2025-09-25, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
För TS vill ju såklart komma undan med det och amortera så lite som möjligt. Men märkligt nog ska vi sitta och göra en bedömning utan att känna till villkoren i avtalet. För det håller TS hemligt för oss. Inte ens ett avidentifierat utdrag vill han låta oss granska.

Ungefär som att ta upp telefonen och ringa ett random telefonnummer:
- Ja hej, vem är det?
- Det är ingen.
- Jaha och vad ville du?
- Nej jag ville inget. Det var ju du som svarade!
- Ja men det var ju du som ringde, så då kan du väl berätta vad du vill?
- Varför ska jag berätta varför jag ringde? Det var ju du som svarade! Om du ändå inte vill svara så kan du ju bara lägga på.

Så ja. Rent praktiskt borde det rimligaste vara att ringa banken. Eller *ehm* Konsumenternas. Som är en stiftelse som arbetar med just denna typen av frågor. Men inte heller det dög. Så här ska vi sitta och spela juridik-bingo.

Men du har ju redan sagt att du ger upp med att hjälpa mej, varför vill du då se de allmänna villkoren??
Jag har inte tillgång till dem där jag är nu men ska se om jag kan hitta dem senare.
Citera
2025-09-25, 23:48
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soflor
Men du har ju redan sagt att du ger upp med att hjälpa mej, varför vill du då se de allmänna villkoren??
Jag har inte tillgång till dem där jag är nu men ska se om jag kan hitta dem senare.
Ja du har rätt i att jag skrev så. Sedan ändrade jag mig när jag såg att du inte var helt hopplös och började lyssna lite. Jag ser fram emot att få läsa villkoren. Ta all tid du behöver. Det är dina pengar, inte mina.
Citera
2025-09-26, 00:38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Så kan det absolut vara, men jag har inte gjort någon ny värdering hos banken.

Om taxeringsvärdet överskrider ditt låns värdering så brukar beräkningen för amortering automatiskt ändras eftersom banken då justerar upp värdet i beräkningen. Det kan då påverka amorteringskravet.
Citera
2025-09-26, 01:15
Medlem
Citat:
I avtalet står att jag skall betala 1% av lånet per år i amortering. Innan, när belåningsgrad var +70% skulle jag betala 2%.

Detta är dessutom lag och kan inte avtalas bort.

Frågan är om jag är skyldig att meddela banken att de inte tar betalt.

Du förväntas justera autogirering på amorteringsbeloppet själv.

Men om du har bättre användning av de pengarna just nu åt annat, strunta då i amorteringarna.

Det kan bita dig i röven senare.
Citera
2025-09-26, 04:48
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angorakanin
Du förväntas justera autogirering på amorteringsbeloppet själv.

Men om du har bättre användning av de pengarna just nu åt annat, strunta då i amorteringarna.

Det kan bita dig i röven senare.
Det går inte för en gäldenär att ensidigt ändra amorteringsbeloppet för en autogirering, eftersom autogiromedgivandet reglerar behörigheten - inte befogenheten. Autogiromedgivandet anger alltså inte vilket belopp företaget får dra.

Autogiro är en upplåtelse av betalningsväg, där borgenären ges behörighet att agera genom Bankgiro såsom mellanman och inhämta betalning för fordran enligt villkoren i autogiromedgivandet, normalt på fordringens förfallodag.

Prestationskedjan för autogiro som betalningsväg är fullgjord när:
  1. Gäldenären har full täckning på kontot på dagen för dragningen, senast kl. 00:01 den dag avtalet exekveras.
  2. Bankgirot tillhandahåller betalningsvägen
  3. Borgenären kontrollerar prestationen som fullgod efter dragning

Autogiro är alltså ett trepartsavtal som underlättar för gäldenären i prestationshänseende genom att borgenären åtar sig att inhämta istället för att invänta betalning. Rollerna för prestation blir därmed omkastade: Borgenären är den aktiva parten som kontrollerar dragning, medan gäldenären endast behöver säkerställa täckning.

Eventuella belopp som framgår av autogiro är en prestation som åligger borgenären. Borgenären är alltså förpliktad att informera gäldenären om beloppet för kommande dragning, och vid fullgod prestation är bankgiro enligt villkoren skyldig att agera mellanman åt borgenären. Om borgenären inte informerar om vilket belopp som gäller för kommande dragning så bryter borgenären mot villkoret i parternas mellanhavande genom att sabotera betalningsvägen.
Poängen här är: Borgenären är den som sitter på informationen (meddela gäldenären genom bankgiro om belopp), behörigheten (avtalet med gäldenären) och befogenheten (autogiromedgivandet som gäldenären lämnat) för att betalningen som inhämtas för egen räkning ska bli fullgod.

