Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Om du vill lägga skulden på någon så är det svenska folket och dess politiker. Domstolen skulle släppa honom när det blev häktesförhandling eller så gjordes det. Du kan bar anhålla i 3 dygn.
Så du har
1 12t gripen (Polis)
2 3 dygn Anhålla (Åklagare) - Han var väl tre dygn på psyket (Anhållen?)
3 Sen häkte (Domstol) - 14 dagar sen nytt beslut
Kan det vara så att han ansågs för frisk för hispan och det fanns inga skäl för häkte.
Människor åker i bland jojo mellan häkte/Anstalt/släpps och Rättspsyk. Det beror på vissa människor anses inte tillräckligt knäppa för rättspsyk. Då sak de antingen tillbaks till häkte/Anstalt (redan dömts) eller släppas. Men då kan det vara så illa att personerna inte fungerar i sin andra miljö heller. Och då blir det senare en tur tillbaks tillrättspsyk.
Ett olaga hot, som redan är bevisad är inte normalt skäl till häkte.
Jag är ganska säker på att rättsväsendet/myndigheter kommer slänga nyckeln för honom. Livstid eller Rättspsyk. Varför? Svenska folket kräver det. Inte chans helvete att de låter honom komma undan så han komma ut efter kort tid. Botbar eller inte.
Till rättspsykiatrin kommer du när du är dömd till rättspsyk, om det inte är under extremt avvikande situationer under en kort period. Man åker ej fram och tillbaka till rättspsyk men däremot kan man åka in och ut från psykiatriska slutenvården. Dock är det den akuta fasen som ska behandlas och stabiliseras där, sedan förväntas det att kommun/samhället skall fånga upp denna individ som, i de flesta fall, anser sig vara frisk och normal och inte är i behov av stöd/hjälp, sen sker dessa idiotiska och meningslösa utfallen mot arbetare som endast vill vårda och hjälpa.
Jag tror du missar min poäng helt. Jag vill inte lägga skulden på någon, tvärtom så ifrågasätter jag vissa här som vill lägga skuld på läkare, psykiatrin osv. Alla människor har i slutändan ett eget jävla ansvar att se över sitt mående och ta emot hjälpen man blir erbjuden.
Jag förstår att pappan är bedrövad över vad som hänt och vad hans son har gjort men återigen så får man hjälp av psykiatrin, även om det kan vara väntetider. Men man behöver dyka upp på planerade besök, svara i telefonen, inte använda droger eller alkohol etc etc. Det är synd att Sverige inte tar ett krafttag mot potentiellt farliga personer som uppenbart inte kan se om sitt eget välmående, men vi vet också hur långt bort den önskan är från att bli verklighet.