2025-09-20, 11:07
Medlem
bithaxs avatar
Jag tror inte på något krig.
Dessa provokationer är bara ett sätt för Ryssland att låsa upp resurser i natoländerna i hopp om att det ska minska våra bidrag och vapenleveranser till Ukraina.

Men den finten ska vi inte gå på.
I stället ska vi öka stödet till Ukraina till aldrig tidigare skådade nivåer och ge ännu mer vapen och materiel till Ukraina.
Citera
2025-09-20, 11:08
Medlem
Otaliga tecken finns på att moskvastaten planerar för attack mot de baltiska länderna, så det är fullt naturligt att man bygger upp försvaret där. Det är allt från krigsmaterial till att natoländerna turas om att ha trupper placerade i de baltiska länderna.

Man bygger även upp enorma minfält och försvarsanläggningar, samt nyligen då planerar en drönarvägg, dvs bygga ut artilleri och luftförsvar så att man kan försvara sig mot drönarattacker.

Jag tror att moskvastaten gör det här med flit, de vill att natoländerna använder sina resurser till ett passivt försvar istället för att skicka krigsmaterial till Ukraina som då används aktivt.

Skulle ärligt själv bli förvånad om moskvastaten attackerar, men det går inte att komma ifrån att om moskvastaten får loss resurser, säg fredsavtal med Ukraina, då kommer det som ett brev på posten att moskvastaten attackerar eftersom moskoviterna resonerar att Europa är svagt utan USA och förblir så i åtminstone 2-3 år till. Det skapar på något sätt ett kalkylerat tidsfönster där moskvastaten ser en möjlighet att lyckas med sin attack, men om de väntar för länge så kommer Europa att ha fått fram tillräckligt med krigsmaterial och trupper, samt skalat upp sin krigsproduktion, vilket då betyder att moskvastaten inte längre kan lyckas med en attack.

Men Ukraina gör ett enormt bra jobb, de håller moskvastaten fullt upptagna och sålänge som det pågår är risken ganska låg att moskvastaten faktiskt attackerar andra länder.
Citera
2025-09-20, 11:10
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Polen har redan stängt gränsen till Belarus. Kina är skitsura för det var den enda öppna landvägen för gods till EU.
Aha, det är därför jag inte längre kan beställa billiga batterier modell stor från aliexpress sedan ett tag.
Citera
2025-09-20, 11:12
Medlem
"Trump on Russia’s incursion into NATO: ‘Here we go!’"

"Nawrocki was expected to discuss faster and additional deployment of assets with Trump, a Polish official told CNN ahead of the call."

https://edition.cnn.com/2025/09/10/p...ussia-response

usa levererar och skickar fakturan till eu?
Citera
2025-09-20, 11:15
Medlem
Vi har hört det jag vet inte hur många ggr? Jag är övertygad om att Ryssland och Nato oavsett provokationer osv utan tvekan kommer att undvika en konfrontation pga just kärnvapen. Fanns inga kärnvapen i världen hade WW3 varit ett faktum redan men nu kommer det inte att ske. Inte under våran livstid vi kan koppla av.

När Israel attackerar Iran igen före jul kan det säkert bli lite stökigt. Men Ryssland och Nato kommer hålla sitt krig till Ukraina det är jag övertygad om även om situationen så klart inte är bra.
Citera
2025-09-20, 11:16
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Minst 40% av bränsleproduktionen är utslagen i Ryssland. Och det är slutet av september, vintern har redan börjat i vissa regioner. Om du tror att Ryssland kommer klara att öppna en ny front mot Nato nu så lever du i en fantasivärld.

T.o.m Japan har sagt att de kommer att attackera Ryssland från andra hållet om Ryssland angriper Nato.

Har hört att de ransonerar bensin i Ryssland nu.
Och bilfirmorna är desperata att sälja bilar för kunderna är borta. Samma sak med buissinessclass på flyget. Det är få affärsresenärer som flyger i Ryssland, och därför har också Aeroflot minskat sina ordrar hos ryska tillverkare av flygplan.

Nyligen har myndigheterna valt att blockera Whatsapp och facebook till fördel för en egen app ”Max”.

Järnridån sänker sig över Ryssland.

Jag förutspår en våg av konkurser hos ryska företag, vilket kommer att utlösa en bankkris som ryska staten i tysthet kommer att gå in och täcka upp för med tryckta rubels. Det kommer att sätta yttterligare fart på inflationen. Risk att det blir som venezuela med svält och massflykt.
Senast redigerad av bithax 2025-09-20 kl. 11:22.
Citera
2025-09-20, 11:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Jag har inte påstått att Ryssland skulle attackera Nato, däremot är det abnorma förflyttningar av trupp och materiell som sker i detta område specifikt just nu. Mer än vad som tidigare skett, vilket tyder på att något är i görningen.

