2025-09-22, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Tove Lifvendahl, Paulina Neuding och Mattias Svensson sitter i en podd och har lite skönt fredagssnack. Diskussionen handlar om bidrag som de borgerliga ledarskribenterna är rörande överens om är för höga. Programledaren frågar deltagarna (1:23:30):

"Hur mycket är riksnormen för försörjningsstöd för en persons presonliga omkostnader, för livsmedel, kläder skor, lek och fritid, förbrukningsvaror, hälsa och hygien, samt dagstidning och telefon?"

Mattias Svensson drar till med 13 000 kr. "Nej!" svarar programledaren.

Det blir knäpptyst i studion. "Det är hög fallhöjd här" kommenterar Tove Lifvendahl. Ingen vågar chansa.

Rätt svar: 5 180 kr

Denna trio har precis suttit i en timma och beklagat sig över "bidragssverige" och påstått att bidragen måste sänkas för att skapa "incitament till arbete".

Hur kommer det sig att folk som har så dålig koll på verkligheten får sätta den politiska agendan? Hur många luras av ledarskribenternas pondus och status? Går det att få folk att begripa att tyckonomerna är precis lika korkade som gemene man?

https://x.com/jennymaria/status/1969710528722251809
https://www.svd.se/a/KMdvqM/bidragst...de-och-svansar
Anledningen att dessa tyckare får hålla på e den enorma högervridning dom Sverige genomlidit sedan tidigt 1990-tal. Regeringen Bildt med stöd av NyD rev upp Luciabeslutet och kampen för att förstöra folkhemmet inleddes på allvar.
Citera
2025-09-22, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Sjukt högt. Varför är det så högt?

Jag fick fram 3500 när jag sökte
Citera
2025-09-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
På det läggs sen bidrag för hyra, el, hemförsäkring, arbetsresor, fackförening och a-kassa. Hur mycket blir det?

Precis. Så lite högre blir det. Tandvård brukar man kunna söka extra för oxå
Citera
2025-09-22, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Vilka arbetsresor tänker du att en socialbidragstagare gör?

Resor till och från intervjuer, AF möten o dyl
Citera
2025-09-22, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Du säger "det är inte några lyxlägenheter". Det är inte många av oss som går till jobbet som bor i lyxlägenheter. Tycker du att det borde vara lyxlägenheter för socialbidrag?

Du skriver "Går man på soc är man fattig på riktigt." Tycker du man ska ha gott om pengar när man lever på andras arbete?

Socialbidraget ska vara precis så högt att man kan klara sig, men det ska vara precis så lågt att man hellre ska vilja arbeta. När socialbidraget blir bekvämt, då låter man någon annan arbeta. Någon som får slita extra hårt för att betala sin egen mat, lägenhet, kläder, el och hemförsäkring PLUS DIN.

Håller med
Citera
2025-09-22, 09:27
Medlem
Facades avatar
Vi borgare har dålig koll på bidragens storlek helt enkelt därför att vi aldrig levt på bidrag.
Oftast har vi heller aldrig haft någon i umgängeskretsen som lever på bidrag.
Det är väl inte så konstigt?
Vi är borgare av anledning och resultatet av det är att vi inte lever på bidrag.

Bidragen skall hållas låga.
Kan du inte arbeta så får du tillräckligt för att överleva och så är det. Livskvalitet? Jobba för det.
Sjukpensionär? Tough shit.
Citera
2025-09-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Tove Lifvendahl, Paulina Neuding och Mattias Svensson sitter i en podd och har lite skönt fredagssnack. Diskussionen handlar om bidrag som de borgerliga ledarskribenterna är rörande överens om är för höga. Programledaren frågar deltagarna (1:23:30):

"Hur mycket är riksnormen för försörjningsstöd för en persons presonliga omkostnader, för livsmedel, kläder skor, lek och fritid, förbrukningsvaror, hälsa och hygien, samt dagstidning och telefon?"

Mattias Svensson drar till med 13 000 kr. "Nej!" svarar programledaren.

