2025-09-24, 23:22
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Vadå gammal dam? Vad är du själv, 14?

Haha! Roligast idag. När man säger "47 år gammal" så avser man såklart någons ålder. Man kan ju till exempel också säga 3 år gammal. Med det menar man ju inte att barnet är en gamling.
Citera
2025-09-25, 00:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Jodå, hunden stod registrerad på ratsit med namn och allt.
Är du fortfarande igång och tjatar om den jävla jycken?

Adoptera den? 🐶
Citera
2025-09-25, 01:22
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nu syftade jag på del av arbetstiden när man utför något vettigt faktiskt arbete. Fysträning tex krävs till var och vartannat arbete i Sverige idag men det är enbart för brandmän där detta ligger under betald arbetstid. Brandmän har lägsta pensionsåldern i hela Sverige också vid 58 år. Besiktningar och inspektioner är mestadels inlagt i arbetstiden för att det inte går att hitta på någon vettig sysselsättning under arbetstiden.

Jovisst men en stor del av polisen utförda arbete består av "påhittade låtsasuggifter". Nästan alla de där lob polisen utför består av lodisar, uteliggare och a-lagare. Det kommer inte att förändra någonting att man utför en massa lob på dessa personer och syftet med dessa tycks huvudsakligen vara att fylla upp arbetstiden.
Likadant är det med alla trafikkontroller. Riskabla förare får man inte bort från gatorna för att man utför en massa trafikkontroller även om personen från den gruppen har en högre sannolikhet att fastna i dessa.
Att stå och stoppa cyklister som cyklar på gågator eller på cykelbanor utan lyse kan ju knappast motiveras med trafiksäkerhetsaspekter iaf utan de kan bara utföras för att fylla upp arbetstid. Det är ju en bekväm sysselsättning att ägna sig åt. Man kontrollerar en helt harmlös grupp som inte utgör någon riskfaktor överhuvudtaget.
Att man jobbar mot gängkriminella är en kraftig överdrift.
Väldigt konstigt påstående. Folk blir omhändertagna enligt LOB därför att de utgör en fara för sig själv eller andra.

Är du full som en kastrull får du exempelvis inte vistas i lokaltrafiken och det finns risk att du trillar och skadar dig, trillar på någon annan så att denne trillar omkull, ökad risk för att du ska bli rånad eller misshandlad eller helt enkelt att du dråsar ihop utomhus och somnar med risk för att frysa ihjäl.

Polisen LOBar knappast folk för nöjes skull eller för att fylla upp arbetstiden. Jävligt aburdt påstående. Det är dessutom inte bara "lodisar" etc som LOBas. Det är packade Svenssons som inte har råd med taxi hem och som försöker ta t-bana, buss eller motsvarande, tokpackade ungdomar osv osv.

Att stoppa cyklister som kör runt i mörkret utan belysning är ju väldigt vettigt. Just för att de löper risk att cykla på andra eller bli påkörda själva. Det är ju inte så att polisen lägger ned resurserna på cyklister istf grova våldsbrottslingar, våldtäktsmän, rånare etc.

Att de jobbar mot gängkriminella är knappast någon överdrift. Senaste åren har de gjort omfattande, lyckade insatser och gjort mängder med beslag av vapen, narkotika, sprängämnen mm men allt står inte i skvallerpressen..
Citera
2025-09-25, 03:20
Avstängd
Citat:
Hur fan kan man sitta och försvara det fanskapet har gjort. Ja psykiatrin är värdelös men ändå!

Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
❤️För *elen stannade Sverige upp 12:00 till 12:01❤️

Sthlm
https://www.facebook.com/share/p/1BU...ibextid=wwXIfr

https://www.facebook.com/share/r/1C8...ibextid=wwXIfr

Halland
https://www.facebook.com/share/p/17A...ibextid=wwXIfr

Västmanland
https://www.facebook.com/share/p/176...ibextid=wwXIfr

Östergötland
https://www.facebook.com/share/17JLp...ibextid=wwXIfr

Örebro
https://www.facebook.com/share/p/1GM...ibextid=wwXIfr

Säkert många flera ❤️

Ahhh... Det vanliga svenska godhetsdignalerandet för en person de aldrig ens sett på bild.

Vad vackert!
Citera
2025-09-25, 05:19
Medlem
Jag är usk o blivit tillsagd flera ggr att ge patienter medicin för ssk inte har tid. Behövs inget prov. Sen har ssk kallat på mig för en patient hade rullande artärer och hon fick inte in nålen så jag gjorde det. Gått två år utbildning så kan mycket. Även utbildad mentalskötare. Sen spelar det ingen roll hur högt utbildad du är för även om du är polis kan du bli mördad skjuten eller knivhuggen. Och sen fattas det i denna grupp empati
Citera
2025-09-25, 05:23
Medlem
Sen vad har ålder o hund m m med saken att göra. Det är ju brottet i sig vi skall diskutera men allt faller ut på brottsoffret. Jag tycker det är fint av människor att visa dom har empati o ge en tyst minut. Jag tycker detta är fruktansvärt då det kunde vara jag eller du eller vem som helst som hamnat i denna situation. Så sluta spy galla över henne. Har ni empati kan ni själv sätta er in i situationen och inom vården måste man ha empati. Detta är rena sandlådenivå.
Citera
2025-09-25, 05:38
Medlem
Citat:
Undersköterskor får absolut INTE skriva ut medicin till patienter, det är bara läkare som får! Sjuksköterskor kan delegera undersköterskor att ge medicin. Men det krävs en del för det, delegeringsprov bland annat.
Suck !!!!! Denna okunnighet var snäll o utslagen er inte förrän ni har fakta
Citera
2025-09-25, 06:29
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melancholyman
Varför får inte ambulanspersonal bära vapen?

