2025-09-24, 18:09
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag borgade åt en person som var minst lika seriös som du, efter en månad slutade han betala...
Skit i hopbakslånet och lägg så mycket du kan på att göra extra amorterkngar och betala av de länen som har högst ränta först.

Jag antar att han inte svarade när du försökte kontakta honom heller? Hur mycket pengar förlorade du? Tråkigt att höra. Har själv varit med om att folk inte betalar tillbaka några hundralappar, så skulle aldrig våga låna ut större summor.
Citera
2025-09-24, 18:10
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ja men den bästa ekonomiska lösningen är att betala de med högst ränta först, vad är fördelen med att ta de minsta lånen först?

Att betala av även ett litet lån ger en hög grad tillfredställelse, som ger energi och ork att fortsätta betala av nästa, och nästa, och nästa.

Att kasta pengar på ett stort lån kan ge en stor känsla av hopplöshet, eftersom det knappt märks av.

Som sagt, detta är en beteendefråga, inte en matematikuppgift.
Citera
2025-09-24, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Hopbakslån är oftast sämre i verkligheten, men bättre "matematiskt". Det är dock inte okunskap i matematik som gör folk skuldsatta. Därmed är inte heller en matematiskt optimerad lösning svaret.
Ett hopbakslån är ofta en toppenlösning, men det förutsätter att räntan är lägre och att man verkligen sköter lånet. Tittar man på Lyxfällan så tar flera hopbakslån på lite högre belopp än vad som behövs, och sedan går inte alla pengar till att betala av de andra lånen.

Citat:
Börja istället med att betala minimun på alla lån, men försök betala av det minsta lånet så snabbt som möjligt. När du betalat av det, ta näst minsta osv.
Nej, man betalar av det lånet som har högst ränta först. Sedan så är nog det minsta lånet det med högst ränta och kostnader.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-24 kl. 18:21.
Citera
2025-09-24, 18:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag antar att han inte svarade när du försökte kontakta honom heller? Hur mycket pengar förlorade du? Tråkigt att höra. Har själv varit med om att folk inte betalar tillbaka några hundralappar, så skulle aldrig våga låna ut större summor.

Jag hade en väldig tur för slarvpellens storebror ordnade så att deras mamma såg till att jag fick mina pengar för föräldrarna hade sålt sitt lantställd och hade cash på kontot.
Det räknades av som förskott på arv för slarvpellen.
Citera
2025-09-24, 18:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Att betala av även ett litet lån ger en hög grad tillfredställelse, som ger energi och ork att fortsätta betala av nästa, och nästa, och nästa.

Att kasta pengar på ett stort lån kan ge en stor känsla av hopplöshet, eftersom det knappt märks av.

Som sagt, detta är en beteendefråga, inte en matematikuppgift.

Säkert, därför kan det vara psykologislt fördelaktigt att veta att man valt den lösning som gör att man snabbast blir sluldfri.
Citera
2025-09-24, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Har aldrig haft någon betalningsanmärkning. Däremot har jag en del lån som tynger mig varje månad, som tagits i svårare tider och därmed vid den tiden också har räddat mig. Men nu vill jag så fort jag kan bli av med dem. Jag har nu fått erbjudande om samlingslån, då alla lån bakas ihop till ett enda och som därmed lättar bördan något varje månad. Men kravet var en medlåntagare....vart fan hittar jag en sådan? Jag har frågat varenda jävel jag känner, släktingar, barndomskamrater, arbetskompisar. De flesta reagerar på ungefär samma sätt som jag själv skulle ha gjort, alltså "jag hajar din situation men om inte du betalar åker ju jag på detta och får gå från hus och hem. Jag förstår det resonemanget även om jag garanterar att det är totalt riskfritt, inte en krona kommer krävas av medlåntagaren eftersom det är mitt autogiro och vid eventuell arbetslöshet kommer en försäkring betala lånet. Jag har faktiskt hittat 2 som sagt ja, en av dem tjänade dock för lite varje månad och den andre vägrade att skaffa bank-id så då föll det. En tredje sa att han gärna skulle ställa upp men hade aktiv skuldsanering. Ni som behövt medlåntagare, vart har ni hittat denne? Har det varit lätt att få någon att ställa upp? Idag känner jag att jag gärna ersätter den som ställer upp.

Bland släktingar!
Citera
2025-09-24, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Du kan ju knappt betala dina lån hur ska du kompensera en?
Vitsen är att ta ett lån med lägre ränta och kostnader som man löser de övriga lånen med, vilket såklart gör att det blir billigare och även enklare att hålla reda på.

Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Jag har faktiskt hittat 2 som sagt ja, en av dem tjänade dock för lite varje månad och den andre vägrade att skaffa bank-id så då föll det. En tredje sa att han gärna skulle ställa upp men hade aktiv skuldsanering. Ni som behövt medlåntagare, vart har ni hittat denne? Har det varit lätt att få någon att ställa upp? Idag känner jag att jag gärna ersätter den som ställer upp.
Är det inte lite tragikomiskt att just dessa kan tänka sig att gå in som medlåntagare?
Citera
2025-09-24, 18:33
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Säkert, därför kan det vara psykologislt fördelaktigt att veta att man valt den lösning som gör att man snabbast blir sluldfri.

Det är bättre att ta den "lite långsamare" vägen som funkar bättre i verkligheten, än den "snabba" som funkar sämre i verkligheten.

Det finns exempelvis studier som visar att folk som använder snowball betalar av lånen i 50% fler fall än avalanche metoden.

Nu behöver vi dock inte göra hela tråden till en diskusson om detta, den som vill veta mer kan söka på snowball vs avalanche och djupdyka mer...
Citera
2025-09-24, 19:10
Medlem
Är det samma som borgenär?
Citera
2025-09-24, 19:15
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Jag hade en väldig tur för slarvpellens storebror ordnade så att deras mamma såg till att jag fick mina pengar för föräldrarna hade sålt sitt lantställd och hade cash på kontot.
Det räknades av som förskott på arv för slarvpellen.

Skönt att höra att det löste sig. Tror att de flesta föräldrar skulle skämmas i ett sådant läge och vara villiga att betala av skulden som barnet skiter i.
Citera
2025-09-24, 19:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard

Borgenär = nån som lånar ut pengar, dvs banken.
Citera
2025-09-24, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Borgenär är den som lånar ut pengar. Tror du menar borgensman. Denna person garanterar att låntagaren och går bara in och betalar om låntagaren inte betalar.

Medlåntagare står med på lånet och båda är solidariskt ansvariga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in