2025-09-22, 06:55
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Du får betalt för ett kort om de tycker att du behöver det.

Normalt är det 10 resor, och om du får pengar måste du kunna visa att du har rest för pengarna, när de väl kollar. Man kan inte säga att man behöver 900 spänn för ett kort, och sedan skita i att betala det.
Nu kan man nog inte det nej, men när jag gick på soc i Göteborg så gick det. Men det är många månar sen.
Citera
2025-09-22, 07:21
Medlem
5 180kr är rätt bra om man får allt annat betalt dvs bostad, el med mera (exklusive egna skulder). Kläder kan man köpa begagnat eller på Temu, för 1000kr så får man nästan en hel garderob på Temu.

Socialbidrag är sista utvägen och klarar man inte av att hitta något jobb inom det man är utbildad inom så får man helt enkelt sadla om. Jag gjorde detta och efter det fick jag mer jobb än vad jag själv kan ta.
Citera
2025-09-22, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Hur fan kan man inte räkna med ersättning för hyra och sådant ? Efterblivet att nämna 5000

Känns som om någon ej har något att komma med o vill dumförklara någon med alla metoder som krävs.
Förmodligen har de som svarat lite väl högt missat att riksnormen endast är en liten del av biståndet, hyresdelen ligger på 7000-8000 och uppåt för ensamstående.

Så att någon orkar starta en tråd bara för att några andra ej har koll på att bidragadelarna har olika namn känns lite oseriöst.
Så om jag får mothugg från någon kanske jag fortsätta på den nivån då det är grundpelare som tråden vilar på.

Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Lätt att sitta och räkna när man själv aldrig levt bidragslivet. Om du tror du kan spara 2000kr varje månad är du helt blåst.

Hur mycket spenderar du själv på mat varje dag?

Vad exakt har du tänkt äta för 50kr per dag? Pasta i tomatsås?

En burk tomatsås: 30kr
Halvt kilo pasta: 15kr

Ops pengarna slut och mätt blev du inte.

Du kan inte princip spara hela bidraget, och mer därtill, om man så vill.

Mat finns i naturen, fisk, svamp, frukt, bär, musslor e.t.c., dessutom kan du plocka bär som säljs för 60-70 kr kg, Finns det mycket där du bor skulle man kunna plocka 50kg om dagen, fast vid sådana volymer kanske man också bör investera i något vitt pulver såvida man ej är någorlunda vältränad.

Eller så kan man vara en lat gris som köper pizza 2 ggr om dagen tills man har nån hundring kvar och leva på gröt.
Citera
2025-09-22, 07:34
Avstängd
senhackarens avatar
Dessa borgare.
Citera
2025-09-22, 07:56
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
På det läggs sen bidrag för hyra, el, hemförsäkring, arbetsresor, fackförening och a-kassa. Hur mycket blir det?
Arbetsresor? ¿Que?
Citera
2025-09-22, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De har ingen skyldighet att ge extra till kläder, dessa ingår i normen. Det är bara i specialfall där barnen annars kanske skadas som det kan komma på fråga.

Ja. det kan även inkludera annat som bedöms dvs "En individuell bedömning måste göras av vad som är skäligt för den som söker."

Citat:
Däremot ja, man söker extra till el, glasögon, vård, receptbelagda mediciner, viss tandvård och om man har praktik, busskort.
Det finns ingen avgränsning nej. utan. "En individuell bedömning måste göras av vad som är skäligt för den som söker."

Citat:
Du måste även lägga ut detta, få ett kvitto och sedan få tillbaka. Det händer ytterst sällan att man får pengarna först. Då är inte 5000 mycket att ta av, även om man får tillbaka dem.

Ja det stämmer att du kan få mer en "riksnormen" i ersättning varje månad. Förhoppningsvis dras den snaran åt.
Citera
2025-09-22, 08:08
Medlem
Jag hade gissat på strax under 4000, men det var ju ett par år sedan jag kollade senast. Det är glädjande att normen höjts för att kompensera för inflationen.

Lite svagt av deltagarna i podden att inte veta vad riksnormen är för något, men å andra sidan är ju 13,000 en ok gissning om hyran inkluderas.
Citera
2025-09-22, 08:14
Medlem
Trådstarten handlar om tyckonomerna, 90 sidor om vad pastasås kostar och hur man fixar en vinterjacka på bidrag.

Det är beklämmande att tyckonomerna inte vet vad de pratar om. Den politiska diskussionen saknar verklighetsförankring. Det blir en självtillräcklig moraldiskussion av hela saken, precis som i den här tråden. Vet man inte ens vad försörjningsstödet ligger på återstår bara pekpinnar, oneliners och ryggdunkar.
Citera
2025-09-22, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag hade gissat på strax under 4000, men det var ju ett par år sedan jag kollade senast. Det är glädjande att normen höjts för att kompensera för inflationen.

Lite svagt av deltagarna i podden att inte veta vad riksnormen är för något, men å andra sidan är ju 13,000 en ok gissning om hyran inkluderas.

Han (programledaren) räknade ju upp precis innan vad som ingick och sa då inte "Hyra". Plus att försörjningsstödet sedan alltid räknats exklusive hyra. Att nån skulle ha dragit till med 13 papp inkl hyra är ju ytterligare ett symptom på att de inte känner till hur systemet fungerar.
Citera
2025-09-22, 08:21
Medlem
Hur kan då Somaliska familjer få ut 30-40k med enkelhet?
Citera
2025-09-22, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjovattengrogg
Han (programledaren) räknade ju upp precis innan vad som ingick och sa då inte "Hyra". Plus att försörjningsstödet sedan alltid räknats exklusive hyra. Att nån skulle ha dragit till med 13 papp inkl hyra är ju ytterligare ett symptom på att de inte känner till hur systemet fungerar.

Ja om han trodde att man får ut 13k efter att hyran är betald så är det förstås rätt snurrigt. Max A-kassa är ju knappt 20k efter skatt, och då ska man betala boende själv.
Citera
2025-09-22, 08:29
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Tove Lifvendahl, Paulina Neuding och Mattias Svensson sitter i en podd och har lite skönt fredagssnack. Diskussionen handlar om bidrag som de borgerliga ledarskribenterna är rörande överens om är för höga. Programledaren frågar deltagarna (1:23:30):

"Hur mycket är riksnormen för försörjningsstöd för en persons presonliga omkostnader, för livsmedel, kläder skor, lek och fritid, förbrukningsvaror, hälsa och hygien, samt dagstidning och telefon?"

Mattias Svensson drar till med 13 000 kr. "Nej!" svarar programledaren.

Det blir knäpptyst i studion. "Det är hög fallhöjd här" kommenterar Tove Lifvendahl. Ingen vågar chansa.

Rätt svar: 5 180 kr

Siffran ska var 3900.- inte 5180 i exemplet 1 person ensamstående

https://www.socialstyrelsen.se/globa...sstod-2025.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in