Det blir knäpptyst i studion. "Det är hög fallhöjd här" kommenterar Tove Lifvendahl. Ingen vågar chansa.

Rätt svar: 5 180 kr

Denna trio har precis suttit i en timma och beklagat sig över "bidragssverige" och påstått att bidragen måste sänkas för att skapa "incitament till arbete".

Hur kommer det sig att folk som har så dålig koll på verkligheten får sätta den politiska agendan? Hur många luras av ledarskribenternas pondus och status? Går det att få folk att begripa att tyckonomerna är precis lika korkade som gemene man?

https://x.com/jennymaria/status/1969710528722251809
https://www.svd.se/a/KMdvqM/bidragst...de-och-svansar

+ ungefär 8lax i hyra =13000

det är nog fler som får 13000 ut än 5 ut....
Citera
2025-09-22, 09:33
Medlem
Krapulants avatar
Så länge det existerar är det inte tillräckligt lågt.
Citera
2025-09-22, 09:52
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
500g pasta och 700g sås i en måltid?
50kr är för lågt ja men det är väl ingen som säger att matbudgeten ska vara så låg?

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Mat för en heldag kan man lätt komma ner till 40-50 kronor. Då kan man till och med dricka kaffe varje dag.

Det är igen festmåltis precis och du får knappt i dig alla kalorier för dagen. Men kalkryggar påstår att det räcker för en hel dag plus att du har råd med kaffe också.
Citera
2025-09-22, 10:12
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag gör alltid ett bättre jobb än alla andra. Det har du väl lärt dig vid det här laget.

Jag refererar inte vad som är ok att leva på i förhållande till vad jag tjänar. Jag refererar till hur det är att leva på den summan i förhållande till priser i samhället. Mat för en heldag kan man lätt komma ner till 40-50 kronor. Då kan man till och med dricka kaffe varje dag.

Kläder kan man lätt köpa så det räcker för ca 1 000 kr/mån. Tvål, deo, tvättmedel, diskmedel, tandkräm etc kan man lätt komma undan med 200 kr/mån.

Sen kan man unna sig en chokladbit någon dag i veckan och det blir tusentals kronor över. Socialbidrag är bara tänkt att man ska leva på under en kort period, tills man löst ett jobb. Så därför borde en maxperiod vara ca 2-3 månader. Om en person inte lyckas få jobb på 3 månader så borde samhället rycka ut för då är något fel och någon annan åtgärd borde sättas in.

När någon har levt på socialbidrag i 6 månader så borde man nog snacka gruppboende för den personen måste ha en rejäl begåvningsbrist. Alternativt att hen är en latmask som bara ligger på soffan.

Om jag fick 5 800 kr/mån (eller vad det nu va) så skulle jag lätt kunna spara 2 000 kr/mån. Det visar att något är fel eftersom socialbidrag bara ska vara för att överleva.

Får man inte jobb efter tre månader på socialbidrag bör man såklart själv fundera på om det är en själv det är fel på. Akassa först i 300 dagar, 450 om man har barn. Sen tre månader Socialbidrag. Man hinner en halv utbildning till högskoleingenjör på den tiden. Typ CNC-operatör tar vad då? 6 månader.

Skulle jag bli av med säg, butiksjobb idag och vet att det är dåligt med lediga tjänster. Då kan jag på 6 månader utbilda mig till typ CNC-operatör och förmodligen tjäna mer och ha bättre arbetstider. Måste finnas massor av utbildningar som tar typ ett halvår. Folk är för fasta i sina yrkesroller.
Citera
2025-09-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Hur kan då Somaliska familjer få ut 30-40k med enkelhet?

Du behöver 3-4 barn och en hyra på + 15.000 kr i månaden för att komma upp i 40 papp
Citera
2025-09-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Du behöver 3-4 barn och en hyra på + 15.000 kr i månaden för att komma upp i 40 papp

4 barn behöver du nog. Jag gjorde en uträkning på min familj med en vuxen och tre tonåringar och en hyra på 13000:- kom upp i 32000:- i beräkningen. Gjorde däremot bara beräkningen av ren nyfikenhet, tänker inte ansöka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in