• 1
  • 2
2025-09-20, 07:08
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Lite av en click-bait rubrik, fast något är på gång. Jag har sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina följt kriget dagligen och i början av kriget så kunde man se massiva militära rörelser i Baltikum, Polen, Moldavien och Rumänien på Flightradar24, MarineTraffic och i sociala medier. Nu har jag de senaste veckorna kunnat observera än mer massiva rörelser med transportplan, både civila och militära som transporterar utrustning både till alla Baltländer och Polen. Även mängder med plan avsedda för att transportera soldater. Vi talar om tusentals soldater.

Även mängden av AWACS och andra typer av signalspaningsplan har ökat i denna region. Spaningsplan för U-båtar flyger i intervaller över Östersjön i en allt större omfattning. Kollar man på MarineTraffic så ser man NATO WARSHIP, SWEDISH WARSHIP o.s.v. Insatsen att patrullera Östersjön och en beredskapsinsatsen i Polen startade i början i året som svar på ett sabotage och ett ökat hot. Det jag ser nu själv och genom OSINT källor är något helt annat i en helt annan skala, det är främst de två senaste veckorna som trafiken ökat massivt.

Så något är på G, frågan är vad. Eller är det bara ett kallt krig för att markera emot Ryssland? Denna massiva förflyttning och materiell och trupp på så kort tid måste kosta enorma summor. Min magkänsla är att något är på gång i.a.f. Jag har inte heller sett media rapportera något om det.

Något annat jag noterat är att det inte sker någon förflyttning till Finland eller Nordnorge. Ej heller samma massiva trafik i Finska viken. Några enstaka fartyg, dock inte i samma skala som runt Kaliningrad och i vatten runt östra Baltikum. Det verkar vara landgränsen emot Ryssland från Baltikum och runt Kaliningrad den mesta av aktiviteten sker.

Teorier på vad som kommer ske och varför man bygger upp all trupp i det här området?

NATO trupp in i Ukraina och man förberedelser? Underrättelser på att Ryssland kommer göra något just i det här området?

Tidigare har Ryssland hotat att gå in militärt om man skulle stänga Suwałkikorridoren, så är det vad man planerar och bygger upp trupp för det och i.s.f. kommer Ryssland verkligen svara militärt?

Jag ser det som mest troligt med tanke på de massiva rörelserna de senaste veckorna att svaret på de senaste veckornas händelser är att man kommer stänga Suwałkikorridoren och därför bygger upp all trupp och har ökat närvaron i området.

Vad tror ni? Disskutera.
Citera
2025-09-20, 07:15
Medlem
Frankrike har beodrat sjukhusen att vara beredda för krig i Mars nästa år.

Isrsels och Usa's plan att förstöra både Ryssland och Europa genom att hetsa de båda mot varandra.. Det är magiskt snyggt orkestrerat.

Det funkade trots att alla ledare i Europa vet om det.. De skickar de siata europeerna mot slakt, sen när inga ljusa män finns kvar så kommer usrael och Usa låta islam löpa amok.

För att sen landa örnen och styra upp det hela. Vinsten är kontrollen över råvarorna i slutet.
Citera
2025-09-20, 07:28
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Lite av en click-bait rubrik, fast något är på gång. Jag har sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina följt kriget dagligen och i början av kriget så kunde man se massiva militära rörelser i Baltikum, Polen, Moldavien och Rumänien på Flightradar24, MarineTraffic och i sociala medier. Nu har jag de senaste veckorna kunnat observera än mer massiva rörelser med transportplan, både civila och militära som transporterar utrustning både till alla Baltländer och Polen. Även mängder med plan avsedda för att transportera soldater. Vi talar om tusentals soldater.

Även mängden av AWACS och andra typer av signalspaningsplan har ökat i denna region. Spaningsplan för U-båtar flyger i intervaller över Östersjön i en allt större omfattning. Kollar man på MarineTraffic så ser man NATO WARSHIP, SWEDISH WARSHIP o.s.v. Insatsen att patrullera Östersjön och en beredskapsinsatsen i Polen startade i början i året som svar på ett sabotage och ett ökat hot. Det jag ser nu själv och genom OSINT källor är något helt annat i en helt annan skala, det är främst de två senaste veckorna som trafiken ökat massivt.

Så något är på G, frågan är vad. Eller är det bara ett kallt krig för att markera emot Ryssland? Denna massiva förflyttning och materiell och trupp på så kort tid måste kosta enorma summor. Min magkänsla är att något är på gång i.a.f. Jag har inte heller sett media rapportera något om det.

