Citat:
Ursprungligen postat av
Bellizz89
Hej!
Min sambo är sjukskriven samt har skuldsanering. Jag är just nu arbetslös och vi delar på alla räkningar d v s hyra, el o.s.v. även mat. Sen betalar vi våra egna räkningar som t ex telefon och lite annat.
Jag har haft a kassa och har för tillfället aktivitetsstöd på drygt 15000 kr i månaden och jag har räkningar på ca 9500 kr, det är det som för min del är (halva) hyran, hälften av maten och elen och nåt abonnemang.
Jag tänker, om jag får jobb och kommer få ut kanske 6-7000 mer i månaden, kommer vi fortfarande kunna dela på alla räkningar eller kan det hända att jag måste betala mer i hyra än min sambo, mer av elen, maten och så vidare så han istället kan betala mer till kronofogden? Har ingen aning om hur det går till och skulle väldigt gärna vilja veta hur mycket jag kan spara av lönen.
Är det någon som är/varit i en liknande situation och har erfarenhet av hur det går till?
Eftersom ni redan delar 50/50 på era gemensamma bas-utgifter borde det ju rimligen inte bli någon skillnad om du får ökad inkomst.
Vad som kan krävas av din sambo är ju att hen under skuldsaneringen lever på existensminimum och att resterande går till att betala av skulden.
Inte att hen skall leva på en sambo för att på så sätt betala av mer.
Men det är bara utifrån min logik.. Jag skulle i ditt fall ringt kronofogden anonymt för den frågeställning. Problematiken borde vara rätt vanlig och därför enkel för kronofogden att ge ett rakt svar på.