2025-09-22, 10:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Exakt. Hennes förlåtelse är helt meningslöst till folk som inte ångrar någonting. Dom kommer rycka åt axlarna och känna ingenting åt hennes förlåtelse. Dom anser att han är ond och dom gör inget fel genom att döda och hata honom så pass att dom störa ut och förstöra begravningar och minnesstunder. Då hatar man verkligen på högsta nivå. Då lär man inte lyssna på någon.

Jag har alltid undrat hur man når fram till sådana människor och jag har alltid tyckt att Charlie och andra som han gjort ett otroligt bra jobb för att försöka minska hatet, trots olika åsikter så är dom villiga att diskutera med dom utan hat och visa kärlek genom att hitta nånstans där dom tycker lika. Men nu när dom valde döda en sådan fin människa och efterspelet mot en kille som inte var hatisk eller agressiv mot dom så anser jag att det är helt meninglöst att försöka diskutera med dessa människor.
Det är mycket möjligt man kan nå fram till folk som är osäkra vart dom står men dessa hatiska människor som står långt ut på vänstersidan går helt enkelt inte. Dom känner så pass starkt för sin åsikt att deras empati för andra människor försvinner.

Jesus försökte ju prata med judarna och dom dödade han.

Det visar ju bara att denna kärleks taktik som Charlie och Jesus syssla med funkar bara mot folk som vet nånstans att dom gör fel och känner ånger.

Ja tyvärr så hade det nog varit bra med ett korståg även om krig är dåligt. Jag vill ju inte döda folk med andra åsikter men om folk vill döda mig för att jag har en anna åsikt då känner jag att jag inte har något val än att försvara mig.

Hennes förlåtelse är inte för mördarens utan för hennes egen skull. Det är också ett politiskt drag då hon med all sannolikhet kommer att ge sig in i politiken och vill profilera sig direkt nu när hon har kamerorna riktade mot sig.
Citera
2025-09-22, 10:43
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jesus försökte ju prata med judarna och dom dödade han.
Det var väl romarna som korsfäste Jesus?

Kanske inte så konstigt om man säger att man bara ska dyrka en gud i ett polyteistiskt samhälle?

Kristna har dödat hädare för mindre.
Citera
2025-09-22, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
För mig räcker det att veta att Kirk och hans fru var hyperkristna för att inte ta honom på allvar när det kommer till politik. Folk som tror på gudar och himmel och helvete ska inte ha någon makt alls i samhället. Sen är det möjligt att han var en trevlig kille men det är nåt annat.
Utveckla gärna. Folk som inte tror på någonting överhuvudtaget ska alltså ha makten i samhället? Trots att de inte ser någon poäng med morgondagen?

Jag är absolut inte kristen men jag ser ändå problemet med "Gud är död". Genom att inte ha några "gudar" att tro på finns ju ingenting som länkar dig och mig samman. Vi har ingenting gemensamt och din död kommer därför inte att påverka min vardag överhuvudtaget.

En "gud" har en samlande funktion, även om det inte handlar om en gud i biblisk mening så behöver vi någonting gemensamt. Annars är vi bara virus som kopierar oss själva utan annat syfte än att kopiera oss själva.

Frågan är inte så enkel som debatten gör gällande.
Citera
2025-09-22, 10:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor79x
Hjälp mig å förstå. Var han stor på Twitter(x) eller? Jag lyssnar på amerkanska poddar nästan varje dag, Tucker, Patrick Bet Davis, och allt möjligt. Kan inte minnas att någon nämnt denna Kirk. Vad sa han som var så jäkla specielt å värt å komma ihåg?

Han var populär bland yngre, och han var aktiv impromptu-debatör, d.v.s åkte ut till universitet och debatterade personer på plats vilket är mer konfrontativt och möjliggör mindre förberedelser.
Citera
2025-09-22, 10:48
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Utveckla gärna. Folk som inte tror på någonting överhuvudtaget ska alltså ha makten i samhället? Trots att de inte ser någon poäng med morgondagen?

Jag är absolut inte kristen men jag ser ändå problemet med "Gud är död". Genom att inte ha några "gudar" att tro på finns ju ingenting som länkar dig och mig samman. Vi har ingenting gemensamt och din död kommer därför inte att påverka min vardag överhuvudtaget.

En "gud" har en samlande funktion, även om det inte handlar om en gud i biblisk mening så behöver vi någonting gemensamt. Annars är vi bara virus som kopierar oss själva utan annat syfte än att kopiera oss själva.

