Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Att nato förstärker i Baltikum är varken en nyhet eller ett mysterium.
Att synas via transponder kan ha flera syften, bland annat för att signalera handlingskraft.
Jag har förklarat varför det kan tyckas vara en plötslig ökad trafik i dina ögon. Man använder inte alltid transponder av olika skäl, och när man ökar sin synlighet på marinetraffic och Flightradar24 kan det ge en falsk bild av att aktiviteterna har ökat.
Man kan inte dra de slutsatser du gör med hjälp av marinetraffic och Flightradar24, särskilt inte när man inte känner till vem, vad och varför.
Nej, det är ingen hemlighet. Dessa transportplan syntes med transponder även tidigare, även om de kunde flyga utan transponder påslagen även i samma omfattning så är inte det det mest sannolika. Det mest sannolika är att trafiken ökat något enormt.
Som jag sa, vill du inte se mönstret och komma med osannolika alternativa förklaringar så är det upp till dig. Men ditt resonemang är minst sannolikt enligt mig och ditt resonemang är i paritet med de som påstod att våldtäkterna inte alls ökade i samband med flyktingstatusen, det var anmälningsbenägenheten som hade ökat. Trots att många hävdade motsatsen då de kunde se mönstret både i statistiken och nyhetsrapporteringen.
Om man vill visa handlingskraft genom att helt plötsligt börja flyga med transponder påslagen och det är förklaringen till den ökade trafiken man ser så är det gentemot den egna befolkningen i.s.f. För Ryssland har såklart koll från Kaliningrad och ut över Östersjön och runt om, transponder påslagen eller ej.
En fotnot, den tyska Airbus A400M Atlas som flög från Hanover till Palanga i Litauen och tillbaka, är nu på väg från Hanover en andra gång idag. Fullständigt normalt och inte anmärkningsvärt alls. Förmodligen flyger den fram och tillbaka tom och inte maxlastad, för att markera mot Ryssland.
Att Nato rustat i Baltikum har man gjort sedan 2022. Det som sker nu och från två veckor tillbaka är något helt annat, men om som sagt, vill man inte se mönstret och komma med andra förklaringar och tror det har med de senaste övningarna att göra, så tro visst. Under tiden kommer jag fortsätta följa utvecklingen och jag hoppas fler gör det samma.