Något annat jag noterat är att det inte sker någon förflyttning till Finland eller Nordnorge. Ej heller samma massiva trafik i Finska viken. Några enstaka fartyg, dock inte i samma skala som runt Kaliningrad och i vatten runt östra Baltikum. Det verkar vara landgränsen emot Ryssland från Baltikum och runt Kaliningrad den mesta av aktiviteten sker.

Teorier på vad som kommer ske och varför man bygger upp all trupp i det här området?

NATO trupp in i Ukraina och man förberedelser? Underrättelser på att Ryssland kommer göra något just i det här området?

Tidigare har Ryssland hotat att gå in militärt om man skulle stänga Suwałkikorridoren, så är det vad man planerar och bygger upp trupp för det och i.s.f. kommer Ryssland verkligen svara militärt?

Jag ser det som mest troligt med tanke på de massiva rörelserna de senaste veckorna att svaret på de senaste veckornas händelser är att man kommer stänga Suwałkikorridoren och därför bygger upp all trupp och har ökat närvaron i området.

Vad tror ni? Disskutera.

Ryssland och Vitryssland har haft en stor militärövning kallad Zapad 2025.

Det var väl i slutet av förra militärövnigen som de invaderade Ukraina 2022, nu verkade NATO se till att ha beredskap om historien upprepade sig, Putin har ju provocerat med drönare över Polen och Rumänen var det väl senaste gången.
Citera
2025-09-20, 07:40
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Ja ryssens provokationer verkar öka och det gäller att svara upp.

Obegripligt att ryssen tror de är nån som kan hota Nato?
Citera
2025-09-20, 07:44
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Ryssland och Vitryssland har haft en stor militärövning kallad Zapad 2025.

Det var väl i slutet av förra militärövnigen som de invaderade Ukraina 2022, nu verkade NATO se till att ha beredskap om historien upprepade sig, Putin har ju provocerat med drönare över Polen och Rumänen var det väl senaste gången.

En del av Zapad 2025 handlade just om att ockupera Suwałkikorridoren. Ryssland varnade också Polen för att stänga sin gräns till Vitryssland under övningen, något Polen ignorerade och gjorde ändå.

Så vad sker om Litauen och Polen stänger gränserna helt emot Vitryssland och därmed också Suwałkikorridoren. Kommer Ryssland svara på det? Det kommer vara också att indirekt ge bort hela Vitryssland till Ryssland, då de i princip blir en enklav i Ryssland om så skulle ske.

Något är på gång i.a.f. Exakt vad är svårt att dra slutsatser om genom OSINT. Frågan är vem som kommer starta det?Eller är det hela ett kallt krig från båda sidor?

Jag ser det som ett misstag ifall man skulle stänga gränserna. Jag tror inte det kommer pressa Ryssland till några förhandlingar.

War games in the shadow of provocation: Zapad-2025 drills end in Belarus [ANALYSIS]
German daily Bild reported, citing military sources, that Russian and Belarusian forces tested operations aimed at seizing the Suwałki Gap, a strategic stretch of land near Russia’s Kaliningrad exclave.
Citera
2025-09-20, 08:50
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Lite info om vad jag menar.

Kollar på MarineTraffic och ser USNS Red Cloud som är ett amerikanske RoRo-fartyg påväg österut i Östersjön, just nu mellan Sverige och Tyskland. Fartyget lämnade Bremen i torsdagskväll och enligt AISen så är destinationen okänd.

Vid 08:50 så lyfte ett transportplan som till hör belgiska flygvapnet av typen Airbus A400M Atlas från Šiauliai i Litauen, på väg västerut igen.

Dessa rörelser sker mer all större frekvens sedan två veckor tillbaka. Det är enorma kvantiteter av materiell som förflyttas.
Citera
2025-09-20, 08:58
Medlem
Galejans avatar
Nej, det kommer inte att bli något krig. Men eftersom du använder begreppet ”den fullskaliga invasionen av Ukraina” så vet man i vilket fack du befinner dig och vad för typ av massmedia du läser. Därav är din trådstart mer begriplig på så sätt.

Nej, ta det lugnt. Europa skulle fått dyngstryk, vilket man själva vet om även om man inte kommunicerar det utåt eftersom det inte gynnar narrativet. Det är därför EU rustar som aldrig förr nu. Så det blir inget krig i år. 2040 kan det däremot bli åka av när EU försökt reparera årtionden av vanstyre
Senast redigerad av Galejan 2025-09-20 kl. 09:01.
Citera
2025-09-20, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nej, det kommer inte att bli något krig. Men eftersom du använder begreppet ”den fullskaliga invasionen av Ukraina” så vet man i vilket fack du befinner dig och vad för typ av massmedia du läser. Därav av din trådstart mer begriper på då sätt.