Normalt har informationsplikten mot gäldenären betydelse, där informationssymmetri normalt medger efterdebitering vid felaktigheter, samt informationsassymetri medger normalt tolkning till nackdel för den med informationsövertag. Men här finns lagar som ålägger bankerna att säkerställa lagefterlevnad av amorteringskravet att skriva in klausuler i lånevillkoren som "ska tillämpa återbetalningsvillkor som är förenliga med en sund amorteringskultur och motverkar alltför hög skuldsättning hos hushållen". Därmed är det ointressant om TS eller annan gäldenär är medveten om en felaktighet i beloppet som dras från kontot då det med nästan all säkerhet finns villkor som styr bankens rätt till efterdebitering oaktat god tro. Det är bara fråga om hur illa villkoret är formulerat för TS del.

Som tidigare nämnt bygger borgenärens rätt att inhämta betalning emellertid inte på autogiromedgivandet i sig, utan på att fordringen är befogad enligt det underliggande låneavtalet. I bolåneavtalet ska amorteringen framgå av betalningsvillkoren. Bolånet utgör därmed befogenheten för betalningen. Bankgiro är inte avtalspart i bolånet och saknar därför befogenhet att styra över parternas inbördes villkor. Autogiromedgivandet är därför en accessorisk rättshandling i förhållande till huvudfordringen.

Vill därmed återknyta till mitt tidigare inlägg (länk) där jag definierade "autogiro" som "en särskilt avtalad betalningsväg", i vilket menas att det totalt vänder på den obligationsrättsliga logiken där prestationsbördan normalt vilar.

Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-26 kl. 05:46.
Citera
2025-09-26, 05:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Poängen här är: Borgenären är den som sitter på informationen (meddela gäldenären genom bankgiro om belopp), befogenheten (avtalet med gäldenären) och behörigheten (autogiromedgivandet som gäldenären lämnat) för att betalningen som inhämtas för egen räkning ska bli fullgod.
Och så blev det en omkastning av begreppen (se highlight). Såhär går det när man sitter och formulerar juridisk prosa klockan 6 på morgonen
Citera
2025-09-26, 07:03
Medlem
Wyrdkins avatar
Banken tycker bara det är bra att du inte amorterar. Då får de ju mer ränta. Ditt hus kan de ta senare.
Citera
2025-09-26, 09:43
Medlem
Public Enemys avatar
Det är väl bara att ringa till banken och fråga, istället för att gå ut på fb och få en massa dåliga förslag.
Citera
2025-09-26, 10:27
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Banken tycker bara det är bra att du inte amorterar. Då får de ju mer ränta. Ditt hus kan de ta senare.

Banken har har väl sett att värdet på hans bostad överstiger med 30% det kvarvarande lånet och beslutade att de kan nu mjölka honom på ränta.

Om banken begår ett misstag då är det alltid ändå kunden som får betala så man borde alltid kontakta banken när det uppstår konstigheter.
Citera
2025-09-26, 10:36
Medlem
Staffearas avatar
Citat:
Som rubriken lyder. Jag hade två bolån Ett litet på 15. % och ett större på 70% av bostadens värde. Amortering om 2% per år drogs från det lilla lånet.

För ett halvår sedan var det lilla lånet betalt och belåningsgrad nere på 70% . Jag borde därmed få en amortering på 2500 kr i månaden på det kvarvarande lånet, men så sker ej. De drar bara ränta.

Kan man få skit av banken om man inte meddelar detta??? Billånet sjunker ju i en resande takt när man kan dubbla den amorteringen så länge banken inte reagerar.

jag hade inte rapoorterat jag hade betalat av lån och sen när de är klart så banken inte tjäna pengar de myket bra.
Citera
2025-09-26, 11:16
Medlem
Juridikbingo 😁 - när man vill ha de svar man önskar sig.
Citat:
För TS vill ju såklart komma undan med det och amortera så lite som möjligt. Men märkligt nog ska vi sitta och göra en bedömning utan att känna till villkoren i avtalet. För det håller TS hemligt för oss. Inte ens ett avidentifierat utdrag vill han låta oss granska.

Ungefär som att ta upp telefonen och ringa ett random telefonnummer:
- Ja hej, vem är det?
- Det är ingen.
- Jaha och vad ville du?
- Nej jag ville inget. Det var ju du som svarade!
- Ja men det var ju du som ringde, så då kan du väl berätta vad du vill?
- Varför ska jag berätta varför jag ringde? Det var ju du som svarade! Om du ändå inte vill svara så kan du ju bara lägga på.

Så ja. Rent praktiskt borde det rimligaste vara att ringa banken. Eller *ehm* Konsumenternas. Som är en stiftelse som arbetar med just denna typen av frågor. Men inte heller det dög. Så här ska vi sitta och spela juridik-bingo.
Citera
2025-09-26, 12:39
Medlem
Ring och fråga så får du rätt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här