2025-09-20, 11:47
Medlem
goofers avatar
Ryssarna kan ju inte ens ta Ukraina hur skall de då kunna ta något annat nu när resurserna redan är låsta eller borta?
Den rysska björnen kommer behöva gå i ide länge och rusta upp igen, vi kommer inte höra av dem på länge förutom några överflygningar.
Citera
2025-09-20, 11:51
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem var ombord på denna flygning och varför, vad kan du berätta om det och kan du hänvisa till källa?

Den informationen har jag såklart inte och det vet du också. Däremot kan jag se mönstret som sticker ut. Skulle militära transportplan för materiell och manskap helt plötsligt flyga tomma från diverse NATO-länder till Baltikum i aldrig tidigare skala? Det handlar om OSINT och att mönstret sticker ut och den här tråden handlar om det och vad som är i görningen. Men visst är det enligt dig helt normalt och inget sticker ut, så får du ha den åsikten.

Jag vet inte hur noga du har följt detta, jag kan bara basera mina antaganden på vad jag sett tidigare och vad jag nu ser och annan rapportering. Det sticker ut hos mig och jag ser att något är i görningen, exakt vad vet jag såklart inte.

Visste du att den första rapporten om att invasionen av Ukraina hade startat kom genom OSINT som observerade en plötslig trafikstockning från Vitryssland till den ukrainska gränsen mitt i natten på Google maps?
Citera
2025-09-20, 11:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Den informationen har jag såklart inte och det vet du också. Däremot kan jag se mönstret som sticker ut. Skulle militära transportplan för materiell och manskap helt plötsligt flyga tomma från diverse NATO-länder till Baltikum i aldrig tidigare skala? Det handlar om OSINT och att mönstret sticker ut och den här tråden handlar om det och vad som är i görningen. Men visst är det enligt dig helt normalt och inget sticker ut, så får du ha den åsikten.

Jag vet inte hur noga du har följt detta, jag kan bara basera mina antaganden på vad jag sett tidigare och vad jag nu ser och annan rapportering. Det sticker ut hos mig och jag ser att något är i görningen, exakt vad vet jag såklart inte.

Visste du att den första rapporten om att invasionen av Ukraina hade startat kom genom OSINT som observerade en plötslig trafikstockning från Vitryssland till den ukrainska gränsen mitt i natten på Google maps?

Citat:
det handlar inte om vanlig rotation eller uppbyggnad. Det här är något helt annat vi ser.

Detta påstår du utan att veta vem som var ombord på flygningen du nämner och varför.
Citera
2025-09-20, 12:05
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Detta påstår du utan att veta vem som var ombord på flygningen du nämner och varför.

Jag baserar det på vad jag sett tidigare och vad jag ser just nu. Hur kan det vara så svårt att förstå? Sen om du saknar den förmågan se mönster eller inte besitter den kunskap nog för att förstå att det här sticker ut.

Jag har redan beskrivit i tråden vad jag observerat, vad jag observerat tidigare och hur detta sticker ut. Exakt hur många soldater, exakt vad som finns i lasten kan jag såklart inte svara på. Det amerikanska RoRo-fargyget transporterar sannolikt fordon eftersom det är ett RoRo-fartyg, man om det är pansarvagnar, ATVs, luftvärn eller HAIMAR's i lasten vet jag såklart inte.

Men förklara gärna varför den plötsligt ökade trafik inte sticker ut och inte är värd att uppmärksammas och titta närmare på.
Citera
2025-09-20, 12:11
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Men kom ihåg att ruzzland är starkt och de stora vinnarna, och kör över hela NATO på ett ögonblick...

Putinrunkarna är lika desperata som vanligt i den här tråden också.

Vänts tills de får ransonera sin älskade potatis, då kanske tom putler sitter löst

Så länge ryzzarna har något att berusa sig på lär inget hända med Putler.
Citera
2025-09-20, 12:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag baserar det på vad jag sett tidigare och vad jag ser just nu. Hur kan det vara så svårt att förstå? Sen om du saknar den förmågan se mönster eller inte besitter den kunskap nog för att förstå att det här sticker ut.

Jag har redan beskrivit i tråden vad jag observerat, vad jag observerat tidigare och hur detta sticker ut. Exakt hur många soldater, exakt vad som finns i lasten kan jag såklart inte svara på. Det amerikanska RoRo-fargyget transporterar sannolikt fordon eftersom det är ett RoRo-fartyg, man om det är pansarvagnar, ATVs, luftvärn eller HAIMAR's i lasten vet jag såklart inte.

