2025-09-22, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Lägg ned. Säger du så om folk som förlåtar andra kriminella också som gjort dom illa, det är för kamerornas skull och dom säger så bara för hon ska bli politisk, trots att inga kameror finns. Hon är knappast den första utsatta som har förlåtit mördare och andra kriminella drägg.

Du missade ordet ”också”.
Citera
2025-09-22, 11:08
Medlem
detektiven789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor79x
Hjälp mig å förstå. Var han stor på Twitter(x) eller? Jag lyssnar på amerkanska poddar nästan varje dag, Tucker, Patrick Bet Davis, och allt möjligt. Kan inte minnas att någon nämnt denna Kirk. Vad sa han som var så jäkla specielt å värt å komma ihåg?

Hans konto och en massa sidokonton med fans och kritiker på TikTok kan rekommenderas starkt. För din del kan jag säga att både Tucker Carlson och Patrick Bet Davis de senaste två åren blivit kraftigt omkörda av Charlie Kirk som betydande influensers för högersidan.

Hela grejen med Kirk var att han besökte universitet över hela USA och tog debatten med wokea indoktrinerade studenter och det var rejält underhållande. Det var utan tvekan Kirk och hans rörelse Turning Point USA som hade en avgörande betydelse för att vinna över unga röster till högern. Kirk var nämligen extremt påläst om det mesta, hade rappa roliga svar, var väldigt respektfull mot horder av respektlösa och ibland direkt hotfulla vänsterstudenter och det var ingen tvekan om att han stod för helt ok värderingar. Det lite jobbiga för mig är hans kristna tro, men det är ju vanligt i USA, men i övrigt var hans åsikter om det mesta helt ok. Lita för guds skull inte på mediernas fulciteringar av Kirk!

Om du frågar mig om en valanalys om november 2024 så säger jag att följande förklarar utfallet bäst:

1) Mainstream media försökte sabotera valet genom att kasta all möjlig skit över Trump med åtal och lögner och en massa annat. Men väljarna genomskådade medierna och satte ner foten. Nu ser vi väldigt många poster dagligen på sociala medier där mainstream medias lögner motbevisas i en aldrig sinande ström. Ju mindre makt mainstream media har desto bättre för högern.

2) Charlie Kirk hade en reell effekt på att Trump kunde vinna valet genom att locka över en stor mängd unga till högern, framför unga män men också en del kvinnor. Andelen kvinnor som flyr från wokesekten växer lavinartat just nu, inte så mycket beroende på dådet utan på att så många vänsterkvinnor skrattat och firat mordet på ett väldigt obehagligt sätt. Det har skrämt iväg många kvinnor.

Så min prognos för mellanårsvalet nästa år, det som oppositionen normalt brukar ta hem för att amerikanerna gillar balans mellan partierna, är att Trump och högern kommer att ta hem en jordskredsseger och ge honom ännu större mandat att fortsätta rensa ut wokeismen från myndigheter, universitet och medier.
Senast redigerad av detektiven789 2025-09-22 kl. 11:11.
Citera
2025-09-22, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Jag skrev väl att man inte behöver tro på någon sagofigur, om än med andra ord? Sluta sparka in vidöppna dörrar, om du inte förstår vad jag skriver kan du väl bara låta saken bero och låta pusslet lägga sig själv?

Och "ja", man kan massvis gemensamt med en annan människa. Och andra kan ha massvis gemensamt med andra människor. Och samtidigt inget gemensamt med dig. Låt oss dra i krig och utrota alla vi inte har något gemensamt med för "vi vet ju" att de tänker utrota oss eftersom vi inte har något gemensamt med dem.

Jag vet hur livet fungerar, världen är inte rättvis men det betyder inte att jag inte kan fundera på den större bilden i alla fall. Jag söker efter en anledning att försöka bry mig om att du överhuvudtaget existerar.

Fast ateister behöver inte ”utrota” troende.
Alternativet för den som tänker annorlunda än ex jag - är inte döden.

Det är mest de troende som vill döda varandra när de har misslyckats med att övertyga den andra sidan att de har fel - och de själva rätt.

Det är också märkligt narsissistiskt att trist just den egna trons representanter skulle hamna i himmelen och få ett evigt liv.

Och varför skulle man ens önska det? Rätt egotrippat.
Citera
2025-09-22, 11:18
Medlem
AttCzas avatar
Som kristen debattör var Charlie Kirk inflytelserik i USA. Sådana kristna debattörer behövs i alla länder i västvärlden för att få stopp på samhällets förfall i form av woke, hbtq, promiskuöst sexuellt beteende. Många länder i västvärlden liknar Antikens dekadenta Sodom och Gomorrah som Gud utrotade. En orsak till Sodom och Gomorrahs utrotning var att befolkningen där hyste onaturliga begär. Med onaturliga begär menade man förstås homosexualitet, incest och då vidare. Det sistnämnda ökar också i västvärlden på grund av migration från MENA där månggifte är tillåtet.

Det är också värt att tillägga att moabiterna och ammoniterna i Gamla Testamentet härstammar från Lots incestuösa relation med sina döttrar. De var två väldigt trotsiga folkslag som alltid levde i kaos. Samma sak kan sägas om många etniska grupper från Mellanöstern där månggifte tillämpas.
Senast redigerad av AttCza 2025-09-22 kl. 11:22.
Citera
2025-09-22, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast ateister behöver inte ”utrota” troende.
Alternativet för den som tänker annorlunda än ex jag - är inte döden.

