2025-09-20, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Det vi ser nu är i en helt annan skala än för två veckor sedan och dess för innan. Sådana här inlägg får mig lite att tappa det. Klart jag vet att varje fartyg inte har sin AIS-påslagen, eller varje flygplan sin transponder igång. Det här handlar om OSINT och då får vi lägga pusslet med den information vi kan tillgodose oss.

Det jag observerat det senaste är i en helt annan paritet med tidigare, det handlar inte om vanlig rotation eller uppbyggnad. Det här är något helt annat vi ser.

11:19 så lyfte ett tyskt Airbus A321-251NX(LR) från Rostock och är nu på väg mot polska gränsen. Dessa förflyttningar är som sagt av en helt annan magnitud och det handlar. Kan man ser mönster så ser man att det här sticker ut emot vad vi sett tidigare. Det är det som det handlar om, det är inte den uppbyggnad som Nato talat i åratal efter invasionen. Det som sker precis nu i närtid är något helt annat.

Du tror inte att det kan förklaras av att NATO just nu genomför övningen quadriga25 som bl a syftar till att öva förflyttning av trupp och materiel till Baltikum?

https://www.bundeswehr.de/en/news/bu.../quadriga-2025
Citera
2025-09-20, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Frankrike har beodrat sjukhusen att vara beredda för krig i Mars nästa år.

Isrsels och Usa's plan att förstöra både Ryssland och Europa genom att hetsa de båda mot varandra.. Det är magiskt snyggt orkestrerat.

Det funkade trots att alla ledare i Europa vet om det.. De skickar de siata europeerna mot slakt, sen när inga ljusa män finns kvar så kommer usrael och Usa låta islam löpa amok.

För att sen landa örnen och styra upp det hela. Vinsten är kontrollen över råvarorna i slutet.

Vart har du hört det här ifrån?
Citera
2025-09-20, 13:12
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att nato förstärker i Baltikum är varken en nyhet eller ett mysterium.

Att synas via transponder kan ha flera syften, bland annat för att signalera handlingskraft.

Jag har förklarat varför det kan tyckas vara en plötslig ökad trafik i dina ögon. Man använder inte alltid transponder av olika skäl, och när man ökar sin synlighet på marinetraffic och Flightradar24 kan det ge en falsk bild av att aktiviteterna har ökat.

Man kan inte dra de slutsatser du gör med hjälp av marinetraffic och Flightradar24, särskilt inte när man inte känner till vem, vad och varför.

Nej, det är ingen hemlighet. Dessa transportplan syntes med transponder även tidigare, även om de kunde flyga utan transponder påslagen även i samma omfattning så är inte det det mest sannolika. Det mest sannolika är att trafiken ökat något enormt.

Som jag sa, vill du inte se mönstret och komma med osannolika alternativa förklaringar så är det upp till dig. Men ditt resonemang är minst sannolikt enligt mig och ditt resonemang är i paritet med de som påstod att våldtäkterna inte alls ökade i samband med flyktingstatusen, det var anmälningsbenägenheten som hade ökat. Trots att många hävdade motsatsen då de kunde se mönstret både i statistiken och nyhetsrapporteringen.

Om man vill visa handlingskraft genom att helt plötsligt börja flyga med transponder påslagen och det är förklaringen till den ökade trafiken man ser så är det gentemot den egna befolkningen i.s.f. För Ryssland har såklart koll från Kaliningrad och ut över Östersjön och runt om, transponder påslagen eller ej.

En fotnot, den tyska Airbus A400M Atlas som flög från Hanover till Palanga i Litauen och tillbaka, är nu på väg från Hanover en andra gång idag. Fullständigt normalt och inte anmärkningsvärt alls. Förmodligen flyger den fram och tillbaka tom och inte maxlastad, för att markera mot Ryssland.

Att Nato rustat i Baltikum har man gjort sedan 2022. Det som sker nu och från två veckor tillbaka är något helt annat, men om som sagt, vill man inte se mönstret och komma med andra förklaringar och tror det har med de senaste övningarna att göra, så tro visst. Under tiden kommer jag fortsätta följa utvecklingen och jag hoppas fler gör det samma.
Citera
2025-09-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Ryssland kan inte ens klara av Ukraina. Att öppna flera nya fronter vore helt otänkbart.

Just därför så förstår jag inte varför Europa bajsar ner sig över dessa kränkningar.

