2025-09-24, 03:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellizz89
Jag är verkligen inte insatt i skuldsanering. Har själv haft lite skulder men inte längre.
Allt jag vet är att skulder inte kan skrivas över
Det enda jag egentligen vill veta är HUR mycket av min egen lön jag kommer kunna spara. Jag VET att kronofogden kan tycka att han ska betala in mer på sin skuld men jag vet ju inte hur mycket de kan kräva 🙄det är det enda jag skulle vilja veta men jag får väl fråga kronofogden, eller vänta och se

Vad du verkligen inte skall göra är att vänta och se. I programmet "Lyxfällan" finns det otaliga exempel på sambos som så gjort och råkat riktigt illa ut. Lyft på luren, du kan vara anonym!

Edit: Dina farhågor ser tyvärr ut att besannas.

"När man är sambo med någon så får Kronofogdemyndigheten i sin beräkning av förbehållsbeloppet även inkludera sambons inkomster, och de ser då till ens gemensamma ekonomiska förmåga. Även kostnader så som hyra och mat delas mellan sambor i proportion till inkomst. Det kan innebära att man får betala ett större belopp på sin skuldsanering i månaden, eftersom man bedöms ha en större ekonomisk förmåga."

https://www.familjensjurist.se/fraga...lytta-ihop/det
Senast redigerad av LeeVan 2025-09-24 kl. 03:54.
Citera
2025-09-24, 04:26
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Många dåliga gissningar här innan.
Din sambo har rätt till förbehållsbelopp, det är vad som ska täcka dennes leverne och sin del av hyran och övrigt som denne har fått ”avdrag” för hos KF.

Viktigt också att sambon angett alla era utgifter, glöm inte mediciner, läkarbesök, försäkringar m.m.
Varje extra krona man får behålla kan ju vara viktig.

Följ länken, och räkna ut vad dina olika inkomster gör för skillnad för din sambos förbehållsbelopp:

https://kronofogden.se/nagon-har-ett...ivilstand-barn
Citera
2025-09-24, 05:59
Medlem
Håller med, väldigt mycket dåliga tips!

Kontakta kronofogden och se vad som gäller om alla saker inom er ekonomi och hur ni ska separera den. Tex tar ju kronofogden din bil om sambon lånar den hela tiden eftersom det då anses vara hennes tillgång. Man kan inte skriva saker på andra och tro man kan undvika tagna lån.
Ger du henne dina pengar så ska ju det till kronofogden och lånen om det är över minimum beloppet hon ska ha att leva på. Skuldsanering handlar ju om att bita i det sura äpplet och sen bli fri igen med en lärdom rikare.

Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Många dåliga gissningar här innan.
Din sambo har rätt till förbehållsbelopp, det är vad som ska täcka dennes leverne och sin del av hyran och övrigt som denne har fått ”avdrag” för hos KF.

Viktigt också att sambon angett alla era utgifter, glöm inte mediciner, läkarbesök, försäkringar m.m.
Varje extra krona man får behålla kan ju vara viktig.

Följ länken, och räkna ut vad dina olika inkomster gör för skillnad för din sambos förbehållsbelopp:

https://kronofogden.se/nagon-har-ett...ivilstand-barn
Citera
2025-09-24, 07:15
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Du ska betala mer om du arbetar.
Citera
2025-09-24, 07:44
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellizz89
Tack
Vet bara att vi delar på alla räkningar som det är nu men det jag vill veta år om jag kommer betala mer på de gemensamma räkningarna inklusive hyran o hur mkt i så fall om jag får jobb.
Dock betalar jag ju inte mer på nånting nu och kan personligen spara ca 6-7000 av min inkomst efter jag betalat min del (vilket är hälften av våra gemensamma utgifter)
Om du skulle behöva betala mer än den del som din sambo betalar idag, så betalar du indirekt av på hans skuld. Tänk på det.
Citera
2025-09-24, 08:30
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Om du skulle behöva betala mer än den del som din sambo betalar idag, så betalar du indirekt av på hans skuld. Tänk på det.

Och sambon därmed mindre i hushållet. Sannolikt behöver då sambon begära omprövning av skuldsaneringen och betala mer av sin skuld varje månad pga. "väsentligt förbättrad ekonomisk situation". Ingen bra ide' att chansa att det inte upptäcks för då kan sambons skuldsanering avbrytas.

Men, för säkerhets skulle ring KFM anonymt och dubbelkolla.
Citera
2025-09-24, 08:44
Medlem
Merwinnas avatar
TS - det är aldrig en bra idé att röra ihop sin ekonomi med någon som har skuldsanering. Det är ju som en SUG som suger upp alla lösa pengar i hushållet, så fort de trillar in på något sätt. Även dina saker kan bli utmätta, för övrigt, om KF beslutar om utmätning. Nu ÄR ni redan sambos, så det kanske är svårt för er att flytta isär... Annars kan du ju se det som att du hjälper din sambo att bli skuldfri fortare genom att ni bor tillsammans och du tar lejonparten av utgifterna. Men då måste du vara säker på att du inte bara blir utnyttjad, annars blir det ett kymigt uppvaknande om några år när hon lämnar dig för någon skojigare karl, skuldfri och fågelfri, och dom två köper hus, skaffar barn...

Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Beror ju på om ni betalar in 50% av er inkomst eller 50% av kostnaderna var.

Om Kronofogden blir inblandad kan inte längre paret själva bestämma detta. Kronofogden bestämmer vilket belopp de ska ha in, och sedan har hon (TS' sambo) bara kvar till existensminimum. Ska parterna betala hälften av kostnaderna var under de omständigheterna, så måste de leva mycket frugalt, annars blir det ju TS som får stå för lejonparten av utgifterna. Det blir alltså indirekt han som betalar av hennes skulder.
Citera
2025-09-24, 08:47
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter

Sambon har ju skuldsanering, ingen obetald skuld som tickar hos fogden.

Hur menar du?
Citera
2025-09-24, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6

Hur menar du?

Citat:
En sambos skuldsanering påverkar endast den skuldsattes ekonomi, men kan leda till en omprövning av skuldsaneringen om sambons inkomster och tillgångar förbättrar den skuldsattes ekonomiska situation väsentligt

Nu är ju situationen med TS sambo uträknad på nuvarande ekonomiska situation i hushållet men låt oss säga att TS tjänar 15.000 i månaden nu och sedan får ett drömjobb och börjar tjäna 60.000 i månaden. Tror du inte detta påverkar skuldsaneringen/förbehållsbeloppet som TS:s sambo får behålla?

https://kronofogden.se/nagon-har-ett...rbehallsbelopp

Citat:
Flera faktorer påverkar hur stor din löneutmätning blir. För att kunna betala dina boendekostnader samt exempelvis mat, el och mobil är du alltid garanterad att behålla ett belopp, förbehållsbeloppet. Räkna ut hur det ser ut för dig.

Citat:
Så här går beräkningen till
Du behöver lämna en hel del information för att vi ska kunna räkna ut ditt förbehållsbelopp. Det handlar bland annat om dina

familjeförhållanden
inkomster för dig och din eventuella partner

kostnader för boende
övriga kostnader.

Jag roade mig med att räkna ut ett förbehållsbelopp för en person som har 20.000 i inkomst och som är sambo med en person som har 20.000 i inkomst och de har en boendekostnad på 10.000 kr - då blir det 10.110 kr kvar efter skuldsaneringen för den som har det.

Om jag istället ändrar det ovan så att sambon tjänar 60.000 kr i månaden - så sjunker förbehållsbeloppet för den som har skuldsanering till 5.055 kr.

Personen med högre lön anses alltså kunna betala mer för gemensamma utgifter. Skulderna är fortfarande personliga men på sätt och vis får ju personen som inte har skuldsanering ändå vara med och betala i form av en större andel av gemensamma utgifter.
Citera
2025-09-24, 11:11
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6

Hur menar du?
När man betalar mer än sambon av de gemensamma räkningarna så kan sambon betala av sin skuld. Det är en indirekt betalning av skulderna.
Citera
2025-09-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Du ska betala mer om du arbetar.
Man ska väll dela lika på allt om det ska vara jämställt att sedan den ena tagit lån och utbildat sig till att bli något ska den inte lida av.

Min dam får ut ungefär 20 tusen efter skatt, jag däremot får ut närmare 50 tusen. Hon VÄGRAR att jag betalar mer och de gånger jag gör det så noterar hon det och betalar tillbaka genom att tex köpa god mat eller något liknade.
Jag betalar mer eftersom hon missar saker men det gör jag av egen fri vilja inget annat.
Hon ska nu vidareutbilda sig men vägrar att jag tar på mig hela det ekonomiska ansvaret fast jag kan det utan problem.

Det ovan var det hon som sade och fick mig att tänka till när hon hela tiden vägrade att jag betalar mer.

Med det sagt så skulle jag aldrig låta någon leva lyxliv för mina pengar jag tjänar ihop.

EDIT: Vad ni diskuterar, plocka upp telefonen och ring fogden och fråga, är inte svårare än så...
Citera
2025-09-24, 11:49
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Kan man få skuldsanering som sjukskriven eller arbetslös? Om man t ex har NOLL inkomst då?
Eller om beloppet är så stort att man aldrig kan beta av det?

Hur länge har personen haft skuldsanering då, är väl på 5 år va?
Nog inte så lätt i dagsläget att få igenom en sån men det kanske det är?

Vet inte vad jag tillförde till tråden, antagligen ingenting men snarare nyfiken på hur det fungerar... Ah jag vet får googla.

Lycka till TS och låna inte ut bilen om den är värd mer än 20-30k eller så,det har man hört om att de kan knipa kärran då för avbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in