:
Jag rostar några brödskivor (surdegsbröd är favoriten).
Smörar med vitlökssmör.
Brer på ett tunt lager Dijon-senap.
Steker sotad röd paprika, och skivar i långa, smörgåslånga, strimlor.
Lite kapris på ...
Ost att smälta ovanpå hela rasket, och avslutar med lite salt, cayennepeppar och torkad timjan eller oregano.
Det är gott att "pricka på" några droppar Sriracha också, eller kanske några droppar med "Piri-Pirisås."
Lidls Habanerosås är faktiskt alldeles utmärkt att ha på den med, eftersom den ger lite fruktighet i sin citruston.
Skivar sedan resultatet i tre delar, på höjden. I samma riktning som paprikan blivit pålagd.
Dessa får sen ligga på ett fat bredvid soppan och så använder jag det till att doppa med i soppan.
---
Ja, jag antar att detta inte är särskilt ovanligt.
Men, hur gör nu?
Kanske ni föredrar vanlig ostbulle med prickig korv bara ?
Eller kanske ngt lite mer avancerat?
Så mycket arbete behöver man väl inte göra sig med mackorna, om man redan har lagat en soppa..?
För övrigt, när jag är ensam, så äter jag bara soppan, utan något till. Har jag gäster så är soppan alltid en förrätt, och då behövs inte heller någon macka till. Men bröd finns ju alltid framme på bordet, att ta och smöra själv om någon vill ha det.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!