Men förklara gärna varför den plötsligt ökade trafik inte sticker ut och inte är värd att uppmärksammas och titta närmare på.

Att nato förstärker i Baltikum är varken en nyhet eller ett mysterium.

Att synas via transponder kan ha flera syften, bland annat för att signalera handlingskraft.

Jag har förklarat varför det kan tyckas vara en plötslig ökad trafik i dina ögon. Man använder inte alltid transponder av olika skäl, och när man ökar sin synlighet på marinetraffic och Flightradar24 kan det ge en falsk bild av att aktiviteterna har ökat.

Man kan inte dra de slutsatser du gör med hjälp av marinetraffic och Flightradar24, särskilt inte när man inte känner till vem, vad och varför.
Citera
2025-09-20, 12:33
Medlem
Trams det blir inget krig
Citera
2025-09-20, 12:35
Medlem
Citat:
Lite av en click-bait rubrik, fast något är på gång. Jag har sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina följt kriget dagligen och i början av kriget så kunde man se massiva militära rörelser i Baltikum, Polen, Moldavien och Rumänien på Flightradar24, MarineTraffic och i sociala medier. Nu har jag de senaste veckorna kunnat observera än mer massiva rörelser med transportplan, både civila och militära som transporterar utrustning både till alla Baltländer och Polen. Även mängder med plan avsedda för att transportera soldater. Vi talar om tusentals soldater.

Även mängden av AWACS och andra typer av signalspaningsplan har ökat i denna region. Spaningsplan för U-båtar flyger i intervaller över Östersjön i en allt större omfattning. Kollar man på MarineTraffic så ser man NATO WARSHIP, SWEDISH WARSHIP o.s.v. Insatsen att patrullera Östersjön och en beredskapsinsatsen i Polen startade i början i året som svar på ett sabotage och ett ökat hot. Det jag ser nu själv och genom OSINT källor är något helt annat i en helt annan skala, det är främst de två senaste veckorna som trafiken ökat massivt.

Så något är på G, frågan är vad. Eller är det bara ett kallt krig för att markera emot Ryssland? Denna massiva förflyttning och materiell och trupp på så kort tid måste kosta enorma summor. Min magkänsla är att något är på gång i.a.f. Jag har inte heller sett media rapportera något om det.

Något annat jag noterat är att det inte sker någon förflyttning till Finland eller Nordnorge. Ej heller samma massiva trafik i Finska viken. Några enstaka fartyg, dock inte i samma skala som runt Kaliningrad och i vatten runt östra Baltikum. Det verkar vara landgränsen emot Ryssland från Baltikum och runt Kaliningrad den mesta av aktiviteten sker.

Teorier på vad som kommer ske och varför man bygger upp all trupp i det här området?

NATO trupp in i Ukraina och man förberedelser? Underrättelser på att Ryssland kommer göra något just i det här området?

Tidigare har Ryssland hotat att gå in militärt om man skulle stänga Suwałkikorridoren, så är det vad man planerar och bygger upp trupp för det och i.s.f. kommer Ryssland verkligen svara militärt?

Jag ser det som mest troligt med tanke på de massiva rörelserna de senaste veckorna att svaret på de senaste veckornas händelser är att man kommer stänga Suwałkikorridoren och därför bygger upp all trupp och har ökat närvaron i området.

Vad tror ni? Disskutera.
Tror ingenting. Ryssland markerar genom att kränka luftrum hos iallafall Estland. Polen mer oklart. NATO gör inte så mycket.

Folk är trötta på Ukrainakriget och bryr sig inte längre. Finns bättre att fokusera på nu
Citera
2025-09-20, 12:36
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
” Nu har jag de senaste veckorna kunnat observera än mer massiva rörelser med transportplan, både civila och militära som transporterar utrustning både till alla Baltländer och Polen.”

