2025-09-21, 17:36
Medlem
Tove Lifvendahl, Paulina Neuding och Mattias Svensson sitter i en podd och har lite skönt fredagssnack. Diskussionen handlar om bidrag som de borgerliga ledarskribenterna är rörande överens om är för höga. Programledaren frågar deltagarna (1:23:30):

"Hur mycket är riksnormen för försörjningsstöd för en persons presonliga omkostnader, för livsmedel, kläder skor, lek och fritid, förbrukningsvaror, hälsa och hygien, samt dagstidning och telefon?"

Mattias Svensson drar till med 13 000 kr. "Nej!" svarar programledaren.

Det blir knäpptyst i studion. "Det är hög fallhöjd här" kommenterar Tove Lifvendahl. Ingen vågar chansa.

Rätt svar: 5 180 kr

Denna trio har precis suttit i en timma och beklagat sig över "bidragssverige" och påstått att bidragen måste sänkas för att skapa "incitament till arbete".

Hur kommer det sig att folk som har så dålig koll på verkligheten får sätta den politiska agendan? Hur många luras av ledarskribenternas pondus och status? Går det att få folk att begripa att tyckonomerna är precis lika korkade som gemene man?

https://x.com/jennymaria/status/1969710528722251809
https://www.svd.se/a/KMdvqM/bidragst...de-och-svansar
Citera
2025-09-21, 17:44
Medlem
DenverAirports avatar
Sjukt högt. Varför är det så högt?
Citera
2025-09-21, 17:45
Fan så lågt. Hade ingen aning vad det låg på.
Citera
2025-09-21, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agendafreetv
Det är vad man får exklusive pengar till bostad.
Citera
2025-09-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agendafreetv

Ja. för en person är du vad du har att röra dig med per månad för att slådank.

extrakostnader, typ vinterjack , glasögon o dyl får du ansöka om. hyra slipper du dock räkna in.
Citera
2025-09-21, 17:49
Medlem
På det läggs sen bidrag för hyra, el, hemförsäkring, arbetsresor, fackförening och a-kassa. Hur mycket blir det?
Citera
2025-09-21, 17:55
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
På det läggs sen bidrag för hyra, el, hemförsäkring, arbetsresor, fackförening och a-kassa. Hur mycket blir det?

Vad i helvete? Sitter socfallen och läser Financial Times och äter anklever varje dag för att lyckas bränna 5k utöver allt? Jag lever tydligen långt under existensminimum.
Citera
2025-09-21, 17:56
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är vad man får exklusive pengar till bostad.

Hyra, el och billigast möjliga hemförsäkring vill jag minnas man får betalt förutom normen då, som ska räcka till telefon, bredband, kläder etc.

Kommunerna bestämmer själva vad de anser vara skälig hyra. Ledtråd: det är inte några lyxlägenheter.

Går man på soc är man fattig på riktigt. Men det är ideologiskt omöjligt att erkänna.

Aldrig röstat vänster, men jävlar vad borgarna äcklar mig.
Citera
2025-09-21, 17:58
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus

Vilka arbetsresor tänker du att en socialbidragstagare gör?
Citera
2025-09-21, 17:59
Medlem
kalkryggars avatar
Om summan är den du skriver att den är så är det en ganska ok summa. Det räcker gott å väl till att överleva. Men att borgarpacket är idioter är väl ingen nyhet?

Bara be dem fara åt helvete. Men vilka politiker ska man rösta på då? Alla regeringar senaste 30 åren har gemensamt förstört samhället. Se bara på skola, sjukvård och hur otryggt samhället har blivit.
Citera
2025-09-21, 18:03
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om summan är den du skriver att den är så är det en ganska ok summa. Det räcker gott å väl till att överleva. Men att borgarpacket är idioter är väl ingen nyhet?

Bara be dem fara åt helvete. Men vilka politiker ska man rösta på då? Alla regeringar senaste 30 åren har gemensamt förstört samhället. Se bara på skola, sjukvård och hur otryggt samhället har blivit.

Jag ställer mig precis samma fråga. Jag får medge att jag mest känner hopplöshet. All förtvivlan för landet 2025 åsido känner jag mig mörkrädd för var vi är om 20 år.
Citera
2025-09-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Hyra, el och billigast möjliga hemförsäkring vill jag minnas man får betalt förutom normen då, som ska räcka till telefon, bredband, kläder etc.

Kommunerna bestämmer själva vad de anser vara skälig hyra. Ledtråd: det är inte några lyxlägenheter.

Går man på soc är man fattig på riktigt. Men det är ideologiskt omöjligt att erkänna.

Du säger "det är inte några lyxlägenheter". Det är inte många av oss som går till jobbet som bor i lyxlägenheter. Tycker du att det borde vara lyxlägenheter för socialbidrag?

Du skriver "Går man på soc är man fattig på riktigt." Tycker du man ska ha gott om pengar när man lever på andras arbete?

Socialbidraget ska vara precis så högt att man kan klara sig, men det ska vara precis så lågt att man hellre ska vilja arbeta. När socialbidraget blir bekvämt, då låter man någon annan arbeta. Någon som får slita extra hårt för att betala sin egen mat, lägenhet, kläder, el och hemförsäkring PLUS DIN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in