2025-09-24, 14:33
Medlem
Bbobis avatar
Tycker ni ska fortsätta som ni gör idag.

Känner du att du behöver motivera det kan du väl säga att du tänker spara de extra pengarna så ni har en buffert och att du vill spara dom på ditt konto med tanke på din sambos situation.

Det är trotts allt du som tjänat pengarna så skulle din sambo ha problem med att du tar ett ansvarsfullt beslut skulle jag dra öronen åt mig.
Senast redigerad av Bbobi 2025-09-24 kl. 14:37.
Citera
2025-09-24, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Tycker ni ska fortsätta som ni gör idag.

Känner du att du behöver motivera det kan du väl säga att du tänker spara de extra pengarna så ni har en buffert och att du vill spara dom på ditt konto med tanke på din sambos situation.

Det är trotts allt du som tjänat pengarna så skulle din sambo ha problem med att du tar ett ansvarsfullt beslut skulle jag dra öronen åt mig.

Kan vara bra att läsa svaren innan du svarar, OM TS för högre inkomst kommer skuldsaneringen äta upp den ökningen då man räknar på hushållets inkomst.
Du måste under skuldsaneringen vara transparent med vilka inkomster som finns annars riskerar skuldsaneringen att avslutas.

Det fungerar likadant om en part söker socs bidrag, hushållets gemensamma inkomster räkas det på så du kan åka på att stå för alla kostnader tills ni båda lever på eller under existensminimum innan bidrag betalas ut.

Så rådet är alltid att inte bo med folk som inte kan eller inte har kunnat försörja sig själva.
Citera
2025-09-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellizz89
Hej!

Min sambo är sjukskriven samt har skuldsanering. Jag är just nu arbetslös och vi delar på alla räkningar d v s hyra, el o.s.v. även mat. Sen betalar vi våra egna räkningar som t ex telefon och lite annat.

Jag har haft a kassa och har för tillfället aktivitetsstöd på drygt 15000 kr i månaden och jag har räkningar på ca 9500 kr, det är det som för min del är (halva) hyran, hälften av maten och elen och nåt abonnemang.

Jag tänker, om jag får jobb och kommer få ut kanske 6-7000 mer i månaden, kommer vi fortfarande kunna dela på alla räkningar eller kan det hända att jag måste betala mer i hyra än min sambo, mer av elen, maten och så vidare så han istället kan betala mer till kronofogden? Har ingen aning om hur det går till och skulle väldigt gärna vilja veta hur mycket jag kan spara av lönen.

Är det någon som är/varit i en liknande situation och har erfarenhet av hur det går till?

Är verkligen aktivitetsstöd så högt som 15k?
Citera
2025-09-24, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Är verkligen aktivitetsstöd så högt som 15k?
Högsta belopp man kan få som aktivitetsersättning verkar vara 23 777 sek/månad.
Högsta belopp för inkomstrelaterad sjukersättning och aktivitetsersättning:

23 777 kronor/månad
285 327 kronor/år
https://www.forsakringskassan.se/pri...ktuella-belopp
Citera
2025-09-24, 17:30
Medlem
Citat:
Jag är verkligen inte insatt i skuldsanering. Har själv haft lite skulder men inte längre.
Allt jag vet är att skulder inte kan skrivas över
Det enda jag egentligen vill veta är HUR mycket av min egen lön jag kommer kunna spara. Jag VET att kronofogden kan tycka att han ska betala in mer på sin skuld men jag vet ju inte hur mycket de kan kräva 🙄det är det enda jag skulle vilja veta men jag får väl fråga kronofogden, eller vänta och se
Det är tydligt att du inte förstår hur skuldsanering fungerar. Börja med det.
Citera
2025-09-24, 17:44
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Hej!

Min sambo är sjukskriven samt har skuldsanering. Jag är just nu arbetslös och vi delar på alla räkningar d v s hyra, el o.s.v. även mat. Sen betalar vi våra egna räkningar som t ex telefon och lite annat.

Jag har haft a kassa och har för tillfället aktivitetsstöd på drygt 15000 kr i månaden och jag har räkningar på ca 9500 kr, det är det som för min del är (halva) hyran, hälften av maten och elen och nåt abonnemang.

Jag tänker, om jag får jobb och kommer få ut kanske 6-7000 mer i månaden, kommer vi fortfarande kunna dela på alla räkningar eller kan det hända att jag måste betala mer i hyra än min sambo, mer av elen, maten och så vidare så han istället kan betala mer till kronofogden? Har ingen aning om hur det går till och skulle väldigt gärna vilja veta hur mycket jag kan spara av lönen.