Nej, ta det lugnt. Europa skulle fått dyngstryk, vilket man själva vet om även om man inte kommunicerar det utåt eftersom det inte gynnar narrativet. Det är därför EU rustar som aldrig förr nu. Så det blir inget krig i år. 2040 kan det däremot bli åka av när EU försökt reparera årtionden av vanstyre

Och eftersom du anmärker på termen anfallskrig så vet vi var du får ditt manus. Inte fri media
Citera
2025-09-20, 09:17
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Och eftersom du anmärker på termen anfallskrig så vet vi var du får ditt manus. Inte fri media
Fri media.

Du menar där du får ditt manus ifrån? Ramsor som måste upprepas för att signalera lydnad? ”Den fullskaliga invasionen av Ukraina”. ”Putins anfallskrig”? ”Bajsväska”? ”RyZZland”?

Jag lovar dig att jag får rätt och ni får fel om det här också. Jag har haft rätt om i stort sett allting under den här inomsovjetliga gränskonflikten. Detta track record lär inte förändras nu. Det blir absolut inget krig här och nu eftersom Väst är splittrat, USA är upptagna med Israel, EUs starka länder går på knäna ekonomiskt, Europas vapenlager är tomma eftersom de skjutits sönder i Ukraina, de europeiska folken är splittrade och kommer definitivt inte att dö för de länder som hatar dem och försöker övervaka dem. Och så vidare. EU har ingen tillverkningsindustri att tala om. Hur ska man kunna bekämpa världens största kärnvapenmakt utan industrier? Ska man svetsa badkar på golfbilar? Tyskland har ju inte ens energi nog att driva sina egna industrier. Hela norra Europa är totalt beroende av internet. Slås nätet ut kommer folk inte ens kunna handla mat i affärerna. Hela kommuner har tidigare slagits ut av digital ransomware. Tänk då vad ryska hackare kommer att göra.

Nej, Europa morrar internt för att hålla illusionen uppe men det är inte på allvar. Inte nu. Vi får se om det förändras. Jag skulle inte satsa pengar på det eftersom EU styrs på samma ineffektiva sätt som Sovjetunionen gjorde. Det blir garanterat inget av den här upprustningen heller. Några svindyra signalprylar som ska visas upp för populasen och sedan blir det förskingring och korruption som äter upp resten.
Citera
2025-09-20, 09:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Vad tror ni? Disskutera.

Minst 40% av bränsleproduktionen är utslagen i Ryssland. Och det är slutet av september, vintern har redan börjat i vissa regioner. Om du tror att Ryssland kommer klara att öppna en ny front mot Nato nu så lever du i en fantasivärld.

T.o.m Japan har sagt att de kommer att attackera Ryssland från andra hållet om Ryssland angriper Nato.
Citera
2025-09-20, 09:33
Medlem
Det kommer inte att hända, men ett förintelsekrig mot Ryssland, förlåt Ryzzland, vore förträffligt för världen.
Citera
2025-09-20, 09:41
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Minst 40% av bränsleproduktionen är utslagen i Ryssland. Och det är slutet av september, vintern har redan börjat i vissa regioner. Om du tror att Ryssland kommer klara att öppna en ny front mot Nato nu så lever du i en fantasivärld.

T.o.m Japan har sagt att de kommer att attackera Ryssland från andra hållet om Ryssland angriper Nato.

Jag har inte påstått att Ryssland skulle attackera Nato, däremot är det abnorma förflyttningar av trupp och materiell som sker i detta område specifikt just nu. Mer än vad som tidigare skett, vilket tyder på att något är i görningen.

Vad tror du om teorin om att man kommer stänga gränserna eller i.a.f. Suwałkikorridoren? Med tanke på uppbyggnaden, att Zapad 25 delvis övade på att ockupera detta område. Det är lite av ett chickenrace.

Ryssland skickade förmodligen drönarna mot Polen som ett budskad till EU och NATO. De vet om att korridoren kan stängas när som och det blir problem och än mer kostsamt att förse exklaven varor och energi. Fartyg och luftfarten kommer då vara det enda som kvarstår och då redan EU stängt luftrummet för ryska flyg, så är det en extra lång transportsträcka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in