Vadå för utrustning?
Hur vet du vad dom transporterar?
Citera
2025-09-20, 12:36
Medlem
Jag tycker mest du låter som Wolfgang Hansson på Aftonbladet, han vill gärna skrämma upp och lägga ihop 2+2=Krig!
Men visst är det oroligt. Har varit lite orolig till och från senaste året om det ska bli krig eller inte.
Alltså för mig funkar ju inte krig längre. Ni har vi streamingtkänster och lån. Krig var bättre förr, nu har vi så mkt saker som gör oss upptagna. Krig funkar inte i dagens moderna tid.
Citat:
Lite av en click-bait rubrik, fast något är på gång. Jag har sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina följt kriget dagligen och i början av kriget så kunde man se massiva militära rörelser i Baltikum, Polen, Moldavien och Rumänien på Flightradar24, MarineTraffic och i sociala medier. Nu har jag de senaste veckorna kunnat observera än mer massiva rörelser med transportplan, både civila och militära som transporterar utrustning både till alla Baltländer och Polen. Även mängder med plan avsedda för att transportera soldater. Vi talar om tusentals soldater.

Även mängden av AWACS och andra typer av signalspaningsplan har ökat i denna region. Spaningsplan för U-båtar flyger i intervaller över Östersjön i en allt större omfattning. Kollar man på MarineTraffic så ser man NATO WARSHIP, SWEDISH WARSHIP o.s.v. Insatsen att patrullera Östersjön och en beredskapsinsatsen i Polen startade i början i året som svar på ett sabotage och ett ökat hot. Det jag ser nu själv och genom OSINT källor är något helt annat i en helt annan skala, det är främst de två senaste veckorna som trafiken ökat massivt.

Så något är på G, frågan är vad. Eller är det bara ett kallt krig för att markera emot Ryssland? Denna massiva förflyttning och materiell och trupp på så kort tid måste kosta enorma summor. Min magkänsla är att något är på gång i.a.f. Jag har inte heller sett media rapportera något om det.

Något annat jag noterat är att det inte sker någon förflyttning till Finland eller Nordnorge. Ej heller samma massiva trafik i Finska viken. Några enstaka fartyg, dock inte i samma skala som runt Kaliningrad och i vatten runt östra Baltikum. Det verkar vara landgränsen emot Ryssland från Baltikum och runt Kaliningrad den mesta av aktiviteten sker.

Teorier på vad som kommer ske och varför man bygger upp all trupp i det här området?

NATO trupp in i Ukraina och man förberedelser? Underrättelser på att Ryssland kommer göra något just i det här området?

Tidigare har Ryssland hotat att gå in militärt om man skulle stänga Suwałkikorridoren, så är det vad man planerar och bygger upp trupp för det och i.s.f. kommer Ryssland verkligen svara militärt?

Jag ser det som mest troligt med tanke på de massiva rörelserna de senaste veckorna att svaret på de senaste veckornas händelser är att man kommer stänga Suwałkikorridoren och därför bygger upp all trupp och har ökat närvaron i området.

Vad tror ni? Disskutera.
Citera
2025-09-20, 12:41
Medlem
Steinarrs avatar
Ryssland kan inte ens klara av Ukraina. Att öppna flera nya fronter vore helt otänkbart.

Just därför så förstår jag inte varför Europa bajsar ner sig över dessa kränkningar.

Det finns inte en chans att Ryssland kan attackera fler länder medan de har fullt upp med enbart Ukraina.
Senast redigerad av Steinarr 2025-09-20 kl. 12:44.
Citera
2025-09-20, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nej, det kommer inte att bli något krig. Men eftersom du använder begreppet ”den fullskaliga invasionen av Ukraina” så vet man i vilket fack du befinner dig och vad för typ av massmedia du läser. Därav är din trådstart mer begriplig på så sätt.

Nej, ta det lugnt. Europa skulle fått dyngstryk, vilket man själva vet om även om man inte kommunicerar det utåt eftersom det inte gynnar narrativet. Det är därför EU rustar som aldrig förr nu. Så det blir inget krig i år. 2040 kan det däremot bli åka av när EU försökt reparera årtionden av vanstyre
Kära dagbok. Rysstroll slår bestämt fast att det inte blir krig eftersom Russia stronk och Putler är en hedersman som håller vad han lovar medan EU vanstyrs. Putler kommer aldrig invadera nåt och har givetvis aldrig invaderat Ukraina heller. Om du tror det, hävdar rysstrollet, så beror det på vilken massmedia du tar del av. I tidningen Proletären eller i Swebbtv t ex har det där vad det nu var aldrig hänt. Vad var det förresten som aldrig hänt? Att en tredjedel av Rysslands svartahavsflotta är sänkt av ett land utan marin flotta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in