Vad tror du om teorin om att man kommer stänga gränserna eller i.a.f. Suwałkikorridoren? Med tanke på uppbyggnaden, att Zapad 25 delvis övade på att ockupera detta område. Det är lite av ett chickenrace.

Ryssland skickade förmodligen drönarna mot Polen som ett budskad till EU och NATO. De vet om att korridoren kan stängas när som och det blir problem och än mer kostsamt att förse exklaven varor och energi. Fartyg och luftfarten kommer då vara det enda som kvarstår och då redan EU stängt luftrummet för ryska flyg, så är det en extra lång transportsträcka.

Det som är i görningen är att nato-länder rustar upp och återtar förmåga på grund av Rysslands militära angrepp på Ukraina efter decennier av nedrustning, man roterar även förband och personal.

Lägg därtill att vad som syns på marinetraffic och Flightradar24 inte speglar hela bilden av vad som verkligen skett och sker på havet och i luften då transpondrar inte alltid använts och används.
Citera
2025-09-20, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har hört att de ransonerar bensin i Ryssland nu.
Och bilfirmorna är desperata att sälja bilar för kunderna är borta. Samma sak med buissinessclass på flyget. Det är få affärsresenärer som flyger i Ryssland, och därför har också Aeroflot minskat sina ordrar hos ryska tillverkare av flygplan.

Nyligen har myndigheterna valt att blockera Whatsapp och facebook till fördel för en egen app ”Max”.

Järnridån sänker sig över Ryssland.

Men kom ihåg att ruzzland är starkt och de stora vinnarna, och kör över hela NATO på ett ögonblick...

Putinrunkarna är lika desperata som vanligt i den här tråden också.

Vänts tills de får ransonera sin älskade potatis, då kanske tom putler sitter löst
Citera
2025-09-20, 11:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Ja ryssens provokationer verkar öka och det gäller att svara upp.

Obegripligt att ryssen tror de är nån som kan hota Nato?
Överdriv inte Natos styrka nu. En splittrad organisation som måste samordna sig och släpar efter vad gäller beväpning och manskap. Vi ser ju redan nu hur förvirrat Nato agerar. Samtidigt som ryssarna nu har krigat i flera år och blivit mer övade och starkare faktiskt. Dessutom har de ju Kina som ruvar i bakgrunden... Nej det kommer inte bli någon promenadseger om kriget bryter ut.
Citera
2025-09-20, 11:32
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det som är i görningen är att nato-länder rustar upp och återtar förmåga på grund av Rysslands militära angrepp på Ukraina efter decennier av nedrustning, man roterar även förband och personal.

Lägg därtill att vad som syns på marinetraffic och Flightradar24 inte speglar hela bilden av vad som verkligen skett och sker på havet och i luften då transpondrar inte alltid använts och används.

Det vi ser nu är i en helt annan skala än för två veckor sedan och dess för innan. Sådana här inlägg får mig lite att tappa det. Klart jag vet att varje fartyg inte har sin AIS-påslagen, eller varje flygplan sin transponder igång. Det här handlar om OSINT och då får vi lägga pusslet med den information vi kan tillgodose oss.

Det jag observerat det senaste är i en helt annan paritet med tidigare, det handlar inte om vanlig rotation eller uppbyggnad. Det här är något helt annat vi ser.

11:19 så lyfte ett tyskt Airbus A321-251NX(LR) från Rostock och är nu på väg mot polska gränsen. Dessa förflyttningar är som sagt av en helt annan magnitud och det handlar. Kan man ser mönster så ser man att det här sticker ut emot vad vi sett tidigare. Det är det som det handlar om, det är inte den uppbyggnad som Nato talat i åratal efter invasionen. Det som sker precis nu i närtid är något helt annat.
Senast redigerad av Orcinus-orca 2025-09-20 kl. 11:35.
Citera
2025-09-20, 11:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Tramstråd. Det har varit militärövningar på båda sidor av gränserna, det är inget man försökt dölja.
Citera
2025-09-20, 11:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Det vi ser nu är i en helt annan skala än för två veckor sedan och dess för innan. Sådana här inlägg får mig lite att tappa det. Klart jag vet att varje fartyg inte har sin AIS-påslagen, eller varje flygplan sin transponder igång. Det här handlar om OSINT och då får vi lägga pusslet med den information vi kan tillgodose oss.

Det jag observerat det senaste är i en helt annan paritet med tidigare, det handlar inte om vanlig rotation eller uppbyggnad. Det här är något helt annat vi ser.

11:19 så lyfte ett tyskt Airbus A321-251NX(LR) från Rostock och är nu på väg mot polska gränsen. Dessa förflyttningar är som sagt av en helt annan magnitud och det handlar. Kan man ser mönster så ser man att det här sticker ut emot vad vi sett tidigare. Det är det som det handlar om, det är inte den uppbyggnad som Nato talat i åratal efter invasionen. Det som sker precis nu i närtid är något helt annat.

Vem var ombord på denna flygning och varför, vad kan du berätta om det och kan du hänvisa till källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in