Så att ljuga och hitta på "övernaturliga sanningar" är vad som binder folk samman?
Isåfall är du väl positiv till sharialag?
Citera
2025-09-22, 10:49
Avstängd
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tucker pekade indirekt ut vilka det var som han trodde mördade Kirk. Jag håller med honom.
Intressant. Kan du utveckla detta mer?
Citera
2025-09-22, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Så att ljuga och hitta på "övernaturliga sanningar" är vad som binder folk samman?
Isåfall är du väl positiv till sharialag?
Du är tyvärr ett utmärkt bevis för vad som händer med ett samhälle som inte har något sammanbindande kitt. Eftersom du inte följer någon tro överhuvudtaget måste du skapa dina egna "sanningar", med tydligt resultat.

Att jag inte tror på gudar betyder inte att jag saknar tro. Jag tror på vetenskap trots att den för mig fungerar som religionen. Astronomi betyder att lärda män förklarar himlen för mig, jag har inget annat val än att tro på dem när de säger att stjärna X eller stjärna Y påverkar stjärna Z.
Senast redigerad av Fetgirig 2025-09-22 kl. 10:57.
Citera
2025-09-22, 10:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det var väl romarna som korsfäste Jesus?

Kanske inte så konstigt om man säger att man bara ska dyrka en gud i ett polyteistiskt samhälle?

Kristna har dödat hädare för mindre.

Ja på uppdrag av judarna.
Citera
2025-09-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig

Man behöver ju inte tro på någon sagofigur för att se poängen med morgondagen.

Tvärtom faktiskt. Knutby-gänget exempelvis var inte så ledsna för att barnflickan hade dödat Helges fru. De skulle ju ändå träffas i himmelen.. No big deal..

Vi andra däremot var ledsna för hennes egen skull och även hennes anhörigas skull.

Man kan ha massor med gemensamt med en annan medmänniska helt utan att någon Gud eller religion är inblandad. Man kan ha samma intressen och samma värderingar. Samma mål att uppnå osv.
Citera
2025-09-22, 10:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hennes förlåtelse är inte för mördarens utan för hennes egen skull. Det är också ett politiskt drag då hon med all sannolikhet kommer att ge sig in i politiken och vill profilera sig direkt nu när hon har kamerorna riktade mot sig.

Lägg ned. Säger du så om folk som förlåtar andra kriminella också som gjort dom illa, det är för kamerornas skull och dom säger så bara för hon ska bli politisk, trots att inga kameror finns. Hon är knappast den första utsatta som har förlåtit mördare och andra kriminella drägg.
Citera
2025-09-22, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man behöver ju inte tro på någon sagofigur för att se poängen med morgondagen.

Tvärtom faktiskt. Knutby-gänget exempelvis var inte så ledsna för att barnflickan hade dödat Helges fru. De skulle ju ändå träffas i himmelen.. No big deal..

Vi andra däremot var ledsna för hennes egen skull och även hennes anhörigas skull.

Man kan ha massor med gemensamt med en annan medmänniska helt utan att någon Gud eller religion är inblandad. Man kan ha samma intressen och samma värderingar. Samma mål att uppnå osv.
Jag skrev väl att man inte behöver tro på någon sagofigur, om än med andra ord? Sluta sparka in vidöppna dörrar, om du inte förstår vad jag skriver kan du väl bara låta saken bero och låta pusslet lägga sig själv inför dina ögon?

Och "ja", man kan massvis gemensamt med en annan människa. Och andra kan ha massvis gemensamt med andra människor. Och samtidigt inget gemensamt med dig. Låt oss dra i krig och utrota alla vi inte har något gemensamt med för "vi vet ju" att de tänker utrota oss eftersom vi inte har något gemensamt med dem.

Jag vet hur världen fungerar, att livet inte är rättvist men det betyder inte att jag inte kan fundera på den större bilden i alla fall. Jag söker efter en anledning att försöka bry mig om att du överhuvudtaget existerar.
Senast redigerad av Fetgirig 2025-09-22 kl. 11:11.
Citera
2025-09-22, 11:03
Medlem
soulfly82s avatar
Är jag den enda som tycker att Cs fru känns lite "falsk"? Hennes första tal när hon stod vid Cs stol och talade till nationen eller folket kändes inte äkta, hon kändes inte ledsen eller något sånt utan allt kändes spelat på något sätt. Samma när hon talade här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in