2025-09-24, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Borgenär är den som lånar ut pengar. Tror du menar borgensman. Denna person garanterar att låntagaren och går bara in och betalar om låntagaren inte betalar.

Medlåntagare står med på lånet och båda är solidariskt ansvariga.
Ja det var det jag menade, kallas inte det borgenär?
Citera
2025-09-24, 19:29
Medlem
Ok jag fattar nu... Tack
Citera
2025-09-24, 20:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Det är bättre att ta den "lite långsamare" vägen som funkar bättre i verkligheten, än den "snabba" som funkar sämre i verkligheten.

Det finns exempelvis studier som visar att folk som använder snowball betalar av lånen i 50% fler fall än avalanche metoden.

Nu behöver vi dock inte göra hela tråden till en diskusson om detta, den som vill veta mer kan söka på snowball vs avalanche och djupdyka mer...

Fast den vägen där man betalar av lånen med hög ränta först är ju den snabbaste vägen, och den billigaste.
Citera
2025-09-24, 20:05
Medlem
Svizzeras avatar
Aldrig i livet att jag skulle kräva något sådant av någon eller själv skriva under som medlåntagare. Spara först och köp sedan när du har cashen.
Citera
2025-09-24, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Aldrig i livet att jag skulle kräva något sådant av någon eller själv skriva under som medlåntagare. Spara först och köp sedan när du har cashen.
Nu har ju ts redan skulderna, och vill förbättra sina möjligheter att betala tillbaka.

Men såklart jag håller med dig att man aldrig ska vara medlåntagare till någon som misskött sin ekonomi, möjligen om man är en snäll mamma eller pappa, men knappast annars - Det är som att be om trubbel.
Citera
2025-09-24, 20:12
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Att du skriver att det är garanterat riskfritt väcker starka varningstecken hos mig.

Bankerna har god historik och erfarenhet ifrån sådana som dig. Finns anledning varför de har sina krav.

Sluta försök lek oskyldig på nätet, du har ögonen på dig när det gäller att låna pengar. Förmodligen av mycket goda skäl.
Citera
2025-09-24, 20:25
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Hopbakslån är oftast sämre i verkligheten, men bättre "matematiskt". Det är dock inte okunskap i matematik som gör folk skuldsatta. Därmed är inte heller en matematiskt optimerad lösning svaret.

Börja istället med att betala minimun på alla lån, men försök betala av det minsta lånet så snabbt som möjligt. När du betalat av det, ta näst minsta osv.

Sök på debt snowball för mer info.

Jag kanske är trög, men vadå sämre i verkligheten?
Citera
2025-09-24, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag kanske är trög, men vadå sämre i verkligheten?
Om man tar ett större hopbakslån än till enbart lånen eller inte använder lånet till att betala skulderna, så är det sämre.
Citera
2025-09-24, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man tar ett större hopbakslån än till enbart lånen eller inte använder lånet till att betala skulderna, så är det sämre.

Jag tror att många gör just detta, alltså inte betalar lånen när de beviljas hopbakslån. Det är såklart katastrof. Då är det bästa att man får göra en lösenlista och skicka in, så betalar långivaren efter lösenlistan. Då får man alltså inte pengar på kontot och man riskerar inte att missköta något.
Citera
2025-09-24, 20:39
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Men då är det ju inte ett hopbakslån? Om jag köper knark för matbudgeten är det ju inte hos matbudheten problemet ligger...
Citera
2025-09-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Att du skriver att det är garanterat riskfritt väcker starka varningstecken hos mig.

Bankerna har god historik och erfarenhet ifrån sådana som dig. Finns anledning varför de har sina krav.

Sluta försök lek oskyldig på nätet, du har ögonen på dig när det gäller att låna pengar. Förmodligen av mycket goda skäl.

Har man så mycket skräplån att man sätter sitt hopp till ett ohopbakslån är man en högriskperson. Det ser alla utom TS. Försäkringar vid arbetslöshet har en begränsning i tid så ingen garant. Så helt riktig analys enbart en riktig idiot skulle ställa upp och dessa har sällan själva ekonomi för att vara ett realistiskt hopp.
Citera
2025-09-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Men då är det ju inte ett hopbakslån? Om jag köper knark för matbudgeten är det ju inte hos matbudheten problemet ligger...
Precis, men det är så vissa lånetorskar gör. Deras tanke är nog att lösa sina lån, men när det kommer in en halv miljon på kontot så är det plötsligt annat som hägrar.

Man måste ju få unna sig, tänker de säkert.

Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Har man så mycket skräplån att man sätter sitt hopp till ett ohopbakslån är man en högriskperson.
Det är därför det krävs en medlånetagare som kan ta hela risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in