Det är mest de troende som vill döda varandra när de har misslyckats med att övertyga den andra sidan att de har fel - och de själva rätt.

Det är också märkligt narsissistiskt att trist just den egna trons representanter skulle hamna i himmelen och få ett evigt liv.

Och varför skulle man ens önska det? Rätt egotrippat.
Ja, de mest troende försöker döda varandra medan de som inte tror på någonting inte bryr sig om vem som dör. En perfekt kombination för katastrof, ungefär som med Charlie Kirk - "han får skylla sig själv för att han trodde på något som någon annan inte trodde på".

Notera: en ateist är inte "icketroende". Ateisten tror stenhårt på att gud inte finns.
Senast redigerad av Fetgirig 2025-09-22 kl. 11:27.
Citera
2025-09-22, 11:23
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulfly82
Är jag den enda som tycker att Cs fru känns lite "falsk"? Hennes första tal när hon stod vid Cs stol och talade till nationen eller folket kändes inte äkta, hon kändes inte ledsen eller något sånt utan allt kändes spelat på något sätt. Samma när hon talade här?
De är väldigt falska hela bunten. Sociopater dessutom.
Citera
2025-09-22, 11:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Utveckla gärna. Folk som inte tror på någonting överhuvudtaget ska alltså ha makten i samhället? Trots att de inte ser någon poäng med morgondagen?

Jag är absolut inte kristen men jag ser ändå problemet med "Gud är död". Genom att inte ha några "gudar" att tro på finns ju ingenting som länkar dig och mig samman. Vi har ingenting gemensamt och din död kommer därför inte att påverka min vardag överhuvudtaget.

En "gud" har en samlande funktion, även om det inte handlar om en gud i biblisk mening så behöver vi någonting gemensamt. Annars är vi bara virus som kopierar oss själva utan annat syfte än att kopiera oss själva.

Frågan är inte så enkel som debatten gör gällande.

För mig är frågan väldigt enkel. Tror man bokstavligt på det som står i bibeln så bör man inte ha någon form av makt i samhället.

Man kan känna empati och samhörighet med andra människor på tusen andra sätt än genom religion.
Citera
2025-09-22, 11:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Lägg ned. Säger du så om folk som förlåtar andra kriminella också som gjort dom illa, det är för kamerornas skull och dom säger så bara för hon ska bli politisk, trots att inga kameror finns. Hon är knappast den första utsatta som har förlåtit mördare och andra kriminella drägg.

Hon gör det i första hand för sin egen skull för att det ligger i linje med hennes kristna tro och som en del i sitt sorgearbete.

Att hon gör det offentligt under denna ceremoni har givetvis att göra med att hon vill bygga ett varumärke. Annars hade hon kunnat göra det själv i ensamhet.
Citera
2025-09-22, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
Hur du än försöker så finns det bara 2 kön och endast kvinnor kan föda barn. Och man är inte nazist med de åsikterna. Gubben du hänvisar till var en student som inte betalat hyran
Var har jag hävdat motsatsen? Båda personerna används som martyrer av sina partier.

Lite kul att Trump började använda minnesceremonin för att snacka om Chicago, Jimmy Kimmel och Autism. Märks att gubben inte är lika skarp som 2016.
Senast redigerad av EvilTwin 2025-09-22 kl. 11:35.
Citera
2025-09-22, 11:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Bibeln säger väl att "du skall icke dräpa"? Man behöver inte vara religiös för att tycka att det är ett sunt budskap. Personligen tycker jag att den som totalt förkastar allt som bibeln har att säga ska hållas väldigt långt från makt.

Notera: jag pimpar inte organiserad religion, jag problematiserar det blinda ställningstagandet i den politiska diskussionen.

Budskapet att man inte ska mörda är inte unikt för bibeln. Det är en allmän uppfattning som funnits i alla samhällen under hela mänsklighetens historia. Jag talar givetvis om sådant som är unikt för Bibeln som Gud, underverk, Noaks ark, änglar, helvetet osv.
Citera
2025-09-22, 11:35
Medlem
Citat:
Utveckla gärna. Folk som inte tror på någonting överhuvudtaget ska alltså ha makten i samhället? Trots att de inte ser någon poäng med morgondagen?

???

Att man inte tror på ett sagoväsen innebär inte på något sätt att man inte har något att leva för. Snarare har man ofta MER att leva för, eftersom man inser att man bara har ett liv och måste göra det bästa av det.
Citera
2025-09-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ja, de mest troende försöker döda varandra medan de som inte tror på någonting inte bryr sig om vem som dör. En perfekt kombination för katastrof, ungefär som med Charlie Kirk - "han får skylla sig själv för att han trodde på något som någon annan inte trodde på".

Notera: en ateist är inte "icketroende". Ateisten tror stenhårt på att gud inte finns.

Men varför skulle en icke troende inte bry sig om andras död?
Man tror ju på etik och moral också som icke troende. Enligt dig tror man inte på ågontingg om man inte tror på Gud - men det stämmer ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in