Det finns inte en chans att Ryssland kan attackera fler länder medan de har fullt upp med enbart Ukraina.

puttes 5d schack är invecklat

det som möjligen skulle kunna förklara dessa onödiga kränkningar är att nato behöver stärka upp gränsen mot ryssland och det i sin tur minskar leveranserna av vapen/luftvärn till ukraina?

men som sagt, puttes vägar äro outgrundliga
Citera
2025-09-20, 13:14
Medlem
area50s avatar
Halva ryska armen är ju i UA, så det känns inte så troligt att dom skulle vilja mucka gräl med nato just nu
Citera
2025-09-20, 13:17
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Du tror inte att det kan förklaras av att NATO just nu genomför övningen quadriga25 som bl a syftar till att öva förflyttning av trupp och materiel till Baltikum?

https://www.bundeswehr.de/en/news/bu.../quadriga-2025

Den övningen var 29 augusti till och med 12 september, det är 20 september just nu. Kan det vara så att den övningen var en del i planen att flytta materiell och personal till Baltikum?

Uppdatering

Fel av mig, alla delar i den övningen har avslutats, förutom Grand Eagle Army som pågår till och med 30 september. Vad jag kan läsa mig till så är det bara Tyskland och Litauen som deltar i Grand Eagle. Det jag har observerat är mer än tyska transportplan, utan från hela norra delen av Nato och USA och inte bara till Litauen, utan alla Baltländer.

Annars pågår inga NATO-övningar i området enligt ChatGPT.

Uppdatering 2

Det tyska Airbus A400M Atlas som flög från Hanover till Litauen och tillbaka är nu på väg från Hanover igen, men denna gång är det just nu norr om Gotland och flyger inte till Litauen. Så där faller den delen att det är en del av Grand Eagle.
Senast redigerad av Orcinus-orca 2025-09-20 kl. 13:37.
Citera
2025-09-20, 13:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej, det är ingen hemlighet. Dessa transportplan syntes med transponder även tidigare, även om de kunde flyga utan transponder påslagen även i samma omfattning så är inte det det mest sannolika. Det mest sannolika är att trafiken ökat något enormt.

Som jag sa, vill du inte se mönstret och komma med osannolika alternativa förklaringar så är det upp till dig. Men ditt resonemang är minst sannolikt enligt mig och ditt resonemang är i paritet med de som påstod att våldtäkterna inte alls ökade i samband med flyktingstatusen, det var anmälningsbenägenheten som hade ökat. Trots att många hävdade motsatsen då de kunde se mönstret både i statistiken och nyhetsrapporteringen.

Om man vill visa handlingskraft genom att helt plötsligt börja flyga med transponder påslagen och det är förklaringen till den ökade trafiken man ser så är det gentemot den egna befolkningen i.s.f. För Ryssland har såklart koll från Kaliningrad och ut över Östersjön och runt om, transponder påslagen eller ej.

En fotnot, den tyska Airbus A400M Atlas som flög från Hanover till Palanga i Litauen och tillbaka, är nu på väg från Hanover en andra gång idag. Fullständigt normalt och inte anmärkningsvärt alls. Förmodligen flyger den fram och tillbaka tom och inte maxlastad, för att markera mot Ryssland.

Att Nato rustat i Baltikum har man gjort sedan 2022. Det som sker nu och från två veckor tillbaka är något helt annat, men om som sagt, vill man inte se mönstret och komma med andra förklaringar och tror det har med de senaste övningarna att göra, så tro visst. Under tiden kommer jag fortsätta följa utvecklingen och jag hoppas fler gör det samma.

Problemet här är att du inte vet om och när de flög utan transponder.

Wikipedia om A400M

Citat:
Det transporterar trupper, fordon och tung utrustning både taktiskt och strategiskt.

Du vet väl inte om flygningen handlar om rotering av personal eller tillförsel av t.ex. reservdelar?
Citera
2025-09-20, 13:41
Medlem
Citat:
Lite av en click-bait rubrik, fast något är på gång. Jag har sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina följt kriget dagligen och i början av kriget så kunde man se massiva militära rörelser i Baltikum, Polen, Moldavien och Rumänien på Flightradar24, MarineTraffic och i sociala medier. Nu har jag de senaste veckorna kunnat observera än mer massiva rörelser med transportplan, både civila och militära som transporterar utrustning både till alla Baltländer och Polen. Även mängder med plan avsedda för att transportera soldater. Vi talar om tusentals soldater.

Även mängden av AWACS och andra typer av signalspaningsplan har ökat i denna region. Spaningsplan för U-båtar flyger i intervaller över Östersjön i en allt större omfattning. Kollar man på MarineTraffic så ser man NATO WARSHIP, SWEDISH WARSHIP o.s.v. Insatsen att patrullera Östersjön och en beredskapsinsatsen i Polen startade i början i året som svar på ett sabotage och ett ökat hot. Det jag ser nu själv och genom OSINT källor är något helt annat i en helt annan skala, det är främst de två senaste veckorna som trafiken ökat massivt.