Förutom det uppenbara att någon tar vapnet, en måste isåfall sjukvårds o den andra stå bredvid beroende på situation.

Finns väl ingen sjukvårdare förutom inom det militära någonstans på klotet som bär vapen.

Undrar föresten hurpass vanligt det är med dödligt våld mot ambulans i andra länder.

Man läser ju inte alls att psykiskt instabila (och dessa hittas ju i alla länder) som hugger ner ambulans personal?

Eller är sånt inte news alls som uppmärksammas och händelsen i Sverige kan läggas i facket a la - Trump Says, 'Look What's Happening In Sweden.'
Citera
2025-09-25, 06:43
Medlem
Räcker googla ” psykiatrin hudiksvall får kritik”

De som kan sticker efter gymnasiet
Kvar blir loosers och män
Männen börjar tänka svarta tankar o hat
Skjuter sig själva eller knarkar ner sig
Kvinnor mår bra i större städer osv

Sen sätt en ambulanskvinnas liv ur spel 🤷🏼😢

Spaltmeter i helahälsingland.
Inte direkt ledande i Sverige snarare tvärtom lägga det ner 🤷🏼

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...k-om-nagon-dor

https://www.google.com/search?client...2Fact%2Fm4%2F3
Senast redigerad av Snakepliskensthlm 2025-09-25 kl. 06:47.
Citera
2025-09-25, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surfittan88
Till rättspsykiatrin kommer du när du är dömd till rättspsyk, om det inte är under extremt avvikande situationer under en kort period. Man åker ej fram och tillbaka till rättspsyk men däremot kan man åka in och ut från psykiatriska slutenvården. Dock är det den akuta fasen som ska behandlas och stabiliseras där, sedan förväntas det att kommun/samhället skall fånga upp denna individ som, i de flesta fall, anser sig vara frisk och normal och inte är i behov av stöd/hjälp, sen sker dessa idiotiska och meningslösa utfallen mot arbetare som endast vill vårda och hjälpa.

Jag tror du missar min poäng helt. Jag vill inte lägga skulden på någon, tvärtom så ifrågasätter jag vissa här som vill lägga skuld på läkare, psykiatrin osv. Alla människor har i slutändan ett eget jävla ansvar att se över sitt mående och ta emot hjälpen man blir erbjuden.
Jag förstår att pappan är bedrövad över vad som hänt och vad hans son har gjort men återigen så får man hjälp av psykiatrin, även om det kan vara väntetider. Men man behöver dyka upp på planerade besök, svara i telefonen, inte använda droger eller alkohol etc etc. Det är synd att Sverige inte tar ett krafttag mot potentiellt farliga personer som uppenbart inte kan se om sitt eget välmående, men vi vet också hur långt bort den önskan är från att bli verklighet.

Det kan du göra. Om du är under kriminalvården Häkte/anstalt så kan du åka fram och tillbaka rättspsyk. Jag har själv sett det ett flertal gånger.

Anhöriga har en förmåga att skylla på andra. Det är ofta inte konstigt.

Alla länder har olika brister när det gäller vård inom Psykiatrin. Jag tror att det är ett olöstligt problem. Japan, som mest fasta vårdplatser i världen, har till ex mycket fler självmord än Sverige. Möjligen kan vi öka platserna något. Generellt i världen så går man åt färre platser än tidigare, men Sverige har mycket få, men inte så få som till ex USA.

1 Om vi ta så kallade krafttag så betyder det på ren svenska att vi lär behöva låsa in alldeles för många personer. Det har vi gjort tidigare. Och tokstollar begick brott då också.

2 Jag tror i detta fall så hade lösningen varit bättre kommunikation med de som känner patientens farlighet och de som ska träffa patienten, Dvs Blåljuspersonal. Det är inte dyrt och används i UK redan. Då hade polis följt med till platsen.

Det ligger väl lite sakens natur att personer med psykiska problem har svårt att följa uppsatta regler.
Citera
2025-09-25, 08:21
Medlem
Whitks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dandygirl
Jag är usk o blivit tillsagd flera ggr att ge patienter medicin för ssk inte har tid. Behövs inget prov. Sen har ssk kallat på mig för en patient hade rullande artärer och hon fick inte in nålen så jag gjorde det. Gått två år utbildning så kan mycket. Även utbildad mentalskötare. Sen spelar det ingen roll hur högt utbildad du är för även om du är polis kan du bli mördad skjuten eller knivhuggen. Och sen fattas det i denna grupp empati
Du kanske ska gå om din utbildning om du tror att man ska ta och sticka nålar i en artär
Senast redigerad av Whitk 2025-09-25 kl. 09:00.
Citera
2025-09-25, 09:50
Medlem
Polis motarbetar för jämnan ambulanssjukvården samt Rtj. Men när de vill ha hjälp ska hjälpen komma för fem minuter sedan.
Jag tror tyvärr att det inte kommer bli så mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in