• 1
  • 2
2025-09-24, 01:21
Hej!

Min sambo är sjukskriven samt har skuldsanering. Jag är just nu arbetslös och vi delar på alla räkningar d v s hyra, el o.s.v. även mat. Sen betalar vi våra egna räkningar som t ex telefon och lite annat.

Jag har haft a kassa och har för tillfället aktivitetsstöd på drygt 15000 kr i månaden och jag har räkningar på ca 9500 kr, det är det som för min del är (halva) hyran, hälften av maten och elen och nåt abonnemang.

Jag tänker, om jag får jobb och kommer få ut kanske 6-7000 mer i månaden, kommer vi fortfarande kunna dela på alla räkningar eller kan det hända att jag måste betala mer i hyra än min sambo, mer av elen, maten och så vidare så han istället kan betala mer till kronofogden? Har ingen aning om hur det går till och skulle väldigt gärna vilja veta hur mycket jag kan spara av lönen.

Är det någon som är/varit i en liknande situation och har erfarenhet av hur det går till?
Citera
2025-09-24, 01:32
Medlem
Sasha08s avatar
Beror ju på om ni betalar in 50% av er inkomst eller 50% av kostnaderna var.
Citera
2025-09-24, 01:35
Jag vet inte om jag förstår vad du menar. Jag vet bara att vi delar lika på alla räkningar samt maten.
Hur menar du?🤔
Citera
2025-09-24, 01:39
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellizz89
Jag vet inte om jag förstår vad du menar. Jag vet bara att vi delar lika på alla räkningar samt maten.
Hur menar du?🤔
Då kommer ni att ha det lika dåligt tills hans skulder är betalda, spring skulle jag säga, fort och långt ifrån honom. Du kommer dela hans skulder så länge ni är sambos.
Citera
2025-09-24, 01:44
Medlem
Nu killgissar jag. Jag tror att det räknas på att ni delar på räkningarna och skulderna är personliga om ni inte är gifta. Sätt in överskjutande pengar på ett sparkonto i ditt namn vilket är klokt. Sambon har väl en avbetalningsplan som den skall följa. Dvs.s ni han/hon betalar bara en del på skulden. Men som sagt, jag gissar bara på det jag antar är mest troligt.
Lycka till.
Citera
2025-09-24, 01:45
Jag är verkligen inte insatt i skuldsanering. Har själv haft lite skulder men inte längre.
Allt jag vet är att skulder inte kan skrivas över
Det enda jag egentligen vill veta är HUR mycket av min egen lön jag kommer kunna spara. Jag VET att kronofogden kan tycka att han ska betala in mer på sin skuld men jag vet ju inte hur mycket de kan kräva 🙄det är det enda jag skulle vilja veta men jag får väl fråga kronofogden, eller vänta och se
Citera
2025-09-24, 01:47
Medlem
Citat:
Jag är verkligen inte insatt i skuldsanering. Har själv haft lite skulder men inte längre.
Allt jag vet är att skulder inte kan skrivas över
Det enda jag egentligen vill veta är HUR mycket av min egen lön jag kommer kunna spara. Jag VET att kronofogden kan tycka att han ska betala in mer på sin skuld men jag vet ju inte hur mycket de kan kräva 🙄det är det enda jag skulle vilja veta men jag får väl fråga kronofogden, eller vänta och se
Icke att rekommendera. Det är genom att göra så man hamnar hos KF.
Citera
2025-09-24, 01:48
Tack
Vet bara att vi delar på alla räkningar som det är nu men det jag vill veta år om jag kommer betala mer på de gemensamma räkningarna inklusive hyran o hur mkt i så fall om jag får jobb.
Dock betalar jag ju inte mer på nånting nu och kan personligen spara ca 6-7000 av min inkomst efter jag betalat min del (vilket är hälften av våra gemensamma utgifter)
Citera
2025-09-24, 01:49
Hur menar du?
Citera
2025-09-24, 01:50
Medlem
Citat:
Hur menar du?
Förtydliga.
Citera
2025-09-24, 01:53
Vad ska jag förtydliga?
Citera
2025-09-24, 02:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Hej!

Min sambo är sjukskriven samt har skuldsanering. Jag är just nu arbetslös och vi delar på alla räkningar d v s hyra, el o.s.v. även mat. Sen betalar vi våra egna räkningar som t ex telefon och lite annat.

Jag har haft a kassa och har för tillfället aktivitetsstöd på drygt 15000 kr i månaden och jag har räkningar på ca 9500 kr, det är det som för min del är (halva) hyran, hälften av maten och elen och nåt abonnemang.

Jag tänker, om jag får jobb och kommer få ut kanske 6-7000 mer i månaden, kommer vi fortfarande kunna dela på alla räkningar eller kan det hända att jag måste betala mer i hyra än min sambo, mer av elen, maten och så vidare så han istället kan betala mer till kronofogden? Har ingen aning om hur det går till och skulle väldigt gärna vilja veta hur mycket jag kan spara av lönen.

Är det någon som är/varit i en liknande situation och har erfarenhet av hur det går till?

Eftersom ni redan delar 50/50 på era gemensamma bas-utgifter borde det ju rimligen inte bli någon skillnad om du får ökad inkomst.

Vad som kan krävas av din sambo är ju att hen under skuldsaneringen lever på existensminimum och att resterande går till att betala av skulden. Inte att hen skall leva på en sambo för att på så sätt betala av mer.

Men det är bara utifrån min logik.. Jag skulle i ditt fall ringt kronofogden anonymt för den frågeställning. Problematiken borde vara rätt vanlig och därför enkel för kronofogden att ge ett rakt svar på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in