Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-22, 04:43
Medlem
Tervulls avatar
Över 5000:- kvar när hyran är betald. Plus barnbidrag och flerbarnstillägg. Ingen bensin eller trängselskatt (jag betalar 4500:- i trängselskatt och bensin för att ta mig till jobbet varje månad) Det är fan inte okej att få så mycket pengar för att gå och slå dank. Dessutom har svenskar extremt svårt att få socialbidrag. Det är nästan bara parasiter/invällare som får detta. Dom borde inte få en krona, enda sättet att få dom att ÅKA HEM är att dra in bidragen!
Citera
2025-09-22, 05:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nu är det många år sen jag bodde i Göteborg, men då fick man alltid pengar till busskort. Jag kanske hade tumme med min soctant, men jag behövde inte ens visa kvitto för just busskort. Men för allt annat.

Du får betalt för ett kort om de tycker att du behöver det.

Normalt är det 10 resor, och om du får pengar måste du kunna visa att du har rest för pengarna, när de väl kollar. Man kan inte säga att man behöver 900 spänn för ett kort, och sedan skita i att betala det.
Citera
2025-09-22, 05:25
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Vilka arbetsresor tänker du att en socialbidragstagare gör?
Det kan vara kostnad för resa om man ska på arbetsintervjuv.
Citera
2025-09-22, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Över 5000:- kvar när hyran är betald. Plus barnbidrag och flerbarnstillägg. Ingen bensin eller trängselskatt (jag betalar 4500:- i trängselskatt och bensin för att ta mig till jobbet varje månad) Det är fan inte okej att få så mycket pengar för att gå och slå dank. Dessutom har svenskar extremt svårt att få socialbidrag. Det är nästan bara parasiter/invällare som får detta. Dom borde inte få en krona, enda sättet att få dom att ÅKA HEM är att dra in bidragen!
Bidrag räknas bort från normen du får av soc.
Citera
2025-09-22, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Nej det blir inte mer sås än pasta. Det blir ungefär 40% sås och 60% pasta.

Hur som helst. Problemet är att när du går och handlar så inser du att.. Ops jag behöver diskmedel, kanske någon krydda, ketchup, olja eller andra basvaror och när du går till kassan så får du betala 120kr. Att tro att du kan leva på 50kr per dag är bara löjligt. Det går inte.
500g pasta och 700g sås i en måltid?
50kr är för lågt ja men det är väl ingen som säger att matbudgeten ska vara så låg?
Citera
2025-09-22, 05:51
Medlem
Mattias hade haft rätt,

om socialbidraget hade fördelats till svenska folket istället för till somalier, afghaner, muslimer, zigenare, marockaner, kebabfamiljer, mm.

Dessutom hade det funnits underlag för ännu högre bidrag, vård och omsorg om det bara bodde svenskar i Sverige med högre genomsnittlig inkomst och skatteunderlag.
Citera
2025-09-22, 05:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ä du säker på att alla har det så? Jag föreläste i våras på ett ställe där det var en som berättade att han levde på soc och han hade precis fått pengar och skulle till bolaget och köpa både sprit och öl.

Det som beskrivs låter som om det handlar om specialregler för folk som är inskrivna i nåt program för folk med omfattande missbruk, inte en "normal" person.
Citera
2025-09-22, 05:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Nej, 5000 kvar, punkt. Barnbidrag mm är redan avräknat då det räknas som inkomst.
Citera
2025-09-22, 06:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nu är det många år sen jag bodde i Göteborg, men då fick man alltid pengar till busskort. Jag kanske hade tumme med min soctant, men jag behövde inte ens visa kvitto för just busskort. Men för allt annat.

Automatiskt busskort slutade dom med här för ca 10 år sedan.
Först så drog dom in så att månadskort blev behovsprövat men man fick ett 10-resors kort för ca 15 år sen, sen drog dom in även 10-resors och gick över till att ansökan/prövning för alla resor.
Citera
2025-09-22, 06:07
Medlem
Citat:
Att dra in bidragen är varken enda sättet eller särskilt effektivt.

Det som sker effektivast med indragna invandrarbidrag i Sverige är att rån, stölder, våld och kriminalitet skulle öka ännu mer och bokstavligen explodera.

Ta Pakistan som exempel, de har knappt några socialbidrag alls och hade ändå mijoner inkräktande afghaner, som de nu blir av med miljontals afghaner genom deportering.

https://en.wikipedia.org/wiki/Deportation_of_undocumented_Afghans_from_Pakistan

Men visst skulle det hjälpa att dra in bidragen.
Citera
2025-09-22, 06:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Rätt svar: 5 180 kr

Detta är alltså rena fickpengar per månad. Man ska tänka på att alla omkostnader för bostaden, försäkring mm redan är betalt via andra bidrag.

Så alltså 172 kronor per dag för mat och hygienartiklar. Sjukt mycket för en person som bara går på bidrag via våra skattpengar, utan att lyfta ett finger.

En middag för en person ska inte behöva kosta mer än 15 kronor, om man planerar lite och lagar själv.
Citera
2025-09-22, 06:52
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Automatiskt busskort slutade dom med här för ca 10 år sedan.
Först så drog dom in så att månadskort blev behovsprövat men man fick ett 10-resors kort för ca 15 år sen, sen drog dom in även 10-resors och gick över till att ansökan/prövning för alla resor.
Se där ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in