Så något är på G, frågan är vad. Eller är det bara ett kallt krig för att markera emot Ryssland? Denna massiva förflyttning och materiell och trupp på så kort tid måste kosta enorma summor. Min magkänsla är att något är på gång i.a.f. Jag har inte heller sett media rapportera något om det.

Något annat jag noterat är att det inte sker någon förflyttning till Finland eller Nordnorge. Ej heller samma massiva trafik i Finska viken. Några enstaka fartyg, dock inte i samma skala som runt Kaliningrad och i vatten runt östra Baltikum. Det verkar vara landgränsen emot Ryssland från Baltikum och runt Kaliningrad den mesta av aktiviteten sker.

Teorier på vad som kommer ske och varför man bygger upp all trupp i det här området?

NATO trupp in i Ukraina och man förberedelser? Underrättelser på att Ryssland kommer göra något just i det här området?

Tidigare har Ryssland hotat att gå in militärt om man skulle stänga Suwałkikorridoren, så är det vad man planerar och bygger upp trupp för det och i.s.f. kommer Ryssland verkligen svara militärt?

Jag ser det som mest troligt med tanke på de massiva rörelserna de senaste veckorna att svaret på de senaste veckornas händelser är att man kommer stänga Suwałkikorridoren och därför bygger upp all trupp och har ökat närvaron i området.

Vad tror ni? Disskutera.

Jag är 100% säker på att Ryssland just nu inte har resurser att göra något annat än att skjuta i Ukraina. Är Iinte ett dugg orolig.

Reta väst gjorde det under lång tid förra gången. Kallades det kalla kriget. Pågick i 40-50 år ungefär. Gick BRA för väst. DÅLIGT för den andra sidan. 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-09-20, 13:49
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Putin kommer att få häcken full framöver.
Borde väl bli Nürnberg 2.0 efter kriget.
Citera
2025-09-20, 13:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Den övningen var 29 augusti till och med 12 september, det är 20 september just nu. Kan det vara så att den övningen var en del i planen att flytta materiell och personal till Baltikum?

Uppdatering

Fel av mig, alla delar i den övningen har avslutats, förutom Grand Eagle Army som pågår till och med 30 september. Vad jag kan läsa mig till så är det bara Tyskland och Litauen som deltar i Grand Eagle. Det jag har observerat är mer än tyska transportplan, utan från hela norra delen av Nato och USA och inte bara till Litauen, utan alla Baltländer.

Annars pågår inga NATO-övningar i området enligt ChatGPT.

Uppdatering 2

Det tyska Airbus A400M Atlas som flög från Hanover till Litauen och tillbaka är nu på väg från Hanover igen, men denna gång är det just nu norr om Gotland och flyger inte till Litauen. Så där faller den delen att det är en del av Grand Eagle.

Då kanske det är en skolflygning med A400M med till exempel malaysiska pilotelever då, enligt Bundeswehr bedriver man sådan verksamhet i Wunstorf.
Citera
2025-09-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jag är 100% säker på att Ryssland just nu inte har resurser att göra något annat än att skjuta i Ukraina. Är Iinte ett dugg orolig.

Reta väst gjorde det under lång tid förra gången. Kallades det kalla kriget. Pågick i 40-50 år ungefär. Gick BRA för väst. DÅLIGT för den andra sidan. 🤷🏼‍♂️
Håller med här , vilka signaler har vi sett att Ryssland skulle klara flerfrontskrig nu? Strunta i ammo, bara logistiken är problem nog 🤷‍♂️
Citera
2025-09-20, 13:54
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Problemet här är att du inte vet om och när de flög utan transponder.

Wikipedia om A400M

Du vet väl inte om flygningen handlar om rotering av personal eller tillförsel av t.ex. reservdelar?

Jag, vet inte hur många gånger jag skall behöva svara dig på exakt samma sak. Det är mängden som sticker ut och mönstret i stort. Vad är det du vägrar förstå i det? Sen om du är an en en annan åsikt, fine. Jag har redan förklarat att jag ser ett mönster.

Lite andra noteringar.

Just nu flyger ett signalspaningsplan av modellen Gulfstream G550 från Italien i loopar runt Estland, ner över Lettland och loopar runt mellan Kaliningrad och Vitryssland.

Du har ett Beech King Air 350 från okänd nation som loopar längs med Kaliningrad. Det används bl.a. av USA för signalspaning.

Du har ett Boeing P-8A Poseidon från US Air Force som används för bland annat övervakning av havet och U-båtsspaning, som flög ner över Polen, för att sen sätta kurs ut över Östersjön och mot Kaliningrad för att sen göra en gir västerut igen. Antagligen för att testa Ryssarna som måste starta sina jaktflygplan för att möta upp varje gång de närmar sig Kaliningrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in