Citat:
Ursprungligen postat av
VEMDÅJAG
Har aldrig haft någon betalningsanmärkning. Däremot har jag en del lån som tynger mig varje månad, som tagits i svårare tider och därmed vid den tiden också har räddat mig. Men nu vill jag så fort jag kan bli av med dem. Jag har nu fått erbjudande om samlingslån, då alla lån bakas ihop till ett enda och som därmed lättar bördan något varje månad. Men kravet var en medlåntagare....vart fan hittar jag en sådan? Jag har frågat varenda jävel jag känner, släktingar, barndomskamrater, arbetskompisar. De flesta reagerar på ungefär samma sätt som jag själv skulle ha gjort, alltså "jag hajar din situation men om inte du betalar åker ju jag på detta och får gå från hus och hem. Jag förstår det resonemanget även om jag garanterar att det är totalt riskfritt, inte en krona kommer krävas av medlåntagaren eftersom det är mitt autogiro och vid eventuell arbetslöshet kommer en försäkring betala lånet. Jag har faktiskt hittat 2 som sagt ja, en av dem tjänade dock för lite varje månad och den andre vägrade att skaffa bank-id så då föll det. En tredje sa att han gärna skulle ställa upp men hade aktiv skuldsanering. Ni som behövt medlåntagare, vart har ni hittat denne? Har det varit lätt att få någon att ställa upp? Idag känner jag att jag gärna ersätter den som ställer upp.
Hopbakslån är oftast sämre i verkligheten, men bättre "matematiskt". Det är dock inte okunskap i matematik som gör folk skuldsatta. Därmed är inte heller en matematiskt optimerad lösning svaret.
Börja istället med att betala minimun på alla lån, men försök betala av det minsta lånet så snabbt som möjligt. När du betalat av det, ta näst minsta osv.
Sök på debt snowball för mer info.