Är det någon som är/varit i en liknande situation och har erfarenhet av hur det går till?
Varför ska du sponsra din sambo, kan ju tex bli så att förhållandet tar slut om några år vilket innebär att du har plöjt ner en massa av dina pengar på ingenting.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-09-24 kl. 17:47.
Citera
2025-09-24, 17:48
Medlem
AwakeAsFucks avatar
Citat:
Hej!

Har ni gemensam ekonomi eller inte ?
Citera
2025-09-24, 18:31
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
TS - det är aldrig en bra idé att röra ihop sin ekonomi med någon som har skuldsanering. Det är ju som en SUG som suger upp alla lösa pengar i hushållet, så fort de trillar in på något sätt. Även dina saker kan bli utmätta, för övrigt, om KF beslutar om utmätning. Nu ÄR ni redan sambos, så det kanske är svårt för er att flytta isär... Annars kan du ju se det som att du hjälper din sambo att bli skuldfri fortare genom att ni bor tillsammans och du tar lejonparten av utgifterna. Men då måste du vara säker på att du inte bara blir utnyttjad, annars blir det ett kymigt uppvaknande om några år när hon lämnar dig för någon skojigare karl, skuldfri och fågelfri, och dom två köper hus, skaffar barn...

Om Kronofogden blir inblandad kan inte längre paret själva bestämma detta. Kronofogden bestämmer vilket belopp de ska ha in, och sedan har hon (TS' sambo) bara kvar till existensminimum. Ska parterna betala hälften av kostnaderna var under de omständigheterna, så måste de leva mycket frugalt, annars blir det ju TS som får stå för lejonparten av utgifterna. Det blir alltså indirekt han som betalar av hennes skulder.

Det var illa!
Citera
2025-09-24, 19:03
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Kan man få skuldsanering som sjukskriven eller arbetslös? Om man t ex har NOLL inkomst då?
Eller om beloppet är så stort att man aldrig kan beta av det?

Ja, det kan man.

Man betalar det man kan i 5års tid.

..

Om ens ekonomi förändras mycket så kommer din sambo att få göra en ny betalningsplan och i detta fall kan du bli indragen i att hjälpa till att betala i 5års tid. Både till det bättre eller sämre.

Jag tror inte KF kommer att göra en utmätning på era grejer, utan det blir från lönen eller bidraget.

Tyvärr skulle ni ha väntat på att den skuldsatte blev skuldfri innan ni blev sambos.
Senast redigerad av Kalaskula544 2025-09-24 kl. 19:11.
Citera
2025-09-24, 19:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo

Så rådet är alltid att inte bo med folk som inte kan eller inte har kunnat försörja sig själva.

I alla fall inte om detta inte är planen s.a.s.. Vill folk ha en uppdelning där den ena (vanligen mannen) yrkesarbetar och den andra (vanligen kvinnan) sköter hem och barn och trädgård och allt vardagens småkram, så är det upp till dem. Det kan till och med vara positivt för hela familjen. MEN då ska det som sagt vara ett medvetet val, och inte något som den ena dras in i för att h*n inte känner till kronofogdens eller socialens regler...
Citera
2025-09-24, 20:35
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
TS - det är aldrig en bra idé att röra ihop sin ekonomi med någon som har skuldsanering. Det är ju som en SUG som suger upp alla lösa pengar i hushållet, så fort de trillar in på något sätt. Även dina saker kan bli utmätta, för övrigt, om KF beslutar om utmätning. Nu ÄR ni redan sambos, så det kanske är svårt för er att flytta isär... Annars kan du ju se det som att du hjälper din sambo att bli skuldfri fortare genom att ni bor tillsammans och du tar lejonparten av utgifterna. Men då måste du vara säker på att du inte bara blir utnyttjad, annars blir det ett kymigt uppvaknande om några år när hon lämnar dig för någon skojigare karl, skuldfri och fågelfri, och dom två köper hus, skaffar barn...

Om Kronofogden blir inblandad kan inte längre paret själva bestämma detta. Kronofogden bestämmer vilket belopp de ska ha in, och sedan har hon (TS' sambo) bara kvar till existensminimum. Ska parterna betala hälften av kostnaderna var under de omständigheterna, så måste de leva mycket frugalt, annars blir det ju TS som får stå för lejonparten av utgifterna. Det blir alltså indirekt han som betalar av hennes skulder.
Det är en han som är skuldsatt. Varför antar du att det är en hon?
Citera
2025-09-24, 20:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det är en han som är skuldsatt. Varför antar du att det är en hon?

Förlåt, de flesta medlemmar här är män, så jag tog liksom för givet att TS var en man. Men TS är en kvinna och den skuldsatta sambon är en man - så är det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in